10:29 06 / 06 /1398
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تمام سوال‌های دنیا را نمی‌توان با علم پاسخ گفت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعدادی از نخبگان مطرح جهان معتقدند که تمام سوال‌های دنیا را نمی‌توان با علم پاسخ گفت؛ همانطور که در قرآن کریم نیز اشاره‌ای به این مسئله شده است.
AG8I0678.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی گلشنی صبح امروز در آخرین روز همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به مصادیق و مبانی الهام و وحی و فرق بین علم و دین گفت: در قلمروی علم نمی‌توان تئوری‌های قطعی صادر کرد و هیچ پدیده‌ای نمی‌تواند در این قلمرو به نقطه پایانی برسد.  تئوری‌های علمی هیچ‌گاه به اثبات قطعی نمی‌رسد. 


وی افزود: فرق بین علم و دین هیچ‌گاه با نمودهای بارز پدیدار نشده و نمی‌توان چنین ادعایی کرد. عالمان ماده‌گرای مسیحیان به تضاد علم و دین معتقدند و دین را مانعی برای پیشرفت علمی می‌دانند. بسیاری از دانشمندان غربی تا اواخر قرن بیستم ترس از آشکار شدن دینداری خود را داشتند و این پدیده‌ای است که اکنون از بین رفته است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: همگرایی علم و دین از دیدگاه دانشمندان و عالمان هر دو حوزه محتمل است. اکنون در دانشگاه آکسفورد کنفرانس‌ها و نشست‌هایی برای خداشناسی و الهیات برگزار می‌کنند و رفتار روشنگرایانه‌ای برای رفع شبهات انجام می‌دهند. اولین فیزیک‌دانان از جمله نیوتون و بویل اشخاصی موحد و خداشناس بودند که رفته رفته این موضوع در دانشمندان عصر جدید رنگ باخته و دیدگاه‌های پوزیتیویستی حاکم شده است.


گلشنی بیان کرد: یکی از بزرگترین خطاهای جهان اسلام اثبات اعجاز قرآن بود زیرا که علم مرتب درحال تغییر و نوسانات مکتبی بوده است. تطبیق و بست علم جدید به قرآن و برعکس، تخریب و نزول جایگاه کتاب را به‌دنبال دارد. قرآن منشأ وحی و معرفت‌شناسی است و نباید با جهان ماده و پیش پا افتاده مقایسه شود. غرب قبول کرده است که اظهارات اندیشمندان برپایه ضدیت دین ناشی از اصول متافیزیکی است و ارتباط فلسفی علم و دین واقعیات دارد. 


وی با بیان اینکه علم در معنی خاص مطرح نیست، عنوان کرد: تعدادی از نخبگان مطرح جهان معتقدند که تمام سوال‌های دنیا را نمی‌توان با علم پاسخ گفت؛ همانطور که در قرآن کریم نیز اشاره‌ای به این مسئله شده است. ادیان ابراهیمی و به‌ویژه دین اسلام می‌تواند بازوی قابل اعتمادی برای پاسخ به سوالات فراعلمی علم باشد. افق علم در غرب تغییر کرده و این تغییرات باید مورد توجه دانشگاه‌های داخل نیز قرار بگیرد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رابطه علم و دین می‌تواند تعارض، تعامل، استقلال و ارجحیت دین بر علم در قالب علم دینی مطرح می‌شود. اکنون نظریات اندیشمندان غربی به تئوری‌های اندیشمندان و عالمان شرقی مثل ملاصدرا و شهید مطهری نزدیک شده است که این نشان از رسمیت یافتن فلسفه و الهیات است.


انتهای پیام/4115/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب