لزوم بازطراحی آمایش آموزشی؛ بازنگری رشتهها براساس نیاز بازار کار

به گزارش خبرنگار آنا، نشست شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با حضور مسیب داوری سرپرست اداره کل امور برنامهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
سرپرست اداره کل امور برنامهای دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به احصای بیش از ۴۰ برنامه تحولی، راهبردی و ویژه در سازمان مرکزی و سراسر کشور بر ضرورت ارتقای آگاهی مدیران آموزش عالی نسبت به تازهترین تئوریها، اصول و روشهای علمی اداره دانشگاهها تأکید کرد.
داوری با تأکید بر اینکه توسعه متوازن در اجرای برنامههای راهبردی یک ضرورت است، هشدار داد که رشد نامتوازن یا رشد کاریکاتوری میتواند روند پیشرفت دانشگاهها را مختل کند.
به گفته وی، موفقیت واقعی زمانی حاصل میشود که همه حوزهها با هم رشد کنند، نه اینکه چند بخش بهطور چشمگیر پیشرفت کرده و سایر بخشها راکد بمانند.
سرپرست اداره کل امور برنامهای دانشگاه آزاد اسلامی، تغییر نگاه و تغییر پارادایم در مدیریت آموزش عالی، ایجاد شبکههای همکاری بین واحدها، آیندهپژوهی و بازنگری رشتههای دانشگاهی براساس نیاز بازار کار را از مهمترین الزامات تحول عنوان کرد.
داوری یادآور شد که برخی رشتههای فعلی دانشگاه آزاد اسلامی بازار کار مشخصی ندارند و این وضعیت ضرورت بازطراحی آمایش آموزشی را دوچندان میکند.
وی با تأکید بر اهمیت اتحادیههای دانشگاهی گفت: اتحادیهها میتوانند با تبادل منابع، اشتراک ظرفیتها و همافزایی میان واحدها، بسیاری از مشکلات مالی، پژوهشی و آموزشی را برطرف کنند، نمونه موفق آن همکاری اتحادیه شرق و جنوب کشور است که توانسته در حوزه قراردادهای صنعتی و استفاده از ظرفیتهای استانی نتایج چشمگیری به دست آورد.
سرپرست اداره کل امور برنامهای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش دانشگاهها در تعامل با صنعت، اقتصاد و منابع منطقهای افزود: دانشگاه باید مرکز تبادل دانش فنی و بازوی فکری توسعه استان چهارمحال و بختیاری باشد، حوزههایی مانند گردشگری تخصصی، گردشگری پزشکی، گردشگری ورزشی و گردشگری زیارتی میتواند به موتور محرک درآمدزایی دانشگاه و استان تبدیل شوند.
داوری در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت خودسازی و بهروزرسانی علمی اعضای هیئت علمی تأکید کرد و ادامه داد: تحول از خود ما آغاز میشود و وقتی منابع آموزشی و جزوههای ما سالها بهروزرسانی نشده باشند، انتظار ایجاد تحول در فارغالتحصیلان و تأثیرگذاری بر صنعت و جامعه، غیرواقعی است.
وی تأکید کرد که پایدارسازی و مولدسازی دانشگاهها تنها با تغییر نگرش، حرکت به سمت مدلهای نوین حکمرانی علمی و بهرهگیری از ظرفیتهای شبکهای و منطقهای ممکن است.
انتهای پیام/