بستههای تشویقی برای ترغیب مردم به استفاده از فیبرنوری طراحی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری آنا؛ توسعه زیرساختهای ارتباطی بهویژه شبکه فیبرنوری امروزه با توجه نیاز روزافزون مردم به خدمات مبتنی بر شبکه به یکی از اولویتهای راهبردی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شده است. جایگزینی شبکه قدیمی کابل مسی با فیبرنوری به ارتقاء کیفیت خدمات ارتباطی منجر میشود و زیرساختی حیاتی برای تحقق اهداف کلان در زمینه تحول دیجیتال، شهر هوشمند، و توسعه اقتصاد دیجیتال محسوب میشود. این تحول زیرساختی، با توجه به نیاز روزافزون به پهنای باند بالا و پایداری شبکه، ضرورتی اجتنابناپذیر برای کشور است و مخابرات ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی این حوزه، نقش مهمی در این خصوص دارد.
البته مسیر توسعه شبکه فیبرنوری در کشور با چالشهای اجرایی و نهادی متعددی مواجه است. یکی از مهمترین موانع، عدم همکاری مؤثر برخی شهرداریها در صدور مجوزهای حفاری و فراهمسازی مسیرهای لازم برای توسعه شبکه است.
این در حالی است که طبق قوانین موجود، از جمله بندهای مصرح در قانون بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه، شهرداریها موظفاند حداکثر ظرف ۱۵ روز مجوز حفاری را برای اپراتورها صادر کنند. این ظرفیت قانونی، در صورت اجرا و نظارت دقیق، میتواند بخش قابل توجهی از موانع اجرایی را رفع کرده و روند توسعه شبکه را تسریع بخشد.
باید به این نکته هم اشاره کرد که در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سالهای اخیر، بندهای حمایتی مشخصی برای تسهیل فعالیت اپراتورها در برابر نهادهای محلی از جمله شهرداریها پیشبینی شده است. از جمله میتوان به الزام شهرداریها به همکاری در توسعه زیرساختهای ارتباطی و تعیین تعرفههای شفاف برای اجاره مسیرها اشاره کرد. این حمایتها با هدف ایجاد تعادل میان منافع عمومی و الزامات توسعه زیرساختی طراحی شدهاند و اجرای مؤثر آنها میتواند زمینهساز تعامل سازنده میان اپراتورها و مدیریت شهری باشد.
همکاری شهرداریها با اپراتورها به تسهیل توسعه شبکه فیبرنوری منجر میشود و آثار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی برای شهرها به همراه دارد. افزایش دسترسی شهروندان به اینترنت پرسرعت، ارتقاء خدمات شهری هوشمند، جذب سرمایهگذاریهای فناورانه، و بهبود کیفیت زندگی از جمله پیامدهای مثبت این همکاری است. در واقع، توسعه ارتباطات زیرساختی به عنوان پیشران اقتصاد شهری عمل میکند و شهرداریها با ایفای نقش تسهیلگر، میتوانند سهم مؤثری در رشد پایدار شهرها داشته باشند.
محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفتوگو با خبرنگار فناوری آناتک به بررسی ابعاد مختلف پروژه فیبرنوری، چالشهای تعامل با شهرداریها، مدلهای اقتصادی جایگزینی شبکه مسی، و ظرفیتهای قانونی موجود تکمیل این پروژۀ راهبردی در کشور پرداخته است که شرح آن را در ادامه میخوانید.
چالشهای تعامل با شهرداریها و ظرفیتهای قانونی مغفول
آیا با توجه به ظرفیت قانونی الزام شهرداریها به صدور مجوز حفاری برای اپراتورها ظرف حداکثر ۱۵ روز، مخابرات برای رفع چالش با شهرداریها، بهخصوص در کلانشهرها، امکان استفاده از این ظرفیت را نداشت؟ موضوع تقاضا و پافشاری برخی شهرداریها برای کسب مالکیت شبکۀ اپراتور چطور؟ با همین قوانین پیشبینیشده قابل رفع نبود؟
مخابرات ایران خود در بسیاری از شهرها داکت، سابداکت و مسیرهای لازم برای توسعۀ شبکۀ خود را دارد. همین موضوع سبب شده است که بیشتر مسائل مخابرات برای پیشرفت پروژه حل شود، ولی در عین حال ما تلاش داریم تا ضمن مذاکره با شهرداریها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مسائل باقیمانده را نیز حل و تسریع کنیم. دربارۀ موضوع درخواست مالکیت شبکه توسط شهرداریها در برخی شهرها نیز هنوز به توافق نرسیدهایم، اما در حال رایزنی هستیم تا روشی طراحی کنیم که هر دو طرف آن را بپذیرند و نظرات طرفین را تأمین کند.
هزینههای جایگزینی شبکه مسی با فیبرنوری و تشویق مشترکین به استفاده از فناوری جدید
با توجه به اینکه گفتید مخابرات بنا دارد تا شبکۀ کابل مسی را بهطور کامل جمعآوری کرده و شبکۀ مبتنی بر فیبرنوری را جایگزین کند، بهطور طبیعی هزینههایی مانند تأمین مودم یا کابلکشی از درب منزل تا داخل واحد به مشترک تحمیل میشود. آیا تمام هزینه این تغییر از طریق مشترکین تأمین خواهد شد یا مشوقهایی برای ترغیب کاربران مخابرات در نظر خواهید گرفت؟
مدلهای مختلفی برای جایگزینی شبکۀ مسی با فیبرنوری در نظر گرفتهایم. برخی مشترکین فقط تلفن ثابت نیاز دارند، گروهی دیگر صرفاً مشترک اینترنت هستند. کسی که بیشتر یا صرفاً اینترنت میخواهد، همانطور که شما اشاره کردید، با دو هزینۀ عمدۀ کابلکشی داخل منزل و مودم روبهرو است. ما در مخابرات ایران، با توجه به مشوقهایی که وزارت ارتباطات برای توسعۀ شبکۀ فیبرنوری به اپراتورها ارائه میدهد، در حال طراحی بستههایی هستیم که کمترین بار هزینهای ممکن بر دوش مشترکین مخابرات ایران قرار بگیرد.
مدلهای اقتصادی برای تسهیل دسترسی کاربران
برنامهای برای ارائه بستههای فروش اقساطی هم دارید؟
فروش اقساطی و دیگر مدلهای اقتصادی برای عرضه به مشترکین مخابرات ایران در دستور کار قرار دارد. این بستهها در قالب پویشهای مخابرات از طریق بسترهای اطلاعرسانی موجود به اطلاع مردم خواهد رسید.
بهای تمام شده مبنای ارائه سرویس به سایر اپراتورها و مجموعهها خواهد بود
دربارۀ فیبرنوری، شما پیشتر در صحبتهای خود اشاره کردید که مخابرات آمادۀ همکاری با سایر اپراتورها برای توسعۀ شبکۀ فیبرنوری در کشور است. این همکاری براساس تعرفههای مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حوزههای مختلف مانند تخصیص آپلینک یا اجارۀ داکت و... انجام خواهد شد یا مدل دیگری برای تعرفهگذاری و ارائه خدمت در نظر دارید؟
مخابرات بهطور قطع در این خصوص هماهنگی لازم با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواهد داشت، ولی امروز شرکت مخابرات به نقطهای رسیده است که ارائۀ هیچ سرویسی به سایر اپراتورها یا هر سازمان دیگری را براساس بهایی کمتر از قیمت تمامشده نخواهد داشت. همین امروز بسیاری از سرویسهایی که مخابرات ارائه میکند، کمتر از بهای تمامشده قیمتگذاری شدهاند و مشکلات زیادی برای شرکت به همین واسطه ایجاد شده است. ما بر همین اساس در حال تصحیح تعرفۀ این سرویسها هستیم.
انتهای پیام/