خاورمیانه بهشت مستندسازان است/ دریافت مجوز و کاغذبازی موانع تولید هستند

محمد قاسمپور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: امروز برای دریافت مجوز تولید فیلم مستند هم برخوردهای سلیقهای و هم کاغذبازی تجربه میشود و این در حالی است که فیلمساز باید انرژی خود را صرف روایت کرده باشد نه اینکه برای حل مسائل داخلی و بروکراسی بجنگد.
کارگردان «تعزیه آخر» افزود: نمونه چنین روندی در شرایط بحرانی نیز دیده میشود؛ در حالی که بحرانها و زمانی که زندگی روزمره به هم ریختگی داشته و هیچ چیز ثبات ندارد، مطلوبترین زمان برای مستندسازی است.
این کارگردان متذکر شد: به همین دلیل است که مستندسازان دنیا میگویند خاورمیانه بهشت مستندسازان است. چرا که هر لحظه بحرانهای مختلفی از جمله کمبود آب و قطعی برق تا جنگها و مسائل اجتماعی اتفاق میافتد و هر یک میتواند بهانهای برای تولید فیلم باشد.
قاسم پور افزود: با وجود اهمیت این موضوع متاسفانه مسئولان امنیتی، اجرایی و حتی فرهنگی ما اعتماد لازم به مستندسازان را ندارند و یا اهمیت مستند را نمیپذیرند. از همین روست که ما روایت درستی از بسیاری از اتفاقات و مسائل پیرامونمان نداریم.
کارگردان فیلم «چند شاخه گل مریم» با ذکر مثالی به شرکت دادن خبرنگاران در جنگهای آمریکا اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال آمریکا هر چند در حال تجاوز و حمله به کشورها بود، اما در جنگها خبرنگاران را مشارکت میدادند تا آنچه میخواهند روایت شود. حتی در بمبارانها خبرنگاران آموزش داده میشدند و وقایع را ثبت میکردند.
بحران را با هدف نگرانی از آینده جلوی دوربین ببریم
این کارگردان دغدغه جدی خود را توجه به بحرانهای مختلف دانست و گفت: موضوعاتی مانند جنگ، محیط زیست، کمبود منابع و مسائل اجتماعی لازم است با بستر نگاهی به آینده جلوی دوربین برده شود.
قاسم پور تاکید کرد: مثلاً اگر مردم از مسائل اقتصادی نگران هستتند لازم است در مستندها هم بحران موجود و هم راه کارها و راه حلها گنجانده شود و مسیری که قرار است برای حل و فصل بحران طی شود، مطرح شده باشد.
کارگردان فیلم «صحنه آخر» معتقد است مشکل اصلی مستندسازان در تولید چنین فیلمهایی دسترسی به دیتاها و اطلاعات لازم است و وقتی دیتاهای لازم در اختیار فیلمساز قرار نمیگیرد، ناخودآگاه روایت منفی شکل میگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد با تغییر نگاه مسئولان و توجه بیشتر به اهمیت مستند، فرصتی برای مستندسازان فراهم شود که بتوانند مشکلات موجود را جلوی دوربین برده و سطح آگاهی مردم را نیز افزایش دهند. چراکه با طرح واقعیتها و انعکاس آن چه بسا مردم در حل و فصل آن بیش از پیش مشارکت داشته باشند.
انتهای پیام/

کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» با «شمال از آسمان» سراغ البرز میرود

مدیران با مستندسازان اجتماعی مدارا کنند
