هشدار درباره آفات مسیر نخبگی علمی؛ فروتنی شرط تداوم موفقیت دانشجویان است

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر ضرورت خودآگاهی و پرهیز از غرور در مسیر پیشرفت علمی، گفت: دانشجویان موفق باید در هر مرحله از رشد علمی مراقب آسیب‌هایی باشند که می‌تواند مانع تداوم بالندگی آنان شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، سید رمضان موسوی‌مقدم نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید در مراسم تجلیل از رتبه‌های برتر کشوری آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی سال ۱۴۰۴ ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر که امروز در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، با اشاره به مسیر‌های پیش‌روی نخبگان علمی اظهار کرد: دانشجویان در روند رشد و فعالیت علمی معمولاً سه مرحله را طی می‌کنند که هر یک با آفات و چالش‌های خاص خود همراه است.

وی با تشریح مرحله نخست گفت: در آغاز موفقیت و ورود به عرصه علم، یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها، گرفتار شدن در دام تکبر و خودبرتربینی است و ضروری است دانشجویان از همان ابتدا نسبت به این خطر آگاه باشند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید با تأکید بر اهمیت انتقال تجربه‌های علمی افزود: اساتید باتجربه نکات ارزشمندی را در این مسیر مطرح می‌کنند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند هزینه‌ساز باشد. غرور علمی نه‌تنها موجب رشد نمی‌شود، بلکه ممکن است دستاورد‌های گذشته را نیز از بین ببرد.

موسوی‌مقدم دانشجوی موفق را فردی دانست که از تمام ظرفیت زمان برای یادگیری و تعمیق دانش بهره می‌گیرد و لحظه‌ای از فرصت‌های علمی غافل نمی‌شود.

وی در ادامه و با اشاره به مرحله سوم رشد علمی تصریح کرد: اوج پیشرفت آنجاست که انسان به این درک برسد که هنوز نمی‌داند. این فهم عمیق، رمز اصلی تداوم موفقیت است؛ چراکه با گسترش دانش، افق‌های تازه‌ای از نادانسته‌ها پیش روی انسان گشوده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید با بیان اینکه علم با شتابی بی‌سابقه در حال تحول است، بیان کرد: امروز در عصر هوش مصنوعی قرار داریم و حتی مفاهیمی مانند هوش روحانی مطرح شده که نشان می‌دهد بشر همچنان در ابتدای مسیر شناخت قرار دارد و دانسته‌ها در برابر نادانسته‌ها بسیار محدود است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر دانشجو باور داشته باشد که مسیر یادگیری پایان‌ناپذیر است، انگیزه او برای تلاش علمی چند برابر خواهد شد و آینده علم در قرن بیست‌ویکم نیازمند اراده، توانمندی و شکوفاسازی ظرفیت‌های درونی دانشجویان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر