ایرلاین امارات برای ورود پاوربانک به هواپیماهای خود قوانین سختگیرانه وضع کرد

شرکت هواپیمایی بزرگ امارات مستقر در دبی، اعلام کرده است که از اول اکتبر (مهر ماه)، مسافران دیگر اجازه استفاده یا شارژ پاوربانکها را در طول پرواز نخواهند داشت. طبق این مقررات تازه، ممنوعیت شامل هرگونه استفاده از پاوربانک برای شارژ سایر دستگاهها و همچنین شارژ خود پاوربانک از طریق پریز برق یا درگاههای USB هواپیما میشود.
علاوه بر این، مسافران تنها مجاز به حمل یک پاوربانک خواهند بود که ظرفیت آن حداکثر ۱۰۰ واتساعت باشد. این وسیله باید در جیب صندلی یا کیف دستی زیر صندلی قرار گیرد و در محفظه بالای سر قرار داده نشود.
هرچند پیش از این چندین شرکت هواپیمایی از جمله لوفتهانزا، خطوط هوایی سنگاپور، تای ایرویز و ساوثوست اقدامات مشابهی داشتهاند، تصمیم امارات به دلیل گستره شبکه پروازی آن، یکی از جدیترین و مهمترین نمونههای اعمال چنین محدودیتهایی در صنعت هوانوردی به شمار میآید.
علت اصلی این تصمیم به حوادثی باز میگردد که قدرت بالقوه خطر پاوربانکها را برجسته کرده است. در ماه ژانویه سال جاری، یک پاوربانک در پرواز ایرباس A۳۲۱ شرکت «ایر بوسان» در کره جنوبی پیش از برخاستن هواپیما آتش گرفت. هرچند تمامی ۱۷۶ سرنشین جان سالم به در بردند، اما ۲۷ نفر دچار جراحات شدند. بررسیها نشان داد باتری لیتیومی این وسیله منجر به بروز آتشسوزی شده است. این حادثه باعث شد دولت کره جنوبی و اداره هواپیمایی هنگکنگ مقررات جدیدی برای حمل پاوربانکها وضع کنند.
مشابه این اتفاق، در ماه مه پرواز شرکت ساوثوست از بالتیمور به مقصد تامپا، پس از داغ شدن شارژر باتری یکی از مسافران مجبور به فرود اضطراری در کارولینای جنوبی شد. مهمانداران بر اساس دستورالعمل ایمنی، وسیله را در کیسه ایزوله گذاشتند و سپس هواپیما با امنیت فرود آمد، هرچند مسافران پنج ساعت معطل شدند تا با هواپیمای جایگزین مسیر را ادامه دهند.
کارشناسان ایمنی پرواز تأکید میکنند که پاوربانکها به دلیل استفاده از باتریهای لیتیومیونی، در صورت آسیب یا شارژ بیش از حد میتوانند دچار پدیده «فرار حرارتی» شوند؛ وضعیتی که باعث افزایش بسیار سریع دما شده و در نهایت به آتشسوزی منجر میشود. در حالی که دستگاههایی، چون لپتاپ و تلفن همراه اغلب سیستمهای حفاظتی برای جلوگیری از این وضعیت دارند، بسیاری از پاوربانکها فاقد این مکانیسمهای ایمنساز هستند.
به گزارش بیزینس اینسایدر، امارات در توضیح این تصمیم بیان کرده است که «در سالهای اخیر، استفاده از پاوربانکها توسط مسافران به طور قابل توجهی رشد کرده است و این موضوع تعداد رویدادهای مرتبط با باتریهای لیتیومی را در پروازها افزایش داده است.»
به عنوان چهارمین ایرلاین بزرگ جهان از نظر تعداد صندلی-مایل، اقدام امارات میتواند برای سایر خطوط هوایی الگویی باشد و احتمال دارد موج تازهای از محدودیتها برای تجهیزات شارژی همراه مسافر در سراسر صنعت هوانوردی ایجاد شود.
انتهای پیام/