«ضیا» و نمایش «شهرام شبپره»: از وفاداری به پهلوی تا رسوایی برای «کلیک گرفتن»!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، «دوستان درباره من بد قضاوت کردند و به من انگ میزنند که از جمهوری اسلامی پول گرفتی! چرا این حرفها را میزنید؟ من شاهیام، چطوری به شما بگویم؟ پدرم، عمویم و شوهر خواهرم (زمان شاه) افسر بودند. من اگر غیر از شاه، ولیعهد و ملکه فرح کسی را دوست داشته باشم دیوانهام! چطور می توانم جمهوری اسلامی را دوست داشته باشم که من را از خانه و مملکتم بیرون کرده و همه زندگیام را گرفته؟!»
اینها بخشی از صحبتهای شهرام شبپره خواننده 77 ساله لسآنجلسی است که اخیراً در فضای مجازی منتشر کرده است. کمتر از یک هفته پیش مصاحبهای از این خواننده با علی ضیا منتشر شد که در آن گفتوگو او خواستار بازگشت به ایران شده بود و همین برنامه هم دستمایهای برای عدهای شده بود که درخواست هموارسازی مسیر برای بازگشت این خواننده بودند.
عدهای که از علی ضیا تشکر کرده بودند که این مصاحبه را ترتیب داده و به دنبال تطهیر چهره این خواننده شده بودند. اما خیلی زود مشخص شد که آن مصاحبه، مثل بسیاری دیگر از گفتوگوهای ضیا در ماههای اخیر در برنامهاینترنتیاش صرفاً برای دیده شدن و کلیک گرفتن بوده و طرف مصاحبه او خیلی زود ماهیت واقعیاش را برملا کرد!
«باضیا» مرزی ندارد، حتی اخلاقی
علی ضیا در چند وقت اخیر برنامهای را روانه فضای مجازی کرده که اکثر ویدئوهای وایرال شده از آن خط قرمزی است و همین مسئله نشان میدهد سازنده برنامه برای دیده شدن هیچ مرز اخلاقی و حرفهای برای خود و مهمانانش قائل نیست و هر حرفی در برنامهاش پخش میشود. مثل یکی از مهمانان که به سادگی راجع به خیانت کردنش صحبت میکرد و با این جمله بچگانه که «آدم باید هر طعم غذایی را امتحان کند» خیانت خود را توجیه میکرد.
برنامه اینترنتی «باضیا» حالا تبدیل شده به یکی از برنامههایی که هر هفته با ایجاد سروصدا سعی در جذب مخاطب دارد.
در این برنامه گفتوگو محور علی ضیا که سالها در رسانه ملی چهرهای دیگر از خود به مخاطبان نشان داده بود، تلاش میکند تصویر جدیدی از خود ارائه دهد و این اجازه را به مهمانهایش داده که هر حرفی را مقابل دوربین بزنند و اصطلاحا خودشان را سانسور نکنند.
اما با وجود اینکه این برنامهها ضبطی است و پخش زندهای در کار نیست، او در تدوین هم این بخشهای خط قرمزی و بعضا منافی اخلاق را حذف نمیکند تا به ضرب و زور همین قسمتها، برنامهاش دست به دست شود و بازخوردهای بیشتری بگیرد. در بسیاری از موارد هم که خود گفتوگوها وایرال نمیشوند، قسمتهای جنجالی برنامه به صورت کاملاً برنامهریزی شده توسط چند اکانت خاص در توییتر و اینستاگرام بازنشد داده میشوند تا از این طریق برای برنامه جریانسازی شود.
در حقیقت ضیا باتوجه به اینکه شناخت خوبی از رسانه و فضاسازی رسانهای دارد، تلاش میکند با پرسیدن سوالات خاص به مصاحبههایش رنگ و رویی جنجالی دهد و به همین دلیل هم اکثر مصاحبهها به سمت زرد شدن حرکت میکنند. در برخی موارد هم که کلیت گفتگو چنگی به دل نمیزد، او و تیم سازندگان «باضیا» تلاش میکنند با جدا کردن بخشهای جنجالی روی آنها مانور دهند تا تعداد بازدیدکنندگان برنامه کلی در مجموع بیشتر شود.
اما این بازیهای رسانهای دیگر آنچنان دیده نمیشود و دست و پا زدن ضیا برای دیده شدن به هر ضرب و زوری، بیش از پیش توی ذوق میزند. کسی که سالها آنتن تلویزیون را در بهترین ساعات در اختیار داشت و دستش برای انجام هر گفتوگویی باز بود، حالا دست به دامن خوانندههای زیرزمینی خارج از کشور و هنرمندان لس آنجلسی شده تا باز هم مرکز توجه قرار بگیرد. اگرچه سناریوهای او برای اکثر برنامههایش تقریبا شکست میخورند و هیچکدام از برنامهها آنطور که باید و شاید به جریانسازی ختم نمیشوند.
اشک ریختن برای دیده شدن
در معدود قسمتهایی هم که مهمان برنامه با گفتن جملات احساسی یا گریه کردن مقابل دوربین سعی میکند و به ترند شدن بخشهایی از مصاحبه کمک کند، (مثل همین مورد مربوط به مصاحبه شهرام شبپره) خیلی زود تشت رسوایی برنامهسازان بر زمین میخورد و پروژهای که برای آن برنامهریزی کرده بودند با شکست مواجه میشود.
در اصل برنامههای اینچنینی محکوم به شکست هستند، چون تیم تولید برنامه به دنبال اثرگذاری مدتدار نیست و برای آنها فقط و فقط بازدیدهای برنامه اهمیت دارد. وقتی برنامهای در هر قسمت چند ده هزار بازدید کننده دارد و در یک برنامه به بازدید یک میلیونی میرسد، چیز دیگری برای آنها اهمیت ندارد. حتی صحبتهای مهمان برنامه بعد از پخش آن که عملاً در جهت مخالف چیزهایی بود که در مقابل علی ضیا به زبان آورد و عملا هرچه در آنجه رشته بودند را پنبه کرد.
انتهای پیام/