21:44 21 / 02 /1404

پایان سلطه موتور جست‌وجوی گوگل؟!

پایان سلطه موتور جست‌وجوی گوگل؟!
مترادف قرار گرفتن کلمه اینترنت با موتور جست‌وجوی وب گوگل (google) برای نسلی که شاهد تولد اینترنت بوده است، می‌تواند میزان اهمیت آن را برای کاربران توضیح دهد. رواج گوگل در میان کاربران تا جایی پیش‌ رفت که به یک فعل در انگلیسی و حتی زبان فارسی (گوگل کردن به معنای سرچ محتوای مورد نظر در موتور جست‌وجوی این شرکت) تبدیل شد. کاهش ارزش سهام گوگل در پی انتشار خبر رویگردانی مردم از موتور‌های جست‌وجوی سنتی باعث شده است نام این موتور جست‌و‌جو باز بر سر زبان‌ها بیفتد و حتی برخی را بر آن داشته درباره سرنوشت گوگل بپرسند.

اظهارات ادی کیو (Eddy Cue)، معاون ارشد خدمات اپل مبنی بر کاهش میزان جست‌و‌جو در مرورگر سافاری (Safari) اپل که گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض آن است (برای نخستین بار در ماه آوریل) باعث شد سهام شرکت آلفابت که شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از آن است بیش از هفت درصد کاهش یابد. ادی کیو علت را افزایش محبوبیت جایگزین‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌داند.
به گفته کیو، اپل درصدد است موتور‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را به سافاری بیافزاید.

اجرای قوانین ضد انحصار، یک خطر بسیار جدی برای سلطه گوگل بر جست‌و‌جو است. اظهارات ادی کیو، معاون ارشد خدمات اپل مبنی بر کاهش میزان جست‌و‌جو در مرورگر سافاری اپل به عنوان بخشی از شهادت او در جریان دادگاه ضد انحصار گوگل بیان شده است.

این رخداد شرکت گوگل را واداشت در بیانیه‌ای سخنان معاون ارشد خدمات اپل را تکذیب کند و از رشد جست‌و‌جو‌ها حتی از دستگاه‌ها و پلتفرم‌های اپل خبر دهد.
آنچه گفته شد در معرض خطر قرار گرفتن سلطه گوگل بر جستجوی آنلاین را بار دیگر مطرح کرده است. اینک سهم گوگل از ترافیک جست‌و‌جو در سطح جهان حدود ۹۰ درصد تخمین زده می‌شود. در حالی که «Bing» دومین موتور جستجوی بزرگ تنها چهار درصد از کل جست‌و‌جو‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. 
در واقع پرسش‌ها درخصوص سلطه گوگل بر جست‌و‌جو از سال ۲۰۲۲ که ChatGPT به صحنه آمد، در وال استریت مطرح بوده است. در آن زمان جایگزین شدن چت بات‌های هوش مصنوعی به جای موتور‌های جست‌و‌جو مطرح شد.

چالش‌های گوگل

این تغییر و تحولات دو چالش را پیش روی شرکت گوگل قرار داده است:
نخست؛ کاهش استفاده از موتور جستجوی گوگل، درآمد‌های ناشی از تبلیغات نمایش داده شده در موتور جستجوی گوگل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تبلیغات نمایش داده شده در موتور جستجوی گوگل و سرویس‌هایی مانند «Gmail»،«Google Maps» و «Google Play»، ۵۶ درصد از کل درآمد سه ماهه اول آلفابت را  در سال ۲۰۲۵ تشکیل داده‌اند.

آنچه گفته شد به این معنا نیست که گوگل با روند پیشرفت‌ها همگام نیست. این شرکت با ادغام هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود، حفظ برتری را در اولویت قرار داده است.
ارائه ویژگی جدیدی تحت عنوان AI Overview به نتایج جستجوی گوگل نیز از جمله تلاش‌ها برای ارائه نتایج هوشمندانه و دقیق‌تر به کاربران است.
با این حال، اجرای قوانین ضد انحصار، یک خطر بسیار جدی برای سلطه گوگل بر جست‌و‌جو است. اظهارات ادی کیو، معاون ارشد خدمات اپل مبنی بر کاهش میزان جست‌و‌جو در مرورگر سافاری اپل به عنوان بخشی از شهادت او در جریان دادگاه ضد انحصار گوگل بیان شده است.
وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) در سال ۲۰۲۰ از گوگل شکایت و استدلال کرد که این شرکت انحصار خدمات جستجوی وب را در اختیار دارد. سال گذشته، قاضی آمیت مهتا در یک دادگاه منطقه‌ای فدرال در واشنگتن حکم داد که گوگل انحصارگر است و پرداخت پول به شرکا برای قرار دادن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در تلفن‌های هوشمند و مرورگرها، ضد رقابتی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب