۱- رادیوگرافی و پرتوهای هستهای صنعت خودرو را متحول میکنند

به گزارش خبرگزاری آنا؛ شناسایی بهموقع آسیبهای در صنایع مختلف مانند هوافضا، پالایشگاههای نفت، نیروگاهها، خطوط لوله انتقال گاز و خودروسازی اهمیت حیاتی دارد. البته حفظ ایمنی تنها دلیل ضروری برای شناسایی به موقع آسیبها نیست، صرفهجویی کلان اقتصادی دیگر حسن این مسئله است که اهمیتی حیاتی برای کشوری در حال رشد مانند ایران دارد.
روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد، مانند راهکار سنتی بازرسی میدانی توسط نیروی انسانی که چالشهایی مانند افزایش احتمال خطا در طولانی مدت بر اثر کار زیاد، افزایش هزینه، محدودیت نیروی کار متخصص و ... را به دنبال دارد.
همۀ این محدودیتها است که سبب شد تا انسانها به فکر استفاده از راهکارهای نوین برای رفع نیاز خود باشند. بهرهگیری از فناوری هستهای با استفاده از پرتوهای گاما و نوترون برای اجرای این مأموریت یک روش منحصر به فرد برای رفع نیاز شناسایی به موقع آسیب و اقدام برای برطرف کردن آن محسوب میشود که کشورهای مختلف از آن استفاده میکند.
خودرو به عنوان یکی از اولین وسایل حمل و نقل موتوری که سالهاست به بشر خدمت میکند، امروزه نقش زیادی در تسهیل زندگی او دارد و البته به دلیل ارتباط مستقیم کیفیت خودرو به حفظ جان سرنشینها، شناسایی به موقع آسیبها در این صنعت بسیار ضروری است.
فناوری هستهای کاربرد مهم و مبنایی در این زمینه دارد. امروزه برخی خودروسازیهای بزرگ دنیا، کنترل کیفیت قطعات خود را با استفاده از «رادیوگرافی دیجیتال تمامخودکار» انجام میدهند. راهکاری که ضمن بهرهگیری از فناوری هستهای و پرتوهای آن ممکن شده است و استفاده از آن سبب افزایش کیفیت خودرو و ایمنی محصول، همچنین صرفهجویی اقتصادی میشود.
رادیوگرافی دیجیتال تمامخودکار یکی از فناوریهای پیشرفتهای است که در صنعت خودروسازی برای کنترل کیفیت قطعات و شناسایی عیوب ساختاری به کار میرود. این فناوری با استفاده از اشعه و آشکارسازهای دیجیتال، امکان بررسی دقیق قطعات خودرو را بدون نیاز به تخریب آنها فراهم میکند.
مزایای رادیوگرافی دیجیتال در خودروسازی
استفاده از «رادیوگرافی دیجیتال» در خودروسازی مزایای مختلفی برای خودروساز و در ادامه مصرف کننده دارد که خبرنگار آنا در ادامه به برخی از آنها اشاره میکند:
شناسایی ترکها و نقصهای زیرسطحی: این فناوری میتواند ترکهای داخلی، حفرههای گازی و ناهنجاریهای ساختاری را که با روشهای سنتی قابل مشاهده نیستند، آشکار کند.
افزایش سرعت بازرسی: برخلاف روشهای قدیمی، رادیوگرافی دیجیتال تصاویر را در لحظه پردازش میکند و نیاز به فیلمهای سنتی را از بین میبرد.
کاهش هزینههای تولید: با شناسایی زودهنگام نقصها، از هدررفت مواد و هزینههای اضافی جلوگیری میشود.
بهبود ایمنی خودروها: بررسی دقیق قطعات باعث میشود خودروهای تولیدی استانداردهای ایمنی بالاتری داشته باشند.
کاربردهای اصلی رادیوگرافی دیجیتال در صنعت خودرو
الف ـ بررسی کیفیت جوشکاری شاسی و بدنه
ب ـ کنترل کیفیت قطعات ریختهگری و فلزی
پ ـ تحلیل ساختار داخلی موتور و قطعات حساس
این فناوری در کنار تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، نقش مهمی در افزایش دقت و کاهش خطاهای تولید دارد.
آینده این فناوری؛ تلفیق هوش مصنوعی با تصویربرداری هستهای
در آینده، الگوریتمهای هوش مصنوعی قادر خواهند بود بهطور خودکار ترکهای زیرسطحی را شناسایی و روند رشد آنها را پیشبینی کنند. این کار دقت تحلیل را افزایش داده، وابستگی به اپراتور انسانی را کاهش داده و امکان بررسی آنی دادهها را فراهم میکند.
تصویربرداری هستهای یک چشم نافذ برای صنعت است که میتواند از فجایع پیشگیری کند. سرمایهگذاری روی این فناوری، نهتنها امنیت و دوام پروژهها را تضمین میکند، بلکه از خسارتهای سنگین و ریسکهای بزرگ جلوگیری خواهد کرد.
البته خودروسازی تنها زمینۀ استفاده از فناوری هستهای رادیوگرافی دیجیتال نیست و بهرهگیری از این فناوری نوین در عرصههای دیگر مانند موارد زیر نیز وجود دارد:
الف ـ نفت و گاز: بررسی جوشکاری لولهها و مخازن تحت فشار
ب ـ نیروگاهها: ارزیابی توربینها و مبدلهای حرارتی
پ ـ هوافضا: شناسایی ترکهای حرارتی در آلیاژهای سبک
خودروسازانی که از این فناوری بهره میبرند
فناوری رادیوگرافی دیجیتال در حال حاضر در برخی خودروسازیهای بزرگ دنیا به کارگیری شده است که خبرنگار آنا در ادامه به برخی از آنها اشاره میکند:
الف ـ خودروساز آلمانی بیامو (BMW): این غول اتومبیل سازی دنیا از «رادیوگرافی نوترونی» برای بررسی کیفیت قطعات آلومینیومی و تیتانیومی در خودروهای پیشرفته استفاده میکند.
ب ـ خودروساز آلمانی مرسدس بنز: شرکت مرسدس در خطوط تولید خود از «تصویربرداری پرتوی گاما» برای بررسی جوشکاری شاسی و بدنه بهره میبرد.
پ ـ خودروسازی آمریکایی تسلا: این شرکت در فرآیند تولید باتریهای خودروهای برقی، از «رادیوگرافی دیجیتال» برای کنترل کیفیت سلولهای باتری استفاده میکند.
ت ـ خودروسازی ژاپنی تویوتا: مدیران این شرکت در بخش تحقیق و توسعه، از «رادیوگرافی نوترونی» برای بررسی ساختار داخلی قطعات موتور و سیستمهای انتقال قدرت استفاده کرده است.
ث ـ خودروساز آمریکایی فورد: در آزمایشگاههای تحقیقاتی خود، از «پرتوهای هستهای» برای بررسی مقاومت قطعات در برابر فشار و حرارت بالا بهره میبرد.
فناوری هستهای دانش پایۀ استفاده از رادیوگرافی دیجیتال در صنایع مختلف محسوب میشود. کشورهایی که در سالهای آینده با توجه به سرعت روزافزون تحولات دنیای فناوری قصد دارند تا نیازهای مبنایی خود در صنایع مختلف را حل کنند، چارهای از برخورداری از ظرفیت و توان کامل بهرهگیری از چرخۀ فناوری هستهای را ندارند، در غیر اینصورت در دهههای آینده بدل به مصرف کنندگان فناوری میشوند که ثروت خود مانند مواد معدنی را خام میفروشند، تا کشورهای دیگر محصول کنند و به چند برابر قیمت به آنها برگردانند.
درست مانند اتفاقی که دربارۀ سوختهای فسیلی افتاد و کشورهایی که قادر به استفاده از فناوری و پالایش ثروت خام خود نبودند، به مصرف کنندۀ محصولات تولیدی پالایشی سایر کشورها شدند.
انتهای پیام/