۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
08:51 13 / 03 /1404

اندیشه‌های امام خمینی (ره) نقشه راه گام دوم انقلاب اسلامی

اندیشه‌های امام خمینی (ره) نقشه راه گام دوم انقلاب اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد اندیشه‌های امام خمینی (ره) را نقشه راه گام دوم انقلاب اسلامی قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، نشست علمی فرهنگی «رهیافت تحقق آرمان‌های امام خمینی (ره)» با حضور هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی، کارکنان، فعالان فرهنگی و جمعی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با همکاری دفتر هم اندیشی اساتید و امور خانواده و بانوان در سالن شهدای مجتمع فرهنگی این واحد دانشگاهی برگزار شد.

در این نشست، مجتبی نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد به‌عنوان سخنران اصلی جلسه به تبیین ابعاد مختلف گفتمان امام خمینی (ره) و ضرورت بازخوانی این اندیشه‌ها در فضای علمی و دانشگاهی پرداخت.

امام خمینی (ره)، معمار حکمت سیاسی و الهی در عصر مدرن

مجتبی نوروزی در آغاز سخنان خود با اشاره به ویژگی منحصر‌به‌فرد امام در پیوند میان عقلانیت، معنویت، سیاست و اخلاق گفت: امام خمینی (ره) نه‌تنها یک رهبر سیاسی، بلکه یک حکیم الهی و یک نظریه‌پرداز تمدنی بود که توانست در دوران افول هویت اسلامی، پرچم استقلال، عزت و ایمان را در دست بگیرد. ایشان با تکیه بر مبانی دینی و پشتوانه مردم، ساختار پوسیده سلطه را شکست و الگویی نوین از حکومت مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را به جهان عرضه کرد.

وی افزود: امام (ره) باور داشت دین از متن زندگی مردم جدا نیست. او دین را محدود به فردگرایی و اخلاق شخصی نمی‌دید؛ بلکه آن را ابزاری برای اصلاح ساختار‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌دانست. این نگاه، عمق و غنای اندیشه‌ی امام را نسبت به سایر متفکران قرن بیستم متمایز می‌کند.

ضرورت بازخوانی علمی گفتمان امام برای نسل جدید

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاصله نسلی شکل‌گرفته بین جوانان امروز و آرمان‌های انقلاب گفت: امروزه بسیاری از دانشجویان ما، امام را فقط از طریق تصاویر یا نقل‌قول‌های پراکنده می‌شناسند؛ این در حالی است که امام خمینی (ره) یک منظومه فکری دقیق، منسجم و مدون دارد که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از چالش‌های فکری، سیاسی و اجتماعی نسل جوان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: باید گفتمان امام را از حالت شعاری خارج کرده و با زبان علمی، پژوهشی و کاربردی، برای جوانان و نخبگان بازتعریف کنیم. این وظیفه دانشگاه‌هاست که با تولید محتوای دقیق، کتاب، کرسی‌های آزاداندیشی، نشریات تخصصی و برنامه‌های میان‌رشته‌ای، به بازخوانی نظام‌مند این اندیشه‌ها بپردازند.

3 ستون اصلی اندیشه امام؛ استقلال، عدالت و معنویت

نوروزی با اشاره به سه مؤلفه کلیدی استقلال، عدالت و معنویت در اندیشه امام خمینی (ره) بیان کرد: امام معتقد بود ملتی که به بیگانه وابسته باشد، هیچ‌گاه نمی‌تواند به عزت برسد. این استقلال فقط سیاسی نبود؛ استقلال فرهنگی، علمی، اقتصادی و فکری نیز در منظومه فکری امام نقش بنیادین داشت.

اندیشه‌های امام خمینی (ره) نقشه راه گام دوم انقلاب اسلامی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت:امام نه‌تنها عدالت را مطالبه اقتصادی می‌دانست؛ بلکه معتقد بود اصل حاکم بر تمام شئون حیات است. او عدالت را در سیاست، فرهنگ، قضاوت، توزیع قدرت و رسانه نیز مطالبه می‌کرد. در جهان مدرن، امام خمینی (ره) با تکیه بر معنویت و عرفان اسلامی، بعد جدیدی از حکمرانی مبتنی بر اخلاق را بنا نهاد؛ حکمرانی‌ای که به سکولاریسم و تحجر تمایلی نداشت.

دانشگاه؛ بستر تبلور عقلانیت انقلابی

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئولیت خطیر نهاد دانشگاه در استمرار مسیر انقلاب اسلامی بیان کرد: دانشگاه نباید صرفاً محل تدریس مطالب درسی باشد، بلکه باید به قطب تولید اندیشه، گفت‌و‌گو و روشنگری در حوزه گفتمان انقلاب تبدیل شود. ما باید در مقابل شبهات، تحریف‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان، قدرت تبیین داشته باشیم و این فقط با تقویت سرمایه علمی و ایمانی ممکن است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مسئولیت ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها قائل شده‌اند. تحقق تمدن نوین اسلامی بدون حضور پررنگ نخبگان دانشگاهی ممکن نیست. ما باید گفتمان امام را در قالب پروژه‌های علمی، رساله‌های دکتری، برنامه‌های فرهنگی و اردو‌های معرفتی به نسل جدید منتقل کنیم.

مقابله با تحریف گفتمان امام، ضرورتی حیاتی برای آینده انقلاب

نوروزی با هشدار نسبت به خطر تحریف چهره امام در رسانه‌های بین‌المللی و حتی داخلی گفت: یکی از راهبرد‌های دشمن، تقلیل امام خمینی (ره) به یک چهره صرفاً عارف یا صرفاً سیاسی است. در حالی که امام جامع‌الابعاد بود. از این رو، هرگونه روایت ناقص یا ابتر از شخصیت ایشان، زمینه‌ساز انحراف نسل جدید از مسیر اصلی انقلاب خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های رسانه‌ای معاند ادامه داد: دشمن با استفاده از ابزار‌های نوین، سعی دارد مفاهیم انقلاب را بی‌اعتبار و ارزش‌های امام را فراموش‌شدنی جلوه دهد. ما باید با روایت‌گری درست، مستند و مبتنی بر واقعیت، این تحریف‌ها را خنثی کنیم. در این زمینه، اساتید دانشگاه، نقش کلیدی دارند.

دعوت به مسئولیت‌پذیری علمی در برابر تاریخ

در پایان این نشست، نوروزی با تأکید مجدد بر جایگاه امام به‌عنوان یک متفکر تمدنی، گفت: امام برای ما فقط یک خاطره یا بنیان‌گذار سیاسی نیست؛ او یک تفکر زنده و الهام‌بخش است که همچنان می‌تواند راهنمایی برای حل مسائل امروز کشور باشد. اگر دانشگاه‌ها از مسئولیت گفتمان‌سازی شانه خالی کنند، جای آن را رسانه‌های بیگانه پر خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب