در اختتامیه کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت مطرح شد

سخنگوی دولت: بین تقاضای صنعت و آموزش‌های دانشگاهی فاصله معنادار وجود دارد

سخنگوی دولت: بین تقاضای صنعت و آموزش‌های دانشگاهی فاصله معنادار وجود دارد
فاطمه مهاجرانی بیان کرد: واقعیت این است آن چیزی که ما آموزش می دهیم با آنچه که صنعت نیاز دارد، فاصله معناداری دارد.

به گزارش آنا، اختتامیه بیست و هفتمین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با حضور فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، مسعود شفیعی دبیرکل کل کنگره و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشگاهیان عصر روز چهارشنبه 25 تیرماه در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.

مهاجرانی در ابتدای این مراسم با تشکر از حضور فعالانه جامعه دانشگاهی در طول جنگ 12 روزه گفت: در ابتدا تشکر می کنم از جامعه دانشگاهی به خاطر رویکرد بسیار خوبی که در طول این دفاع مقدس ۱۲ روزه اتخاذ کردند. در این دوران بعضی از کسانی که از دانشگاه طرد شده بودند و به نوعی نظام حکمرانی ما آنها را پس زده بود، آمدند و اعلام حضور کردند.

وی ادامه داد: در طول دوران جنگ، صنعتگرانی بدون اینکه بترسند صنایع شان را فعال نگه داشتند. علاوه بر این در صنوف هم ما شاهد کمترین میزان گران‌فروشی و احتکار و بدرفتاری بودیم. این اتفاق بسیار مبارک بود و من به عنوان هم یک عضو دولت و هم به عنوان یک شهروند تشکر می کنم از آنچه که در طول این چند روز رخ داد به جهت آنکه ما شاهد باز شدن اصل نوینی در گفتگو هستیم. این فصل نوین گفتگو فصلی است که باید ایرادها را بشنویم و کاملا صادقانه تاب بیاریم.

وی با بیان اینکه موضوع ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه موضوع بسیار مهمی است، افزود: سوال مهمی اینجا مطرح است که آیا دانشگاه نیرو برای جامعه تربیت می کند یا نیرو تربیت می‌کند که فقط نیرو تربیت کرده باشد. طبیعتاً آن چیزی که امروز قابل پذیرش است این است که دانشگاه فعالیت می کند که بتواند مسئله‌های جامعه را حل کند. در کنار اینکه دانشگاه یک سری حوزه‌های بنیادین علم را هم باید پیش ببرد. اما حجمی از کار دانشگاه به خصوص در رشته‌های کاربردی حتماً در ارتباط با جامعه است.

مهاجرانی با بیان اینکه موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه از موضوعاتی است که در جهان سالها درباره آن صحبت می شود، گفت: قسمتی از لایه‌های فناورانه ما بسیار خوب و پرشتاب در حال حرکت است مانند آنچه که در معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان در حال انجام است. اگرچه حجمی از صنعت ما صنعتی است که مبتنی بر ورود قطعات اولیه است و لذا آنچه که در پارک علم و فناوری و مراکز رشد ما حاصل می شود، لزوماً نتواند به محصولی که در کارخانه های ما استفاده می شود، تبدیل شود، اما این مساله به این معنی نیست که صنعت و دانشگاه جامعه نمی‌توانند با هم زبان مشترک داشته باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: داشتن زبان مشترک بین جامعه و دانشگاه به این معناست که با هم بتوانند به موضوعات نگاه کنند. واقعیت این است آن چیزی که ما آموزش می دهیم با آنچه که صنعت نیاز دارد، فاصله معناداری دارد. دنیا این موضوع را حل کرده است یعنی با اینکه دانشجو برود در محیط صنعت کارآموزی‌های جدی کند، مشکلی ندارد. در واقع با صرف 130 تا 1۴۰ ساعت کارآموزی، نمی توان فرد صنعتی تربیت کرد. تجربه آموزش نشان داده که در رشته های نظیر رشته های دسته علوم پزشکی که دانشجویان به صورت واقعی مدتی از تحصیل شان را در میدان می گذرانند، تجربه موفقی‌است.

مهاجرانی ادامه داد: اگر بنا باشد ما موضوع صنعت و دانشگاه را حل کنیم حتما باید ابتدا تفکرمان راجع به این موضوع را حل کنیم. وقتی فرد می تواند مسئله صنعت را حل کند که اول فضای صنعت را درک کرده باشد و بپذیرد که در آمیختن کارگر با سرکارگر چگونه است. لذا قسمتی از حل مسئله صنعت و دانشگاه با حوزه دانش بنیان ما قابل حل است که قسمت خیلی بزرگی هم نیست.

مهاجرانی با تاکید بر اینکه حتما نیاز به تغییر پارادایم در حوزه های آموزش داریم، افزود: اگر این تغییر پارادایم صورت نگیرد مثل آنچه که در آموزش رشته‌های پزشکی اتفاق افتاده است، شاهد بروز تحول نخواهیم بود. فضای مشترک و ادبیات مشترک کمک می کند که واژگان مشترک خلق شود تا ما نسبت به مسائل یکدیگر اشراف پیدا کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: آن چیزی را که به عنوان راهکار و بسته سیاستی از چنین انجمن هایی خارج می شود را با افتخار دنبال خواهم کرد و آنچه را که بتوان هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سایر وزارتخانه ها که بتوانند بهره بردار باشند حتما پیگیری می کنم. نگاه دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم بر ارتباط بیشتر با صنعت است.

در ادامه مسعود شفیعی دبیر کل کنگره و رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه نیز در مراسم اختتامیه بیان کرد: این کنگره را می توان فرصتی برای گفت‌وگوی فعال، تحلیل وضع موجود و طراحی آینده مشترک کشور معرفی کرد. باید به‌درستی ب

ر واژه «همکاری» به‌جای «ارتباط» اصرار داشت؛ چرا که ارتباط می‌تواند منفعل، یک‌طرفه و سطحی باشد، اما همکاری، فرایندی دوسویه، هدف‌مند و ساختاریافته است که ثمره‌اش، تحول واقعی در اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور هنوز نتوانسته‌اند به سطحی از کارآمدی برسند که رضایت صنعت و جامعه را جلب کنند. در صنایعی همچون فولاد، خودرو و نفت، بسیاری از مشکلات فنی و ساختاری، ناشی از فاصله میان نهاد علم و نهاد تولید است. این نکته، بار دیگر لزوم طراحی سازوکارهای کاربردمحور، مسئله‌محور و مأموریت‌محور در دانشگاه‌ها را یادآور می‌شود.

شفیعی بر اهمیت تربیت تکنسین‌های ماهر به‌عنوان نیروی پیشران صنعت تأکید کرد و افزود: دانشگاه‌ها باید از تمرکز صرف بر خروجی‌های نظری عبور کنند و به مهارت‌آموزی، کارآموزی، پروژه‌های صنعتی و مدل‌های همکاری‌های واقعی با صنعت بپردازند. این بازنگری، سنگ‌بنای عدالت آموزشی و توسعه‌ی متوازن منطقه‌ای خواهد بود.

وی با تاکید بر مسئولیت دولت در سیاست‌گذاری و تأمین مالی تحقیق و توسعه گفت: بدون ورود فعال دولت، به‌ویژه در صنایع نیمه‌فعال یا با ظرفیت محدود، انتظار توسعه نوآوری، بیهوده است. دولت باید به‌عنوان تسهیل‌گر همکاری، تضمین‌کننده پایداری مالی پروژه‌ها، و هماهنگ‌کننده اهداف کلان توسعه ملی عمل کند. ایشان فرمودند: خلاصه ما قانون و آیین‌نامه کم نداریم بلکه به‌دلیل داشتن بیش از حد دچار سردرگمی شده‌ایم.

شفیعی، با الهام از تجربه‌های بین‌المللی موفق نظیر ژاپن، کنگره را مصداقی از ملی‌گرایی توسعه‌محور قلمداد کرد و افزود: توسعه‌ واقعی، نه از راه تقلید، بلکه از دل ظرفیت‌های درون‌زا، پژوهش‌های بومی و سازوکارهای نهادینه‌شده شکل می‌گیرد. در این نگاه، دانشگاه نقش قطب دانش، صنعت نقش موتور اقتصادی، و دولت نقش ناظر و تسهیل‌گر توسعه ملی را ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب