گرمای بیپایان در اتوبوسهای فرسوده بی آر تی

به گزارش خبرگزاری آنا، در روزهای گرم تابستان، استفاده از اتوبوسهای تندرو (BRT) برای شهروندان تهرانی، به تجربهای دشوار و طاقتفرسا تبدیل شده است. نبود سیستم تهویه مطبوع در بخش قابلتوجهی از این ناوگان، موجب افزایش دمای فضای داخلی اتوبوسها در ساعات اوج گرما میشود؛ وضعیتی که تحمل آن برای بسیاری از مسافران، بهویژه سالمندان، بیماران و کودکان، دشوار است.
گرمای شدید، ازدحام و حرکت کند در برخی مسیرها باعث میشود محیط داخل اتوبوسها گاه به دمایی فراتر از هوای بیرون برسد. در چنین شرایطی، علائمی مانند بیحالی، بیقراری، تهوع و کلافگی در میان مسافران رایج است و امکان تنفس راحت برای مدت طولانی از بین میرود.
مشکل فقط به نبود کولر محدود نمیشود. بسیاری از اتوبوسهای موجود در خطوط BRT بهدلیل عمر بالا و فرسودگی قطعات، دیگر توان پاسخگویی به نیازهای فعلی شهر را ندارند. بخشی از این ناوگان، بیش از ۱۵ سال عمر دارند، در حالیکه عمر استاندارد اتوبوس شهری بین ۸ تا ۱۰ سال در نظر گرفته میشود. برخی اتوبوسها با پنجرههای نامناسب، سیستم تهویه ناکارآمد و ظاهر فرسوده، فاقد حداقلهای مورد انتظار برای جابجایی روزانه صدها هزار مسافر هستند.
با وجود این وضعیت، وعدههایی برای نوسازی و ارتقای ناوگان داده شده است. به گفته محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، تا اول مهر ماه امسال، ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو با جدیدترین امکانات در خطوط مختلف BRT تهران راهاندازی خواهند شد. این اتوبوسها از نظر تجهیزات سرمایشی، ایمنی، طراحی بدنه و مصرف انرژی بهروز شدهاند و قرار است بخشی از کمبودها و فرسودگی ناوگان فعلی را جبران کنند.
ورود این ناوگان جدید، اگر مطابق وعده و در زمان مقرر انجام شود، میتواند نقطه عطفی در بهبود تجربه سفر با اتوبوسهای تندرو باشد. با توجه به حجم بالای جابجایی مسافران در خطوط BRT، استانداردسازی تجهیزات سرمایشی و فنی این وسایل، از الزامات حیاتی است. هرگونه تأخیر در این مسیر، نهتنها موجب نارضایتی عمومی، بلکه به کاهش اعتماد عمومی به سامانه حملونقل عمومی میانجامد.
تجربه استفاده روزانه از حملونقل عمومی، نباید با احساس ناراحتی و فشار جسمی همراه باشد. در کلانشهری چون تهران، که همزمان با آلودگی هوا و ترافیک سنگین مواجه است، اتوبوسهای بدون کولر و فرسوده، نهتنها کمکی به حل بحران نمیکنند، بلکه خود به معضل بدل میشوند.
حفظ کرامت انسانی در حملونقل شهری، با شعار و تبلیغ محقق نمیشود. تجهیز ناوگان به امکانات پایه مانند تهویه، صندلی سالم و بدنه استاندارد، نشانهای از احترام به شهروندان و تلاش برای توسعهی واقعی شهری است. اکنون چشم امید بسیاری از مردم، به تحقق وعده ورود ۴۰۰ اتوبوس نو تا پاییز دوخته شده است؛ وعدهای که میتواند آغاز جبران سالها کمتوجهی به کیفیت سفرهای شهری باشد.
انتهای پیام/
