گردهمایی کاتبان قرآن از سراسر کشور در خانه پدری جلال‌ آل‌احمد

گردهمایی کاتبان قرآن از سراسر کشور در خانه پدری جلال‌ آل‌احمد
خانه پدری مرحوم سیدجلال آل‌احمد در محله سنگلج، روز گذشته میزبان رویداد فرهنگی‌ ـ هنری «احیا، روایت، هویت» بود که به همت مؤسسه فرهنگی‌ ـ هنری نگارخانه ترانه‌باران و دارالکتابه قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، در این رویداد که با همراهی جمعی از کنشگران فرهیخته فرهنگی، هنری و شهری همراه بود، بیش از ۷۰ کاتب قرآن از سراسر کشور در کنار اساتید خود از جمله احمد عبدالرضایی، علی رضاییان، محمدعلی قربانی، عبدالله عبدالله‌زاده، محمد پورقلی‌زاده، زهرا میبدی، لیلا وزیری و … به اجرای زنده و آیینی خوشنویسی و خطوط نسخ و ثلث نشستند.

سیده محبوبه کاظمی دولابی، توسعه گر فرهنگی و احیاگر خانه پدری جلال آل احمد در خصوص رویداد «احیا، روایت، هویت» گفت: این رویداد همزمان با رسیدن به مراحل پایانی مرمت و آغاز احیا و بهره‌برداری از این بنای تاریخی برگزار شد و به نوعی پیش‌افتتاح برای آغاز فعالیت‌های فرهنگی، هنری در خانه پدری جلال آل احمد است.

وی با اشاره به آنکه جلال آل احمد چهره نام‌آشنا برای ایرانیان و جهانیان است تصریح کرد: جلال آل احمد را به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه روشنفکری در ایران می‌شناسند که مهم‌ترین تأکید او بر هویت ایرانی بود. روشنفکری از نظر جلال آل احمد، هویت ملی، مذهب، قرآن و سنت و مردم بود. جلال زمانی که کتاب غرب‌زدگی را نوشت، بزرگ‌ترین ویروس را تقلید کورکورانه و غرب‌زدگی دانست. همچنین در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران از دغدغه‌های عمیق او در قبال بحران هویت و مسئولیت اجتماعی اهل قلم سخن می‌گوید. معتقد هستم همچنان درگیر این ویروس هستیم و اگر امروز توانسته‌ایم در کشور به پیروزی دست یابیم از همان حفظ هویتمان ملی مان است.

کاظمی یادآور شد: خانه پدری جلال آل احمد، منزل سید احمد طالقانی، یکی از روحانیان متنفذ است و با توجه به نفوذی که در دوران خود داشت، تاریخ جذابی را در این خانه رقم زده است. به‌جرأت می‌توانم بگویم این خانه تنها خانه‌ای در کشور است که شاهد تقابل سنت و تجدد بود، چرا که نگاه سنتی و مذهبی آقا سید احمد طالقانی در کنار نگاه متجدد و روشنفکرانه جلال آل احمد در این خانه رقم خورده است.

سرمایه‌گذار و احیاگر خانه پدری جلال احمد با اشاره به روایت‌ها و تحقیق‌هایی که در خصوص این خانه شده است گفت: امیدوار هستیم بتوانیم یک روز خروجی آنچه که طی این سال‌ها در خصوص این خانه به دست آوردیم، تحقیق کردیم و روایت‌هایی که شنیدیم را در اختیار عموم قرار دهیم. آثار میراث فرهنگی نه تنها به لحاظ آجر و خشت و کالبد بنا اهمیت دارند بلکه به لحاظ محتوای فکری و اندیشه‌ای که در آن بنا شکل گرفته نیز حائز اهمیت هستند.

کاظمی یادآور شد: با توجه به کاربری بنا که فرهنگی، هنری، آیینی و پذیرایی_گردشگری است، به‌زودی بخشی از فعالیت‌های نگارخانه ترانه‌باران را در قالب پیوست موزه‌ای در این بنای تاریخی ارائه خواهیم داد. به‌زودی این خانه تبدیل به پاتوقی برای هنرمندان، اهالی رسانه و اهل قلم خواهد شد.

نماد این خانه «قلم» است؛ همان‌طور که جلال آل احمد با قلمش نویسندگی می‌کرد، پدرش، آقا سید احمد طالقانی، نیز به عنوان محضردار و اهل قلم شناخته می‌شد، تقابل این دو نسل در قالب سنت و تجدد، در خانه‌ای که امروز به «نون و القلم» جان می‌دهد، قابل مشاهده است. تجربه بیش از دو دهه فعالیت نگارخانه ترانه‌باران در حوزه قلم نیز به این خانه منتقل خواهد شد. تمام تلاش ما بر آن بود تا با مرمت این بنای تاریخی، آن را به دامان جامعه بازگردانیم و برای آیندگان حفظ کنیم.

او در ادامه به همگان پیشنهاد داد تا کتاب نون والقلم جلال آل احمد را بخوانند، چرا که داده‌ها و کلیدواژه‌های بسیار مهم برای وضعیت کنونی کشور را در آن می‌توان یافت. جلال با نگاهی نقادانه به جایگاه قلم و نویسنده در جامعه، از «قلم به مثابه مسئولیت» سخن می‌گوید و تأکید می‌کند که نویسنده نمی‌تواند تنها ناظر باشد، بلکه باید در برابر جامعه‌اش پاسخ‌گو باشد، نگاهی که امروز نیز با چالش‌های فضای رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی اهل قلم، کاملاً قابل تطبیق است.

لزوم واگذاری بنا‌های تاریخی به فعالان متعهد فرهنگی

در ادامه این مراسم علی‌اشرف صندوق‌آبادی؛ نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران گفت: با سپاس از همت بلند خانم کاظمی در مرمت و احیای این بنای تاریخی، به‌جرأت می‌توانم بگویم آنچه که به ایشان تحویل داده شد و آنچه که در حال حاضر می‌بینید بسیار متفاوت بوده و زحمات بسیاری برای مرمت و احیای این بنا کشیده شده که بسیار ارزشمند و شایسته است.

او ادامه داد: این بنای تاریخی، هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ محتوا ـ که همان تاریخ زیسته و معنوی نهفته در آن است ـ حائز اهمیت است. اندیشه‌های جلال و اندیشه‌های آقا سید احمد طالقانی در این خانه بروز و ظهور پیدا کرده‌اند. این اندیشه‌ها، باورها، ظرفیت‌ها و شخصیت ما را شکل داده‌اند، از این‌رو باید حفظ و اشاعه داده شوند. مرمت این بنا و اشاعه این اندیشه فرهنگی توسط خانم کاظمی و تیم ایشان کاری است ارزشمند که باید مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به برگزاری رویداد «هویت، روایت، احیا» گفت: امروز شاهد حضور اساتید تراز اول خط نسخ و ثلث در خانه پدری جلال آل احمد هستیم و جمع کثیری از پیشکسوتان و هنرمندان در این رویداد گرد هم آمده‌اند. با توجه به همزمانی این رویداد با عزاداری امام حسین علیه‌السلام، شاهد کتابت قرآن و احادیث و برگزاری مراسم آیینی روضه‌خوانی بودیم که در کنار حضور نویسی خوشنویسان، رنگ و بویی خاص و معنوی به فضا بخشیده بود.

او با توصیه‌ای به متولیان فرهنگی و مسئولان میراث فرهنگی، صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: خانه‌های تاریخی بسیار زیبا و دیدنی در تهران و سراسر ایران وجود دارند که ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و هویتی ما هستند. این خانه‌ها باید احیا شوند و برای آیندگان حفظ گردند. لازم است در این بنا‌های تاریخی، برنامه‌های فرهنگی و هنری تدارک دیده شود تا بازدیدکنندگان تنها با کالبد بنا، بلکه با روح آن نیز آشنا شوند. در همین راستا، باید واگذاری این نوع بنا‌ها به فعالان متعهد فرهنگی همچون خانم کاظمی با سهولت و حمایت بیشتری همراه باشد.

او ادامه داد: انجمن خوشنویسان ایران با سابقه بیش از ۷۰ سال فعالیت، همواره در انجام فعالیت‌های فرهنگی پیشرو، حمایت‌گر و فعال بوده است و مطمئن باشید که این انجمن در راستای برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی و هنری، پیشرو و حمایت‌کننده خواهد بود. حضور ۵ نفر از اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران و از اساتید تراز اول در این برنامه، مؤید همین نگاه حمایتی است.

در پایان این رویداد، کاتبان قرآن، هنرمندان و خوشنویسان با ارائه آثاری که در این برنامه به‌صورت حضوری نگاشته شده بود، از بخش‌های مختلف خانه پدری جلال بازدید کردند و توضیحاتی در خصوص مراحل مرمت و بهره‌برداری از این بنای ارزشمند دریافت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب