تولید «گیت سوپاپ» با مواد برنجی؛ محصولی بادوام و دوستدار محیط زیست

رحیم ترکمنیآذر مسئول یک شرکت صنعتی در حوزه قطعهسازی خودرو مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد که تولیدات این شرکت گیت سوپاپ به عنوان یکی از قطعات موتوری خودرو بوده که راهنمای حرکت سوپاپ در سرسیلندر خودرو است.
وی توضیح داد: اکنون دو نوع مواد اولیه برای گیت سوپاپ تعریف میشود، یکی برنجهای «آلومینیوم منگنز برنز» است که استاندارد خاصی دارد و در شرکت طبق استاندارد پژو فرانسه کار میکنیم؛ چراکه ایران خودرو و شرکتهای خودروسازی داخل ایران این استاندارد را نیاز دارند، یکی هم قطعات چدن خاکستری دیجی ۲۵ است که بیشتر برای ماشینهای سنگین مصرف میشود.
این فعال حوزه صنعتی ادامه داد: البته سیستم متالورژی پودر هم برای تولید این قطعه گیت تعریف شده است؛ اما مشکلاتی که در مورد تأمین پودرهای متفاوت و تأمین خواص فیزیکی مکانیکی مورد نیاز در ایران تولید نمیشود؛ بنابراین این شرکت خاص را از سال ۱۳۹۷ راهاندازی کردم؛ البته قبلاً هم در سال ۸۰ پروژه تنها شرکت تولید گیت در ایران با بنده بود، منتها بعد از چند سالی از آن شرکت جدا شدم و در جای متفاوتی انجام وظیفه کردم و در نهایت سال ۹۷ بعد از اینکه بازنشسته شدم، این کار را مجدد در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد آغاز کردم.
ترکمنیآذر که در هشتمین رویداد ملی عصر امید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز حضور یافته بود، اضافه کرد: اکنون تحقیقاتی در مورد سرسیلندر دارم و این قطعه را فعلاً تولید میکنیم و حدود ۷۰ درصد تولیدات را به سه شرکت عمده تولید سرسیلندر تحویل میدهیم و مابقی برای بازار آزاد است.
این فعال صنعتی مستقر در دانشگاه آزاد ساوه ادامه داد: طیف تولیدی شرکت تاکنون برای حدود ۵۷، ۸ مدل موتورهای سواری، موتورهای داخلی و خارجی، سواری چینیها و خودروهای کار مثل کامیون، اتوبوس و ... و وانتها و یکی هم موتور سیکلتهاست و شاید تنها تولیدکننده گیت موتورسیکلت در ایران هستیم و بعد موتورهای زمینی و کشاورزی مثل دیستر و...
وی افزود: تولیدکنندگان این قطعه یا رقبای ما، یکی شرکتی است که بنده راهاندازی کردهام و یکی هم شرکتی که در تبریز فعال است، این دو شرکت عمدتاً محصول خود را به شرکتهای خودروسازی ارائه میدهند و بازار آزاد را تأمین نمیکنند. این مقدار طیف تولید فقط در شرکت ما انجام میشود و تبدیل مواد اولیه، چون مواد اولیه چدن خاکستری شرکت، موادهای قدیمی هستند در خیلی از خودروها این مواد را به مواد اولیه برنجی (آلومینیوم منگنز برنز) تبدیل کردیم؛ چراکه هم از نظر حفاظت محیط زیست، نسبت به ریختهگری چدن، آلودگی کمتری دارد و هم اینکه از نظر دوام و کارکرد، حدود یک و نیم برابر چدن خاکستری است.
ترکمنیآذر یادآور شد: کاری که ما در شرکت میکنیم، تقریباً طراحی کامل که نه؛ اما تبدیل مواد اولیهای که برای واحدهای متفاوت مصرف میشود، حتی برای خودروها و اتوبوسهای ۴۵۷ و ... که تا به حال چدنی بود، برنجیهای آن را تولید میکنیم، یکی از مشکلات عمده هم مصرف سوخت بالا در خودروهایی مانند نیسان بود که اکنون گیت برنجی مصرف میکنند و اصولاً راضیتر هستند.
به گزارش آنا، هشتمین دوره رویداد ملی عصر امید با عنوان «ساخت و تولید و فناوریهای صنعتی» ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ در استان آذربایجان شرقی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.
در هشتمین رویداد عصر امید ۸۰ محصول (شرکت) از ۱۹ استان و ۴۰ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و ۲۰ شرکت صنعتی از صنایع بزرگ کشور و استان آذربایجان شرقی حضور داشتند.
انتهای پیام/

نوآوری صنعتی؛ از فولاد تا انرژی خورشیدی

محصولی ایرانی بهجای واردات؛ تولیدی پرکاربرد جایگزین زغال و جاروبک در صنایع فولاد و ذوبآهن

فناوران عصر امید به دل صنعت زدند؛ چراغ سبز به حل ۴۰ نیاز فناورانه
