وحدت اسلامی واجب شرعی و شرط تمدنسازی است / هشدار نسبت به طرحهای تجزیهطلبانه دشمنان

به گزارش خبرگزای آنا، در بخش نخست سخنان خود، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تلاوت آیاتی از قرآن و درود بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت، با ابراز خرسندی از حضور در میان فرهیختگان و عالمان برجسته، میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) را تبریک گفت و اظهار کرد: وجود نورانی پیامبر اعظم (ص) که عالم امکان به نور او منور شد، شرایط الهی را با شریعت نبوی اکمال و تکمیل کرد؛ الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی. نور پیامبر، نور اکمال دین بود: ان الدین عند الله الاسلام. همه شرایعی که قبل از پیغمبر اسلام نازل شدند و پیامبرانی که مبعوث شدند، مقدمهای بود تا انسان با نور نبوی به تکامل برسد.
همچنین وی با تبریک ولادت امام صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت اظهار امیدواری کرد: امیدوارم از این وحدت اسلامی، به شکوفایی روزافزون تمدن اسلامی دست یابیم.
استاد خسروپناه، آیین سالانه تجلیل از برگزیدگان علمی و فرهنگی طلاب و روحانیون اهل سنت را کار ارزنده و مبارک خواند و گفت: این آیین، اجلال و تکریم برگزیدگان علمی و فرهنگی طلاب و روحانیون است که از میان عالمان اهل سنت، جمعی به عنوان عالمان برگزیده و فعالان فرهنگی برگزیده سالانه انتخاب میشوند. این ایده بسیار ارزشمند و مبارک است که باعث ایجاد انگیزه در رشد دانش و معرفت میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ایام، ایام هفته وحدت است، به دو نکته کلیدی اشاره کرد: وحدت امت اسلامی و اتحاد مسلمین، مبنای قرآنی و سنت نبوی دارد. سراسر قرآن در این مسئله ظهور دارد: از آیه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. تعبیرات قرآن در این زمینه بسیار صریح و واضح است.
وی افزود: از روایات پیامبر اکرم (ص) نیز بسیار آمده است؛ از جمله: الجماعة رحمة والفرقة عذاب. بنابراین، مسئله وحدت آنقدر واضح و روشن است که میتوان از آیات و روایات، وجوب شرعی وحدت و حرمت تفرقه را استنباط کرد. هر کسی دنبال تفرقه باشد، فعل حرامی را مرتکب شده است. فرقی نمیکند به چه بهانهای: اگر به بهانه تکریم اهل بیت، تفرقه ایجاد شود، حرام است؛ یا به بهانه تکریم صحابه، تفرقه بیفتد، باز هم حرام است. اما کسانی که دنبال وحدت و انسجام هستند، عمل واجبی را انجام دادهاند و آثار و برکات آن را میبینند.
نکته دوم که وی مطرح کرد، نقش وحدت در شکوفایی تمدن اسلامی بود: از مهمترین عوامل تمدن اسلامی وحدت اسلامی و اتحاد مسلمین است. حتما تاریخ را خواندهاید: هر جا در دوران گذشته تمدن داشتیم، به خاطر این بود که شیعه و اهل سنت با هم وحدت داشتند. فرقهای مختلف چه سنی، چه شیعی، زیدی، اسماعیلی، ۱۲ امامی، شافعی، مالکی، حنبلی، حنفی، اشعری، با وجود اختلافات نظری یا فقهی، با وحدت و انسجام، تمدن ساختند.
وی به عنوان نمونه اشاره کرد: آل بویه: نیمی از کارگزارانش از اهل سنت و نیمی از تشیع بودند. در دورههای بعدی نیز هرجا این اتحاد مسلمین وجود داشت، ما رشد علمی، پیشرفت فناوری و تمدنسازی داشتیم. بزرگانی، چون ابن سینا، خوارزمی و دیگران در این فضای وحدتی نقش داشتند.
هشدار درباره توطئههای دشمن برای تجزیه ایران
استاد خسروپناه در پایان این بخش، با هشدار درباره توطئههای دشمنان اسلام و ایران، گفت: در زمان کنونی هم از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن دنبال تفرقه و تجزیه کشور بود. طرح رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی برای این بود که اقتداری در منطقه پیدا کند: تجزیه کشورها، از جمله ایران. تجزیه ایران را از اوایل دهه ۵۰ شروع کردند: بحرین را از ایران جدا کردند، طرح تجزیه کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان را طراحی کردند. حتی گروه خلق عرب اصلاً برای این منظور خلق شد.
در ادامه سخنان خود در آیین سالانه تجلیل از برگزیدگان علمی و فرهنگی طلاب و روحانیون اهل سنت کشور، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تحلیل عمیق تاریخی و ژئوپلیتیکی، به نقش توطئههای جهانی در تفرقهافکنی میان مسلمانان و هدف نهایی آنها — تجزیه کشورهای اسلامی — پرداخت و هشدار داد که دشمنان اسلام با بهرهگیری از ابزارهای شیعهافراطی و سنیافراطی، در پی تضعیف امت از درون هستند.
تجزیهطلبی، طرح قدیمی دشمنان اسلام
استاد خسروپناه با اشاره به طرحهای تجزیهطلبانه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: تجزیه خوزستان، کومله و دموکرات در کردستان شکل گرفت — نه برای اینکه بخواهند به کردها حقوق بدهند یا دولت واحد کردی تشکیل دهند، بلکه صرفاً برای جدا کردن کردستان از ایران، عراق، سوریه و ترکیه. اما هیچیک از این کشورها اجازه چنین اتحادی را نخواهند داد. دشمنان صریحاً اعلام کردهاند: ایران باید به هشت کشور تقسیم شود، عراق به سه بخش، سوریه به چهار کشور. این طرحها رسمی و آشکار است.
وی افزود: چرا اینها دنبال تفرقهاند؟ چرا میخواهند مسلمانان را با یکدیگر درگیر کنند؟ از طریق ابزارهای شیعهافراطی و سنیافراطی، طرح تجزیه را اجرا میکنند — به نام داعش، گروههای تکفیری و افراطی — تا شیعه را علیه سنی و سنی را علیه شیعه برانگیزند. هدفشان این است که ما را با هم بکشیم، ضعیف کنیم، و در نهایت نابود کنیم. آن وقت دیگر نمیتوانیم از تمدن اسلامی سخن بگوییم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت یادآوری نقش کشورهای اسلامی در شکوفایی تمدن اسلامی، گفت: یادمان نرود نقش مصر در تمدن اسلامی. یادمان نرود نقش عراق. یادمان نرود نقش کشورهای شمال آفریقا لیبی، تونس، مراکش و نقش شرق آسیا در پیشرفت علم و فناوری اسلامی.
وی به تاریخ استعمار انگلیس اشاره کرد: انگلیس، جدایی پاکستان از هند را ایجاد کرد و همین امروز در پاکستان و هند تفرقه میاندازد. مسلمانان هند و پاکستان، مالزی و اندونزی همه واحد بودند، ولی استعمار آنها را از هم جدا کرد. حتی کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا هم در این طرحها نقش داشتند.
استاد خسروپناه به طرح جدید رژیم صهیونیستی اسرائیل بزرگ اشاره کرد و گفت: امروز طرح اسرائیل بزرگ مطرح است: اسرائیل بزرگ، ایران کوچک؛ اسرائیل بزرگ، عراق کوچک. اما در مقابل، نگاه کنید به اتحادیه اروپا: کشورهایی که قرنها با هم جنگیدند، در نهایت فهمیدند که باید متحد شوند. امروز با پول واحد، بازار واحد، سیاست خارجی مشترک و همکاری علمی و اقتصادی پیش میروند.
وی با تعجب پرسید: مگر شما گمان میکنید فرانسه و آلمان که قرنها دشمن بودند یا سوئد و نروژ و فنلاند، که مذاهب متفاوتی دارند، ایدئولوژی واحدی دارند؟ نه! اما عقلشان به آنها گفت: اگر متحد نشویم، آمریکا ما را نابود میکند. پس متحد شدند. سپس با لحنی تأملبرانگیز افزود:، اما ما مسلمانان چرا نمیتوانیم متحد شویم؟ چرا نمیتوانیم دانشمان را با هم به اشتراک بگذاریم و تمدن نوین اسلامی بسازیم؟
همکاری شیعه و سنی در پیشرفت علمی و فناوری ایران
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نمونههای ملموس همکاری شیعه و اهل سنت در پیشرفت علمی و فناوری ایران اشاره کرد: در همین ایران عزیز، اگر ما امروز رتبههای علمی داریم، ریشه آن در همکاری دانشمندان شیعه و اهل سنت است، در حوزههای هستهای، موشکی، پهپاد، نانو، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، کوانتوم، مواد پیشرفته و امنیت غذایی.
استادخسروپناه با اشاره به جنگ اخیر گفت: جنگ اخیر هرچند فقط ۱۲ روز طول کشید — در واقع یک جنگ جهانی بود. آمریکا و اروپا کامل حمایت کردند؛ متاسفانه برخی کشورهای اسلامی هم پایگاههای خود را در اختیار دشمن قرار دادند.
وی افزود: اگر موشکهای قدرتمند ما که توسط دانشمندان شیعه و اهل سنت ساخته شده، نبود، دشمنان به آتشبس اصرار نمیکردند. آنها میخواستند سران و دانشمندان ما را هدف قرار دهند و اگر شیعه و سنی در آن شرایط شروع به اختلاف میکردند، تجزیه و تفرقه رخ میداد. اما وحدت و انسجام ملی ما، مانع این توطئه شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به طلاب و روحانیون حاضر در جلسه، گفت: ما یک میراث ارزشمند دینی داریم. بزرگانی در اسلام، آثار بیبدیلی در اختیار ما گذاشتهاند، افرادی مثل امام محمد غزالی و فخر رازی در فقه، که هم از منابع شیعه و هم اهل سنت استفاده کردهاند.
در این بخش از سخنان خود، استاد خسروپناه با ترکیبی از تحلیل ژئوپلیتیک، تاریخ معاصر، و نمونههای ملموس همکاری شیعه و اهل سنت در پیشرفت علمی ایران، پیام روشنی را منتقل کرد: وحدت مسلمین نه تنها واجب شرعی است، بلکه شرط بقا و شکوفایی تمدن اسلامی است. دشمنان با تفرقه، میخواهند ما را نابود کنند، اما اگر با هم متحد شویم، هیچ قدرتی نمیتواند در برابر ما بایستد.
در پایانیترین بخش سخنان خود در آیین سالانه تجلیل از برگزیدگان علمی و فرهنگی طلاب و روحانیون اهل سنت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش طلاب و روحانیون در عصر جدید، خواستار ورود جدی حوزه به مباحث کلام جدید، فلسفه غرب، الهیات مدرن و بهویژه فقه حکمرانی شد و گفت: اگر امروز امام غزالی یا فخر رازی زنده بودند، قطعاً به نقد فلسفه و الهیات غرب میپرداختند نه فرار از آن.
وی با اشاره به میراث عظیم علمای بزرگ اسلامی، چون امام محمد غزالی، فخر رازی، زمخشری و تفتازانی، گفت: در فلسفه، عرفان، تاریخ و حوزههای مختلف، این بزرگان آثاری جاودانه به جای گذاشتند. خداوند توفیق داده که از دوران طلبگی، عمده آثار این بزرگان را خواندهام.
وی سپس پرسشی کلیدی مطرح کرد: اگر این عالمان که عالم به زمانه بودند، امروز زنده بودند، چه میکردند؟ چه پژوهشهایی انجام میدادند؟
استاد خسروپناه پاسخ خود را اینگونه داد: به نظر من اگر این بزرگان امروز در قید حیات بودند، حتماً به شبهات کلام جدید میپرداختند. امروز، شبهاتی، چون تعارض علم و دین، پلورالیسم دینی، سکولاریسم و دهها شاخه دیگر که همگی ریشه در الهیات پروتستان ۴۰۰ ساله دارند، نسل جوان و نوجوان ما را، چه شیعه و چه اهل سنت، در معرض الحاد قرار دادهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار به حضور شبه روشنفکران در جامعه اسلامی، گفت: بعضی از این شبهات را افرادی مطرح میکنند که ظاهراً از اهل سنت هستند، یا ظاهراً از شیعه، اما در واقع، حرفهای ۴۰۰ ساله پروتستانهای مسیحی را در جامعه مسلمانان میپراکنند. نسل جوان ما گرفتار تفکر پستمدرن و بیهویتی میشوند.
وی افزود: اگر غزالی امروز زنده بود، حتماً فلسفه غرب و الهیات مدرن را میخواند و به نقد آن میپرداخت. استاد خسروپناه بر ضرورت تدوین فقه حکمرانی و فقه نظام اجتماعی تأکید کرد: ما امروز به فقه الحوکمه نیاز داریم نه فقط فقه عبادی؛ و فقه الحوکمه فقط فقه حکومت نیست؛ فقه حکمرانی با فقه حکومت فرق دارد. ما هم به فقه حکومت نیاز داریم، هم به فقه حکمرانی، هم به فقه نظام اجتماعی، هم به فقه سیاسی.
وی به کتابی از یک عالم اهل سنت در مالزی اشاره کرد: یکی از علمای دانشگاهی اهل سنت مالزی آقای مزدی مالک، که پیشتر وزیر آموزش و پرورش بود کتابی به نام Governance in Islam به زبان انگلیسی نوشته است. ما در جهان شیعه و اهل سنت هنوز یک کتاب جامع درباره فقه حکمرانی ننوشتهایم!
طلاب باید عالم به زمانه باشند
استاد خسروپناه با خطاب مستقیم به طلاب و روحانیون حاضر، گفت: جوانان اهل سنت و شیعه امروز در حوزههای نانو، بیوتکنولوژی، کوانتوم و هوش مصنوعی در حال تمدنسازی هستند. اما ما طلاب حوزه باید در فقه حکمرانی، فقه نظام اجتماعی، کلام جدید و نقد فلسفههای مدرن نیز نقش ایفا کنیم. باید عالم به زمانه باشیم. نمیتوانیم بگوییم: نه، ما کاری به این مباحث نداریم. هر اتفاقی که بیفتد، ما مسئولیم.
در پایان، خسروپناه تفاوت کلیدی میان وحدت اعتقادی و وحدت تمدنی را تشریح کرد و گفت: بعضیها میگویند:، چون دشمن مشترکی داریم یعنی رژیم صهیونیستی پس شیعه و اهل سنت باید متحد شوند. نه! ما این را نمیگوییم. ما میگوییم: وحدت تمدنی باید تا آخرالزمان باقی بماند حتی اگر دشمن مشترک نداشته باشیم. این وحدت، تمدنساز است. در علم، فناوری، فرهنگ و مدیریت جامعه میتواند اثرگذار باشد.
انتهای پیام/