19:48 28 / 05 /1404
در اولین کنفرانس کاربرد هوش مصنوعی در صنایع و کسب‌وکار مطرح شد:

آینده بانکداری ایران، با هوش‌مصنوعی ترسیم می‌شود

آینده بانکداری ایران، با هوش‌مصنوعی ترسیم می‌شود
اولین کنفرانس و نمایشگاه با حضور مدیران و مشاوران حوزه بانکداری در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. سخنرانان این رویداد بر اهمیت استفاده از داده‌های سالم، تکمیل زنجیره ارزش،‌ ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی در مسیر توسعه هوش مصنوعی تأکید کردند و آن را عامل تعیین‌کننده آینده صنعت بانکداری ایران دانستند.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ هوش‌مصنوعی به سرعت به یکی از ارکان اصلی تحول اقتصادی و بانکی بدل شده و نقشی همانند اینترنت در دهه‌های گذشته ایفا می‌کند. این فناوری نه‌تنها ابزاری برای بهبود تصمیم‌گیری و کشف تقلب است، بلکه می‌تواند در مدیریت بحران‌ها و تخصیص بهینه منابع نیز اثرگذار باشد. مدیران ارشد صنعت بانکداری نیز در اولین کنفرانس کاربرد هوش‌مصنوعی در کسب‌و‌کار و صنایع نیز آینده بانکداری را در تلاقی سنت و تحول دیجیتال دانستند و بر ضرورت فرهنگ‌سازی، اخلاق هوش مصنوعی و نوآوری بومی تأکید کردند.

هوش مصنوعی؛ پنجره‌ای از فرصت‌ها

عباس عسکری، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیمن، هوش مصنوعی را «زیربنای انقلاب صنعتی پنجم» دانست و تأکید کرد: همانطور که در گذشته سواد با خواندن و نوشتن یا توانایی کار با رایانه تعریف می‌شد، امروز کسی که توان تعامل با هوش مصنوعی نداشته باشد بی‌سواد تلقی می‌شود. 
او با اشاره به ظرفیت بالای سرمایه انسانی در ایران گفت: اگر به‌درستی از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم، می‌توانیم عقب‌ماندگی‌های توسعه کشور را جبران کنیم. توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی در توان دولت است و شرکت‌های رده دوم چین بیش از ۱۰ هزار GPU در اختیار دارند، در حالی که این میزان در کل شرکت‌های ایرانی وجود ندارد. 

در ادامه امیرحسین شبیری، مدیرعامل شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) در سخنرانی خود، با اشاره به اینکه «بیش از ۹۸ درصد تراکنش‌های پرداخت کشور از بستر شبکه شاپرک انجام می‌شود»، استفاده از هوش مصنوعی را ابزاری مؤثر در کشف تقلب و تحلیل رفتار تراکنش‌ها دانست و گفت: برخی تخلفات مانند سوءاستفاده از معافیت‌های مالیاتی تنها از طریق الگوریتم‌های تحلیلی قابل شناسایی هستند». او افزود که این داده‌ها علاوه بر کاربرد‌های نظارتی، در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور از جمله تأمین نیاز‌های استانی در دوران بحران‌ها نیز نقش‌آفرینی می‌کنند.

داده‌های سالم؛ پیش‌نیاز موفقیت پروژه‌ها

مدیریت صحیح داده‌ها به‌عنوان زیربنای موفقیت پروژه‌های هوش مصنوعی بار‌ها مورد توجه سخنرانان قرار گرفت. به باور مدیران حاضر، در صورتی که داده‌های اولیه ناقص یا مخدوش باشند، حتی پیچیده‌ترین الگوریتم‌ها نیز نمی‌توانند نتایج درستی ارائه دهند. از این رو پالایش داده و ایجاد زیرساخت‌های امن برای ذخیره و پردازش آن، به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه هوش مصنوعی در کشور معرفی شد.

مجتبی اباذری، معاومن فروش و توسعه کسب و کار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، یکی دیگر از مدیران حاضر در این کنفرانس، با تقسیم‌بندی بحث به سه محور «مزایا، چالش‌ها و نتایج هوش مصنوعی»، تأکید کرد: داده‌های سالم و پالایش‌شده پیش‌نیاز اصلی موفقیت پروژه‌های هوش مصنوعی هستند. او خاطرنشان کرد که استفاده از الگوریتم‌های تحلیلی نه تنها موجب کاهش هزینه‌ها و بهبود تصمیم‌گیری در شرکت‌های پرداخت می‌شود بلکه می‌تواند به حفظ مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی پایدار نیز کمک کند. با استناد بر گفته‌های مدیران حاضر، هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر موازنه قدرت اطلاعاتی است و توان پردازشی ماشین‌ها و الگوریتم‌ها در برخی موارد از سازمان‌ها و حتی نهاد‌های مالی پیشی گرفته و این مسئله می‌تواند ریسک‌های تازه‌ای در حوزه معاملات و نظام بانکی ایجاد کند. از همین رو، مدیریت ریسک دیجیتال و ایجاد چارچوب‌های نظارتی نوین به‌عنوان ضرورتی جدی مطرح شد.

آینده بانکداری؛ میان سنت و تحول دیجیتال

علی مصباحی‌نیا، رئیس پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران نیز به سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به لزوم توجه به زنجیره ارزش هوش مصنوعی از ایده تا محصول، گفت: برای ایجاد قدرت اقتصادی در کشور، نباید تنها به مرحله بهره‌برداری از هوش مصنوعی بسنده کرد بلکه باید زیرساخت‌ها، داده‌ها، مدل‌ها و پلتفرم‌ها به صورت هم‌زمان توسعه یابند. او از برنامه ایجاد ۱۰ مرکز نوآوری هوش مصنوعی در پنج سال آینده و حمایت از استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور خبر داد.

در این میان، علی گلزاده، مدیرعامل داتا تجارت نیز به سخنرانی پرداخت و از تحولات تاریخی زندگی بشر را به عنوان زمینه‌ای برای درک اهمیت هوش مصنوعی یادکرد. به گفته او، در قرن نوزدهم انسان‌ها هنوز با مشکلات ابتدایی مانند نبود آب لوله‌کشی، بیماری‌های ساده و دشواری‌های سفر دست و پنجه نرم می‌کردند، اما از دهه ۱۹۸۰ به بعد، بسیاری از این چالش‌ها برطرف و نیاز بشر بیش از پیش به ارتباطات و همگرایی اطلاعاتی معطوف شد. اختراع اینترنت و ظهور شبکه‌های اجتماعی 

در نیم‌قرن اخیر، به‌عنوان پاسخ به همین نیاز‌ها شکل گرفت. اکنون و در دهه سوم قرن بیست‌ویکم، هوش مصنوعی به نقطه عطفی تازه تبدیل شده که همان نقش ابزاری برای دگرگونی سبک زندگی و آینده تعاملات انسانی را ایفا می‌کند که اینترنت در دهه‌های گذشته بر عهده داشت.

لزوم توجه به اخلاق هوش‌مصنوعی

در بخش دیگری از این رویداد، سخنرانان بر ابعاد راهبردی و ژئوپلیتیک هوش مصنوعی تأکید کردند. به گفته مصطفی امینی مدیرعامل هلدینگ بهپویان هوشمند امید، هوش مصنوعی موجب تغییر موازنه قدرت اطلاعاتی میان سازمان‌ها و ماشین‌ها می‌شود و اگر مدیریت نشود، می‌تواند ریسک‌های بزرگی در نظام مالی ایجاد کند. او همچنین به لزوم توجه به اخلاق هوش مصنوعی و مدیریت ریسک دیجیتال اشاره کرد.

در پایان کنفرانس نیز نشست تخصصی بانکداری با حضور مدیران واحد‌های مختلف شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، شاپرک، مهیمن و داتاتجارت برگزار شد. حاضران در این نشست با انتقاد از رویکرد فعلی، تأکید کردند که در ایران تنها به بهره‌برداری از هوش مصنوعی پرداخته‌ایم و از یکی از ارکان مهم یعنی فرهنگ‌سازی و آموزش غفلت شده است. به باور آنان، آینده بانکداری سنتی پیشرفت بیش از پیش هوش‌مصنوعی، دست‌خوش تغییرات بسزایی می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا