با اجرای سند تسهیم درآمد و تجمیع ظرفیتها تیمها و افراد بیشتری حمایت خواهند

به گزارش خبرگزاری آنا؛ امروزه با گسترش مصرف محتوا در فضای مجازی و افزایش سهم خدمات دیجیتال در زندگی روزمره کاربران، موضوع «تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک» به یکی از محورهای مهم سیاستگذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده است. برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی چندی قبل سندی را با موضوع تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک تصویب کرد. این سند با هدف بازتوزیع منصفانه درآمد میان بازیگران مختلف زیستبوم دیجیتال، تلاش دارد تا سهم تولیدکنندگان داخلی محتوا از درآمد حاصل از مصرف ترافیک اینترنتی را به رسمیت بشناسد. در مدلهای رایج فعلی، اپراتورها بخش عمدهای از درآمد حاصل از مصرف ترافیک را در اختیار دارند، در حالی که تولیدکنندگان محتوا از جمله بازیسازان نقشی کلیدی در ایجاد این ترافیک ایفا میکنند اما سهمی از آن درآمدش ندارند. اجرای سند تسهیم درآمد میتواند این نابرابری را اصلاح کرده و زمینهساز شکلگیری یک اقتصاد دیجیتال پایدارتر شود.
این رویکرد در صنعت بازیهای رایانهای، میتواند تحولی بنیادین ایجاد کند. برخلاف سکوهای نمایش خانگی که ساختارهای حقوقی و مالی منسجمتری دارند و قادر به عقد قراردادهای مستقیم با اپراتورها هستند، بسیاری از تیمهای بازیسازی در ایران کوچک و فاقد ظرفیت مذاکره مستقیم با اپراتورها هستند. سند تسهیم درآمد با ایجاد یک سازوکار تجمیعی میتواند امکان بهرهمندی این تیمها از درآمد حاصل از مصرف بازیهایشان را فراهم کند. این حمایت به پایداری مالی بازیسازان کمک میکند و انگیزهای برای تولید محتوای بومی، ارتقای کیفیت بازیها و توسعه بازار داخلی ایجاد خواهد کرد.
اجرای این سند از منظر کلان، میتواند به تعادلبخشی در زنجیره ارزش فضای مجازی کشور کمک کند. با اختصاص بخشی از درآمد اپراتورها به تولیدکنندگان محتوا (البته به گفتۀ کارشناسان کاهش سهم دولت از محل درآمد اپراتورها به ازای اجرایی شدن این سند و یکسان سازی تعرفۀ اینترنت داخلی و خارجی سبب خواهد شد که زیان مالی متوجۀ اپراتور نباشد)، چرخهای شکل میگیرد که در آن تولید، مصرف و سرمایهگذاری بهصورت همافزا عمل میکنند. این امر به تقویت صنایع خلاق دیجیتال منجر میشود و موجب کاهش وابستگی به محتوای خارجی، افزایش اشتغال در حوزه فناوری، و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی بازیهای رایانهای خواهد شد. همچنین، با حفظ ثبات قیمت برای مصرفکنندگان نهایی، این مدل حمایتی میتواند بدون تحمیل هزینه اضافی، منافع گستردهای برای کل جامعه دیجیتال کشور به همراه داشته باشد.
محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در این مصاحبه به این سوال پاسخ میدهد که «چرا فقدان سندی شبیه با آنچه اکنون روبروی ما قراردارد، سبب خواهد شد که شرکتها و تیمهای کوچک بازیسازی امکان حمایت از طریق تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک را پیدا نکنند و حمایتها محدود به شرکتهای محدودی شود.»
محمد حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال خبرنگار فناوری آناتک که به نظر او اگر استودیوهای بازیسازی به صورت مستقیم با اپراتورها وارد قرارداد تسهیم درآمد حاصل از فروش ترافیک شوند، مانند مدلی که میان اپراتورها و سکوهای نمایش خانگی جریان دارد، بهتر است یا سند تسهیم درآمد اجرایی شود و همۀ بازیسازها امکان برخورداری از این حمایت را پیدا کنند، عنوان کرد: واقعیت این است که استودیوهای بازی سازی معدودی در کشور فعال هستند که از لحاظ بزرگی و دارا بودن ساختار حقوقی، مشابه با سکوهای نمایش خانگی باشند و بتوانند با اپراتورها به طور مستقیم مذاکره کنند و قرارداد ببندند. در عوض ما در ایران تعداد زیادی تیمهای بازیساز داریم که اساساً از چنین امکانی برخوردار نیستند.
وی افزود: بنابراین به نظر بنده اگر این ظرفیت تجمیع شود و یک ماهیت صندوق مانندی بگیرد، افراد و تیمهای بیشتری، امکان برخورداری از تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک را خواهند داشت.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: بخش قابل توجهی از تولید ترافیک بازیها مرتبط با بازیهای خارجی یا استریم کردن همان عنوانهای غیر ایرانی است و همین باعث میشود که تقریباً هیچ استودیویی درآمدی مشابه با سکوهای نمایش خانگی نداشته باشد که بخواهد مستقیم با اپراتور وارد مذاکره شود.
این مدیر ارشد صنعت بازی کشور تأکید کرد: اگر بخشی از درآمدی که اپراتورها از محل تولید ترافیک مصرف بازیها به دست میآورند، به بازیسازان اختصاص پیدا کند، بدون اینکه مصرف کنندۀ نهایی تفاوتی در هزینههای خود احساس کند، بخشی از منابع حاصل از تولید ترافیک برای تقویت این صنعت استفاده خواهد شد.
انتهای پیام/