۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

چرا فیلم‌های کره‌ای در جشنواره کن امسال غایب‌ هستند؟

چرا فیلم‌های کره‌ای در جشنواره کن امسال غایب‌ هستند؟
کارشناسان می‌گویند زمان آن رسیده که نسل جدیدی از فیلمسازان کره‌ای وارد میدان شوند. آنها افت اخیر صنعت فیلم کره را با رشد پلتفرم‌های اینترنتی، به‌ویژه نتفلیکس، مرتبط می‌دانند که بسیاری از کارگردانان را به سوی تولید محتوا برای این پلتفرم‌ها کشانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در جشنواره امسال فیلم کن، هیچ فیلم کره‌ای در بخش رقابت رسمی حضور ندارد. به گفته ناظران، پلتفرم‌های اینترنتی مانند نتفلیکس استعداد‌های کره‌­ای را جذب خود کرده‌اند و این موضوع نشان‌دهنده فرار مغز‌هایی است که صنعت سینمای کره جنوبی را گرفتار کرده است.

بر اساس فهرست اعلام‌شده از سوی جشنواره کن که از ۱۳ تا ۲۴ مه برگزار می‌شود، هیچ فیلم کره‌ای در بخش رقابت رسمی جشنواره به نمایش درنمی‌آید. البته یک فیلم انیمیشن کوتاه کره‌ای به نام «عینک‌ها» به کارگردانی جونگ یو-می، در بخش هفته منتقدان ـ که رویدادی موازی با جشنواره و به ابتکار اتحادیه منتقدان فیلم فرانسه برگزار می‌شود ـ نمایش داده خواهد شد.

این نخستین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون است که هیچ فیلم کره‌ای در بخش رسمی جشنواره کن حضور ندارد. همچنین برای سومین سال پیاپی، هیچ فیلم کره‌ای در بخش رقابتی جشنواره نمایش داده نخواهد شد.

فیلم‌های کره‌ای از سال ۱۹۸۴ که فیلم «مولِیا مولِیا» به کارگردانی لی دو-یونگ به جشنواره راه یافت، همواره پای ثابت جشنواره کن بوده‌اند و کارگردانان آنها نیز در ریویرا فرانسه مورد توجه و تحسین قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۲۲، پارک چان-ووک جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «تصمیم رفتن» به دست آورد و سونگ کانگ-هو نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «دلال» به کارگردانی هیروکازو کوره‌-ادا، فیلمساز ژاپنی دریافت کرد.

در جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ‌کنگ که در آوریل برگزار شد نیز فیلم‌های کره‌ای درخشش چندانی نداشتند؛ تنها دو فیلم با نام‌های «کنار نهر» و «سرزمین آرامش صبحگاهی» به نمایش درآمدند، در حالی که ژاپن ۱۷ فیلم در این جشنواره داشت.

کارشناسان می‌گویند زمان آن رسیده که نسل جدیدی از فیلمسازان کره‌ای وارد میدان شوند. آنها افت اخیر صنعت فیلم کره را با رشد پلتفرم‌های اینترنتی، به‌ویژه نتفلیکس، مرتبط می‌دانند که بسیاری از کارگردانان را به سوی تولید محتوا برای این پلتفرم‌ها کشانده است.

محتوای کره‌ای در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پرمخاطب‌ترین برنامه‌های غیرانگلیسی‌زبان نتفلیکس بود. فصل دوم «بازی مرکب» تنها در شش روز نخست پخش، ۸۷ میلیون بیننده داشت و محبوب‌ترین برنامه نیمه دوم ۲۰۲۴ شد.

در مقابلِ موفقیت جهانی سریال‌های کره‌ای، صنعت فیلم این کشور از زمان همه‌گیری کرونا با کمبود سرمایه‌گذاری و سوددهی مواجه شده است؛ مشکلی که در سطح جهانی هم مشاهده می‌شود.

ماه گذشته، شورای فیلم کره اعلام کرد که صنعت سینمای کشور تنها توانسته ۱۶.۴ درصد از هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌شده در ساخت فیلم‌ها در سال ۲۰۲۴ را جبران کند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۰.۹ درصد سود بوده است.

آیا بحران در راه است؟ ناظران می‌گویند که این وضعیت هم تهدید است و هم فرصت.

اما نکته مثبت آن است که شمار فیلم‌های سودآور بیشتر شده است؛ به گفته کارشناسها، ۱۱ فیلم در سال گذشته سودآور بوده‌اند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ تنها ۶ فیلم بوده است. علاوه بر این، بیش از نیمی از فیلم‌های سودآور سال ۲۰۲۴ با بودجه‌ای کمتر از ۱۰ میلیارد وون (حدود ۷ میلیون دلار) تولید شده‌اند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب