دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

حل مسائل جامعه به کمک اساتید برجسته دانشگاه‌ها

حل مسائل جامعه به کمک اساتید برجسته دانشگاه‌ها
دیگر سلیقه‌های شخصی جایی در ارزیابی صنایع خلاق نخواهند داشت. با ورود هوش مصنوعی، معیار‌های ارزیابی دگرگون شده و نظارتی هوشمند و بی‌طرفانه، فصل جدیدی را در این حوزه آغاز کرده است. ستاد صنایع خلاق با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، نظام ارزیابی دقیقی را برای صنایع فرهنگی طراحی کرده تا گزارش‌های واقعی‌تر از همیشه در دسترس عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آنا، توسعه صنایع خلاق در عصر دیجیتال از مهم‌ترین مسائل برای رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع به شمار می‌آید؛ این صنایع که مواردی مانند طراحی، موسیقی، هنر، سینما، بازی‌های رایانه‌ای، نوآوری فرهنگی و محتوای دیجیتال را در بر می‌گیرد نه تنها منجر به ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود، بلکه کمک کننده اشتغال پایدار خواهد بود و هویت ملی و فرهنگی کشور را تقویت می‌کند. 

صنایع خلاق با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، قادر به تولید محصولات و خدمات منحصر‌به‌فرد خواهند بود تا در بازار‌های جهانی رقابت‌پذیر باشند. همچنین، این صنایع به عنوان پلی بین فناوری و فرهنگ، می‌توانند به جذب سرمایه، توسعه گردشگری و ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور‌ها کمک کنند. 

به همین مناسبت گفت‌وگویی با مهدی شریفی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران اختصاص داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

مهم‌ترین اولویت معاونت علمی در حوزه توسعه‌های فرهنگی چیست؟ 

تمرکز ما در سال جاری بر مباحث «اسباب بازی»، «بازی» و «انیمیشن» است و فردی که در قالب اسباب بازی ساز یا انیمیشن ساز بتواند تغییر نگرش‌ها را ایجاد کند در گروه «فناوری‌های نرم» قرار می‌گیرد که ارتباط نزدیکی با انسان دارد. 

در حالی که بسیاری از رقبا و حتی دوستان ما به سمت تولید تجهیزات رفته‌اند، ما معتقدیم که تجهیزات مزیت رقابتی نیست؛ چرا که قابل تقلید است. اما آن چیزی که نمی‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد، توانایی ایجاد تغییر نگرش و رفتار در انسان است که فناوری نرم نام دارد. ما در ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری مکلف هستیم که فناوری‌های نرم را توسعه دهیم و با حمایت جدی معاون علمی رئیس جمهور، از همه فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم تا وجه همت خود را بر این مسئله متمرکز کنند و از رهگذران حمایت جدی خواهیم داشت. 

برای تولید محتوای فرهنگی از ایده خلاقانه جوانان هم استفاده می‌کنید؟

بازیگران ما به دنبال ساخت تولید محتوای فرهنگی هستند، ما باید شاخص‌هایی را طراحی کنیم که استاندارد‌های لازم برای تولید محتوای فرهنگی را داشته باشند. در چند ماه گذشته شاخص‌ها و استاندارد‌هایی با تمرکز بر بازی و اسباب بازی و انیمیشن تدوین شده که هم بر فرهنگ ایرانی_ اسلامی متمرکز هستند و هم شاخص‌های فنی و کارکردی همان وسایل را دارد؛ بر این اساس سازنده آن برنامه در استخر شاخص‌ها قرار می‌گیرد و در صورت کسب امتیاز ویژه مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهد گرفت؛ بنابراین در این مورد دیگر حاکمیت فرهنگ سلیقه معنا نخواهد داشت. 

تولید محتوای فرهنگی با نگاه ایرانی-اسلامی

محتوای فرهنگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی_ اسلامی تولید می‌شود که بر آن اساس شاخص تعریف شده است و از حوزه علمیه آیت الله آملی جوادی و شاگردان وی مهم‌ترین نکات را استخراح کرده‌ایم تا برای فرهنگ سازی، تغییر نگرش و رفتار از آن بهره ببریم. در حوزه فرهنگ ایران هم به سراغ جامعه شناسان برجسته کشور رفتیم و از آنها درخواست کردیم تا مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای تولید محتوای صنایع فرهنگی متناسب با ذائقه فرهنگ ایرانی لازم است را ارائه دهند؛ بنابراین بر این پایه معتقد هستیم که از رهگذر آنها می‌توانیم در تولید محتوای فرهنگی کارآمدتر و اثربخش‌تر حرکت کنیم. 

ستاد فناوری‌های نرم راهی جدید برای رونق صنایع خلاق

ستاد فناوری‌های نرم برای تولید محتوای ایرانی_ اسلامی و حمایت از رهگذران این عرصه چه نوع تسهیلاتی در نظر گرفته است؟ 

با حمایت جدی معاون علمی ریاست جمهوری از ستاد فناوری‌های نرم بودجه سالانه ستاد تعیین شده است و تسهیلات مادی و معنوی را در نظر گرفته‌ایم. حمایت‌های بانکی و معنوی شامل شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و برنامه‌های مختلف صوتی و تصویری و فراگیر است و طبق سند شورای عالی انقلاب فرهنگی برای صنایع خلاق، وظیفه ذاتی ما کمک به این حوزه است.

این حمایت‌ها شامل وام، تقسیط اقساط پرداختی و پرداخت مستقیم نقدی بر اساس ارزیابی کارشناسان ستاد است. حمایت‌های معنوی نیز شامل حضور در مجامع جهانی و داخلی، کمک به مسائل گمرکی، صادراتی و وارداتی و نامه‌نگاری با مسئولین ذی‌ربط برای حل مشکل ضمانت وام‌ها می‌شود.

 حاکمیت لیاقت‌ها به جای رفاقت‌ها در این ستاد، مورد تاکید ماست و تلاش کرده‌ام شاخص‌هایی را لحاظ کنم که در دالان این شاخص‌ها، امتیازات لازم برای حمایت‌ها از سمت معاونت علمی صورت بگیرد. در پرداخت و حمایت هم هیچ مشکلی نداریم و وظیفه‌مان است که در این بستر سازی برای توسعه صنایع فرهنگی حرکت کنیم.

تا به حال فکری برای راه‌اندازی هوش مصنوعی فرهنگی برای پاسخ به داده‌های اخلاقی، کرده‌اید؟

با کمک هوش مصنوعی، شاخص‌ها و معیار‌هایی که می‌خواهیم بابت ارزیابی داشته باشیم را احصاء کرده‌ایم تا ارزیابی‌ها دقیق‌تر صورت بگیرد. این مورد، پیشنهاد خوبی است که باید بیشتر بر آن تمرکز کرد. اما، معیار ارزیابی دیگر در آستانه سلیقه قرار نخواهد گرفت، بلکه بر هوش مصنوعی فناوری متمرکز می‌شود.

نظارت هوشمند بر صنایع خلاق 

در ستاد ویژه هوش مصنوعی که معاون علمی ریاست جمهوری وظیفه آن را برعهده دارد اقدامات مهمی انجام شده و گزارشات به صورت ماهیانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد، اما در ستاد صنایع خلاق، با طراحی نظام نظارتی که می‌خواهیم در صنایع فرهنگی داشته باشیم، با کمک هوش مصنوعی دقیق‌تر ارزیابی و اظهار نظر می‌کنیم. 

نقش فناوری‌های خلاق در حل چالش‌های کشور چیست؟

شناخت مسئله و از همه مهم‌تر، راه حل مناسب برای حل مسئله بسیار گره‌گشاست. یکی از محوری‌ترین بحث‌هایی که در شبکه دانشگاه تهران وجود دارد، حل مسئله جامعه با کمک اساتید برجسته دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه تهران است. هم اکنون مهم‌ترین دغدغه ما این است که مسئله شناسی داریم، اما راه حل مناسب برای حل مسئله کم داریم. برای مثال؛ اگر بهترین راه حل برای مسئله بازماندگی از تحصیل با منطق نوآوری اجتماعی ارائه شود، مورد حمایت ما قرار می‌گیرد. 

مسئله‌شناسی در کنار حل درست مسئله مورد حمایت ماست. اگر برنامه‌سازی با بهره‌گیری از نوشت افزار به سمت حل یک مشکل حرکت کند، به طور جدی مورد حمایت ما قرار می‌گیرد؛ چرا که واقعاً درد محور هستیم و به سمت حل مسئله حرکت می‌کنیم.

بازنگری برنامه‌های درسی متناسب با نیاز‌های روز جامعه در دانشگاه تهران به چه صورت پیش می‌رود؟

در دانشگاه تهران به صورت مشخص در رشته مدیریت رسانه تمرکز داریم، یکی از فعالیت‌هایی که گروه‌های اموزشی مکلف به انجام آن هستند، نبض گیری دقیق از سطح جامعه و اتفاقات درون جامعه برای بررسی دقیق فسیل نشدن دروس هستند، یعنی به مدد فناوری‌های نرم و سخت و تکنولوژی و فضایی که در دنیا از رهگذر اتفاقات تکنولوژیکی داریم؛ گروه‌های آموزشی باید مسائل واقعی جامعه را تشخیص دهند و با هماهنگی مدیر گروه به تغییر سرفصل دروس و یا حذف دروس و حذف رشته حرکت کنند.

پایان ایستایی در آموزش

این به این معناست که دانشگاه‌های نسل ۳، ۴ و ۵ آنچنان بیدارند که خود را با فناوری‌های نرم و سخت هماهنگ می‌کنند. به طور مثال، در رشته مدیریت رسانه در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه تهران، دروس گذشته تا حدود ۵۰ درصد عوض شده و دروس جدید طراحی شده است. اگر بخواهیم بیگانه و ایستا حرکت کنیم، نمی‌توانیم فصل جدیدی را برای نسل جدید با مطالبات جدید رقم بزنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا