16:11 26 / 05 /1404

سلطان عشق

سلطان عشق
غزل «سلطان عشق» در مدح و رثای حضرت سیّدالشهدا علیه‌السلام سروده شده است.

به گزارش خبرنگار آنا، ابوالفضل فیروزی شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در مدح و رثای حضرت سیّدالشهدا حسین ابن‌ علی علیه‌السلام علیه آلاف التحیة والثناء غزل «سلطان عشق» را سروده که از نظر مخاطبان می‌گذرد:

سلطان عشق، شاه‌شهیدان، امام حق
خون خدا، به دامن گلگونهٔ شفق(۱)

دُر دانهٔ رسول وجگر پارهٔ بتول 
عین علی، حُسن حَسن، نور ماخَلَق

در راه مستقیم محمّد«کَما اُمِرْت»(۲)
چندان جهادکرد، که نماندش دگر رمق

چون غنچه گرچه گشته ورق از سموم دهر
قرآن، کریم هست،چه جمعست وچه‌ورق!

لب تشنه، سر بریده، اسرار حق نمود
بر نیزه و تنور، به صندوق و در طبق

«والفَجر»«والسَّجی»به«والشَّمس»«والضُّحیٰ»
«والعَصر»«والقَمر» به«واللیلُ‌ ماوَسَق»(۳)

چون آل مصطفی به‌جهان کس نیامداست 
در خَلق وخُلق بهتر و مهتر ز «ما خَلَق»

یاربّ! به حق پنج تن پاک آل عشق؛ 
ما را نگه بدار ز هر ضُجْرَت و قَلَق

ما را پناه ده ز اشرار جنّ و اِنس
«مِن شِرّ ما خَلقتَ یا ربنّا الفَلق» (۴)

تذکرات؛

گرچه معمول و مرسوم نیست که شاعر شرح شعر خویش کند، اما به اصرار برخی دوستان و با پوزش از اهل فضل،‌ از این پس گاهی چون مجال شود، برخی نکات بدیع و اشارات غریب را که در کنار بیت موردنظر مانند غزل مزبور، شماره زده‌ام به ترتیب و اختصار متذکر می‌شوم

۱- اشاره به روایتی است که سرخی شفق پس از شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در آسمان پدیدار شد و این گریه آسمان است در سوگ‌ آن حضرت و قبل از آن این سرخی در افق نبود.

۲- مقتبس از آیهٔ ۱۱۲ سوره مبارکه هود؛

«فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ» و این حدیث نبوی که؛«شَیَّبَتنی سورَةُ هودٍ لِمَکانِ هذِهِ الآیَةِ؛ سوره هود مرا پیر کرد و سپس اشاره به همین آیه کردند»

۳- اقتباس از برخی سوگندهای قرآن کریم با اندکی تغییر در سوگند آخر«واللّیل وما وَسَق!»

۴- یعنی: «آنچه تو خلق کردی ای پروردگار ما وفلق» ومصرع مقتبس است از آیات سوره فلق و نیز اشاره به حدیث نبوی(ص) در تفسیر این آیه که فرمودند: «فلق صحرایی است بسیار بسیار سردسیر و توفانی، در خارج از جهنم و چون برخی از مخلّدین در آتش از خداوند تخفیف رهایی از آتش عذاب خواهند، خداوند امر فرماید؛ آنها را از آتش خارج کنند، و در آن صحرا نهند و چون آنان را از جهنم بیرون آورند و در آنجا نهند، چنان باد سردی بر آنها بوزد که از شدت سرما را تاب نیاوردند و جهنم را بر آن ترجیح دهند و ضجه‌کنان گویند؛«خدایا ما را برگردان به همان جهنمی که بودیم! چراکه تحمل آتش سوزان سعیر بر ما آسان‌ترست ازاین عذاب درناک و سرمای شدید»

معاذالله و شاید یکی از اَسرار استحباب مؤکد بر مداومت بر قرائت معوّذتین تذکر به همین مسئله باشد.

البته ناگفته نماند که شاید حقیقت فلق در آخرت است و همان صورت اُخروی فتن آخرالزّمانی در دنیاست که پس از نبوت حضرت پیامبر خاتم صلی‌الله علیه و آله و سلم آغاز شده و قبل از فلق و سپیده دم صبح دولت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف فزونی می‌گیرد و تنها کسانی که قلباً، لساناً و عملاً در حصن ولایت حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند می‌توانند از این آزمون‌های سخت آخرالزّمانی سربلند بیرون آیند و در نتیجه در آخرت نیز از عذاب شدید فلق  که تمثل اخروی آن ، همان صحرای مذکوراست، انشاألله در مصون و محفوظ بمانند.

پس خوشا به حال کسانی که همواره برعلم وعمل صالح خود می‌فزایند و دائم به حق استعاذه دارند و در سراء والضراء و شدت و آسایش چنین استعاذه دارند.

 «قل اعوذ برب الفلق! واعوذ بالله والرسول و بولایة ائمة الهدی و اعوذ بحرم سیدالشهداء و اعوذ بولایة مصباح‌الهدیٰ و سفینة‌النجاة و کهف حصین و حبل المتین و غیاث المضطرین المستغیثین، صاحب الامر والزّمان حجّت ابن الحسن العسکری-علیهم‌السّلام و عجّل‌الله تعالی فرجه و سهل‌الله له مخرجه.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا