مترو ورزشگاه تختی؛ افتتاح پهناورترین و طولانیترین ایستگاه کشور به زودی + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، خط ۷ مترو تهران که از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده است، اکنون با فعال شدن ایستگاه ورزشگاه تختی به نقطه پایانی خود خواهد رسید. این ایستگاه نهتنها آخرین حلقه از زنجیره ۲۲ ایستگاه این خط است، بلکه با ویژگیهای منحصربهفرد خود، به نمادی از توسعه پایدار شهری تبدیل شده است. قرارگیری در مجاورت ورزشگاه تختی، طراحی خاص، و ظرفیت بالای پذیرش مسافر، ایستگاه مذکور را به یکی از مهمترین نقاط اتصال حملونقل عمومی با زندگی شهری بدل کرده است.
ایستگاهی فراتر از استانداردهای مترو
ایستگاه ورزشگاه تختی، تنها یک ایستگاه مترو نیست؛ بلکه پروژهای با مساحت 19 هزار متر مربع است که با هدف احیای ورزشگاه تختی و تسهیل دسترسی علاقهمندان به ورزش، طراحی و اجرا شده است. این ایستگاه، با ویژگیهای منحصربهفرد خود مانند زیربنای ۱۲۵۰۰ مترمربع، عمق ۳۴ متر، عرض ۲۱ متر و طول ۲۸۴ متر، عنوان پهناورترین و طولانیترین ایستگاه غیرتقاطعی مترو در کشور را به خود اختصاص داده است.
این ایستگاه بهصورت جزیرهای طراحی شده و طراحی معماری آن با الهام از نمادهای ورزشی، نورپردازی ویژه، جانمایی تلویزیونهای شهری برای پخش مسابقات، حذف کیوسک ورودی برای حفظ زیبایی مبلمان شهری، و ایجاد گالری افتخارآفرینان المپیک، این مکان را به فضایی فراتر از یک پایانه حملونقل تبدیل کرده است.
خط ۷ مترو پل اتصال شرق و غرب تهران
با بهرهبرداری از ایستگاه ورزشگاه تختی، تمامی ۲۲ ایستگاه بخش اصلی خط ۷ مترو تهران فعال خواهند شد. این خط که به طول ۲۷ کیلومتر از غرب تا شرق تهران امتداد دارد، اکنون با اضافه شدن ۱.۸ کیلومتر به شبکه قابل بهرهبرداری، به یکی از کاملترین خطوط مترو تبدیل شده است.
تستهای اولیه مسیر انجام شده و تست گرم در حال اجراست. پیشرفت تونل به ۹۸ درصد و پیشرفت ایستگاه به ۸۲ درصد رسیده است. ریلها، تاسیسات روشنایی و آتشنشانی تکمیل شدهاند و نازککاری و نصب تجهیزات ساختمانی در حال انجام است. طبق پیشبینیها، ایستگاه تا دو ماه آینده با یک ورودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
کاهش سرفاصله، افزایش بهرهوری
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، افتتاح این ایستگاه را گامی استراتژیک در بهبود عملکرد خط ۷ میداند. با بهرهبرداری از ایستگاه ورزشگاه تختی، سرفاصله حرکت قطارها از ۱۵ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش مییابد؛ تحولی که نهتنها موجب افزایش رضایت مسافران میشود، بلکه ظرفیت پذیرش روزانه ۲۰ هزار نفر را برای این ایستگاه فراهم میکند.
ورودیهای دوم؛ گامی به سوی ایمنی بیشتر
یکی از سیاستهای کلیدی شرکت متروی تهران، ساخت ورودیهای دوم برای ایستگاههاست. طبق اعلام محمد یاشار لطفی، سرپرست مجری خط ۷، تاکنون ۹۰ درصد ایستگاههای این خط دارای ورودی دوم شدهاند. با راهاندازی قریبالوقوع ورودی دوم ایستگاه آهنگ و تکمیل ورودی جدید ایستگاه هلال احمر، تنها سه ایستگاه بوستان گفتگو، شهدای هفدهم شهریور و میدان کتاب باقیماندهاند که فاقد ورودی دوم هستند.
ساخت ورودیهای دوم نهتنها موجب تسهیل تردد و دسترسیهای متعدد میشود، بلکه در مواقع بحرانی، ایمنی بیشتری برای شهروندان فراهم میآورد. البته این پروژهها با هزینهای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر ایستگاه، نیازمند تأمین منابع مالی و تملک اراضی مناسب هستند.
ورزشگاه تختی؛ بازگشت به روزهای اوج
افتتاح ایستگاه مترو در مجاورت ورزشگاه تختی، فرصتی طلایی برای احیای این مجموعه ورزشی تاریخی است. طبق برنامهریزیها، در فصل آینده لیگ برتر فوتبال، برخی از بازیهای تیمهای استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار خواهد شد. دسترسی آسان از طریق مترو، میتواند نقش مهمی در افزایش استقبال هواداران و کاهش ترافیک شهری ایفا کند.
ایستگاه ورزشگاه تختی، اتصال حملونقل و زندگی شهری
افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی، فراتر از یک پروژه عمرانی است؛ این ایستگاه نماد پیوند حملونقل عمومی با زندگی شهری، ورزش و فرهنگ است. خط ۷ مترو تهران اکنون با ۲۲ ایستگاه فعال، ورودیهای تکمیلی، کاهش سرفاصله قطارها و اتصال به یکی از مهمترین مراکز ورزشی پایتخت، به الگویی موفق از توسعه پایدار شهری تبدیل شده است.
انتهای پیام/