بهرهمند نشدن خودروسازان از علم مجموعههای نظامی از ضعفشان است

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، تصریح کرد: سقف قانونی برای واردات خودروهای کارکرده ۵ سال است یعنی در آیین نامه اجرایی که مجلس شورای اسلامی تعیین کرده، آمده است که واردات خودروهایی مجاز است که سقف کارکردشان ۵ سال باشد.
وی به مواردی که از نظر قانونگذار برای واردات خودرو مهم بوده هم اشاره کرد و ادامه داد: در این قضیه مصرف بنزین موضوع مهمی است بنابراین نمیتوان خودروهای پرمصرف را وارد کرد به همین دلیل قانونگذار هم سقف ۵ سال را در نظر گرفته است، موضوع دوم بحث خدمات پس از فروش است و دیگری میزان نیاز کشور.
حسینی در پاسخ به این سوال که این نیاز را چه ارگان یا سازمانی تعیین میکند، خاطرنشان کرد: این نیاز را وزارت صمت در ثبت سفارش تشخیص میدهد که بتواند عرضه و تقاضا را برابر کند. ان شاءالله اگر این ناترازی رفع شود برای کارکردها ممنوعیت ایجاد خواهد شد. الان به دلیل ناترازی اجازه دادهاند که اینها وارد کشور شوند. اگر از لحاظ تامین ارزی در شرایط مطلوبی باشیم قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
وی به این پرسش که چرا با توجه به توان علمی ارگانهای نظامی، این ظرفیت به صنعت خودروسازی ما سرایت نکرده نیز پاسخ داد و اضافه کرد: یکی از ضعفهای خودروسازان ما این است که دنبال مجموعههایی مثل سپاه نرفتهاند تا از ظرفیت شان بهرهمند شوند منتها برای اینکه نیروهای نظامی وارد عرصه خودروسازی شوند منعی وجود دارد؛ اما میشود از توانمندی آنها بهرهمند شد.
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس برای بهره مندی صنعت خودروسازی کشور از توان علمی مجموعههای نظامی اقدامی کرده است، گفت: در این زمینه کمیسیون پیگیری کرده و جلسات متعددی گذاشته است. نتیجه یکی از این پیگیریها این بود که در سنوات گذشته ۲۷۱ قطعه واردات داشتیم، تعداد زیادی از اینها ظرفیت داخلیسازی داشتند که از طریق وزارت دفاع این اتفاق افتاد.
وی در پایان وجود مافیا در صنعت خودروسازی را رد کرد و افزود: بحث مافیا با توجه به خصوصیسازی که صورت گرفته است دیگر معنا ندارد. هر قیمتی که میخواهند خودشان تعیین میکنند.
انتهای پیام/