شیائومی بازار خودروهای برقی چین را از تسلا پس میگیرد؟

به گزارش خبرگزاری آنا؛ شیائومی، یکی از شناختهشدهترین فعالان حوزه فناوری در چین، دومین خودروی برقی خود با نام «وای یو ۷» را بهطور رسمی به بازار خودروهای الکتریکی این کشور معرفی کرد. آغاز فروش این مدل با ثبت حدود ۲۴۰ هزار سفارش قطعی تنها در ۱۸ ساعت نخست همراه بود؛ عددی که چشمانداز استقبال بالا از این محصول را نمایان میکند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خودروساز چینی، قیمت پایه «وای یو ۷» حدود ۴ درصد کمتر از قیمت مدل Y تسلا تعیین شده است؛ موضوعی که به تحلیلگران این حوزه این سیگنال را داده است که تسلا ممکن است برای حفظ سهم بازار خود ناچار به بازنگری در قیمتگذاری یا طرحهای تشویقی شود.
شیائومی پیش از این، مدل سدان «اس یو ۷» را در سال گذشته روانه بازار کرده بود؛ مدلی که موفق شد در فروش ماهانه چین از مدل ۳ تسلا پیشی بگیرد. این عملکرد باعث شد توجه طیف وسیعی از کارشناسان صنعت خودرو و حتی مدیرعامل فورد نیز به توانمندی محصولات شیائومی جلب شود. عرضه مدل جدید «وای یو ۷» توانسته جایگاه این شرکت را در بازار خودروهای الکتریکی چین تثبیت و تقویت کند.
امکانات فنی و نرمافزاری «وای یو ۷» نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. باتری ۹۶.۳ کیلوواتساعتی این خودرو امکان پیمایش مسافت تا ۸۳۵ کیلومتر با یک بار شارژ را فراهم میکند؛ میزان بردی که از مدل Y تسلا (با ۷۱۹ کیلومتر) فراتر میرود. همچنین، نرمافزار رانندگی هوشمند این خودروی جدید بدون هزینه اضافه، در اختیار کاربران قرار گرفته، در حالی که تسلا برای نرمافزاری با ویژگی مشابه مبلغی معادل ۶۴ هزار یوان دریافت میکند. طراحی داخلی، از جمله تعبیه کشوهای ذخیرهسازی زیر صندلی عقب، از دیگر ویژگیهایی است که از سوی برخی مشتریان این مدل مورد استقبال قرار گرفته است.
در پی انتشار خبر فروش موفق و استقبال از مدل جدید، سهام شیائومی با رشد ۸ درصدی به بالاترین سطح تاریخی خود رسید و معاملات روزانه این شرکت با افزایش ۳.۶ درصدی بسته شد.
تحلیل دادههای بازار نشان میدهد سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی چین از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۷.۶ درصد در پنجماهه نخست سال ۲۰۲۵ رسیده است. کارشناسان مؤسسه مالی «سیتی» معتقدند تسلا برای حفظ رقابت، نیازمند بازنگری در سیاستهای قیمتی و عرضه رایگان نرمافزار رانندگی خودکار، در کنار ارائه مشوقهای مالی به مشتریان است. با وجود اهمیت چین برای تسلا به عنوان بزرگترین بازار خود، این شرکت هنوز واکنشی رسمی نسبت به تحولات جدید نشان نداده است.
بررسی سفارشهای ثبتشده برای «وای یو ۷» نیز از چند نکته حکایت دارد. هرچند شیائومی اعلام کرده در ساعت اولیه فروش، تعداد ۲۸۹ هزار سفارش به ثبت رسیده است، اما احتمال وجود واسطهگری و ثبت سفارش توسط دلالان مطرح شده است. در برخی پلتفرمهای خرید و فروش دستدوم مانند «شیائویو»، برخی قصد داشتند جایگاه خود در صف خرید را به دیگران واگذار کنند. به همین دلیل، شیائومی محدودیت حداکثر دو دستگاه برای هر خریدار را جهت مقابله با این پدیده اعمال کرده است.
با توجه به روند فعلی بازار و افزایش رقابت میان خودروسازان فعال در حوزه خودروهای برقی، به نظر میرسد حرکتهای قیمتی جدید و ارائه محصولات متنوعتر، مسیر آینده صنعت خودروی الکتریکی چین را تعیین خواهد کرد.
انتهای پیام/