در گفتگو با آنا مطرح شد؛

«این ۹ نفر»؛ راوی سفر کاریکاتوریست‌های خارجی به ایران/جنگ روایت‌ها پیش از نبرد نظامی رخ می‌دهد

«این ۹ نفر»؛ راوی سفر کاریکاتوریست‌های خارجی به ایران جنگ روایت‌ها پیش از نبرد نظامی رخ می‌دهد
مستند «این ۹ نفر» درباره سفر تعدادی از کارتونیست و کاریکاتوریست‌های آمریکای لاتین به ایران است.

صالح حجت‌الاسلامی کارگردان مستند «این ۹ نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره جدیدترین کار خود گفت: مستند جدید من  درباره زندگی‌نامه یکی از شاعران فقید بود، اما متأسفانه بودجه تولید آن تأمین نشد. فیلم به‌صورت نهایی آماده شده، اما برای نسخه نهایی به یک متمم نیاز دارد که آن هم تأمین نشده و در نتیجه، فیلم در مرحله انتظار باقی‌مانده است. حدود یک ساعت و نیم زمان دارد؛ ولی فعلاً با شرایطی که می‌بینم، احتمالاً به جشنواره نخواهد رسید مگر اینکه گشایشی رخ بدهد

او درباره حضور در جشنواره سینما حقیقت افزود: یک پروژه هست که کمتر از یک ماه برای تکمیل آن زمان نیاز دارم. فعلاً اسمش «این ۹ نفر» است. موضوع آن حضور گروهی از هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست از آمریکای لاتین در ایران است. آنها در سال ۱۴۰۲ سفری پنج‌روزه به تهران و اصفهان داشتند. آقای بهرام عظیمی هم میزبانی این گروه را در فیلم به عهده دارد. این مستند به گپ‌وگفت فرهنگی میان این هنرمندان و هنرمندان ایرانی می‌پردازد اگر بتوانم بخش‌های پروداکشن آن را آماده کنم، تقدیم جشنواره خواهد شد.

حجت‌الاسلامی درباره این مستند گفت: در واقع این فیلم گزارش سفر نیست، بلکه گفت‌وگویی در دل سفر است. ما در جریان این سفر از برخی فضا‌ها و مکان‌ها بازدید کردیم و درباره هنر و سبک زندگی صحبت کردیم. مستند تلاش دارد برخی ویژگی‌های فرهنگی، تمدنی و تاریخی ایران، چه در وجه مدرن و چه سنتی را معرفی کند. این مستند رویکردی متفاوت به میزبانی از هنرمندان تراز اول جهانی دارد. فیلم در مرحله پست پروداکشن است و نیازمند چند قطعه انیمیشن، اصلاح صدا و نور است. سرمایه‌گذار آن حوزه هنری بوده، اما در این مرحله بودجه‌ای برای تکمیل آن پرداخت نشده است.

کارگردان مستند «این ۹ نفر» با اشاره حضور چهره‌های هنرمند و مشهور در این مستند ادامه داد: آقای بهرام عظیمی از هنرمندان کاریکاتور ایرانی است که سابقه جهانی دارد، در مسابقات رتبه کسب کرده و در داوری بسیاری از جشنواره‌های جهانی شرکت داشته است. از طرف دیگر، «ایوان ارنستو لیرا گومز» از کشور ونزوئلا، «خوزه آرتورو کمچز» از کشور مکزیک، «اریستیدس گررو»، «رامیرو زادویا سانچز» و «آدان ایگلسیاس تولدو» از کوبا، «رائول فرناندو زولتا» از کلمبیا، «کینه و لویس کارلوس فرناندز» از برزیل و «بردی رودیگرز» از کوبا، هنرمندان آمریکای لاتین بودند که در ایران حضور داشتند و شخصیت‌های حاضر در این فیلم مستند هستند این افراد از چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی در حوزه کارتون و کاریکاتور به‌حساب می‌آیند.

این روزنامه نگار درباره ثبت مقاومت دوازده روز توضیح داد: جنگی که امروز شاهد آن هستیم، پیش از هر چیز، جنگ روایت‌ها و رسانه‌ها بوده است. آمریکا، اسرائیل و سایر قدرت‌هایی که در رأس جنایت‌های جهانی هستند، قبل از آغاز هرگونه عملیات نظامی، ابتدا دست به تهاجم رسانه‌ای می‌زنند. این موضوع را بار‌ها علیه ایران دیده‌ایم؛ سرمایه‌گذاری کلان و شبکه‌های متعدد، نه فقط به زبان فارسی، بلکه حتی در کشور‌های منطقه، روی افکار عمومی کار می‌کنند.

او با اشاره به تجربه شخصی خود افزود: حدود ۱۳ یا ۱۴ سال پیش که به عراق سفرکرده بودم، مردم آنجا می‌گفتند شما ایران حضور ندارید، اما ماهواره‌ها دائماً در حال کار بر ذهن مردم هستند. چنین شرایطی را در افغانستان هم مشاهده کرده‌ایم. در واقع، این جنگ نرم پیش از آغاز هر جنگ سختی به جریان می‌افتد و ادامه هم دارد. اگر مستند را به‌عنوان رسانه‌ای برای ثبت سند‌های تاریخی ببینیم، باید باور کنیم که ما هم وظیفه‌ای در این نبرد روایت‌ها داریم. حتی اگر اثر ما به طور مستقیم به موضوع جنگ نپردازد، باز هم می‌تواند روایتی از کشور ما باشد که روزی وجدان جهانی را مخاطب قرار دهد. روایت ما نباید فقط برای خودمان باشد؛ بلکه باید با نگاهی جهانی، برای مخاطبی جهانی و با زبانی قابل‌فهم برای او تولید شود.

او از بی‌توجهی نهاد‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاران به مستندسازی انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که برای آثار سرگرم‌کننده هزینه‌های سنگینی صرف می‌شود، مستند‌ها که می‌توانند به‌مثابه کتاب یا متن‌های پژوهشی در تاریخ بمانند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند. متأسفانه بسیاری از نهاد‌های سرمایه‌گذار حتی نمی‌دانند پس از تولید یک مستند چه باید با آن کرد. مستند از نظر بازگشت مالی شاید قابل‌سنجش نباشد، اما در نبرد افکار عمومی، سرمایه‌ای بی‌بدیل است. یکی از مشکلات این است که مستند هنوز به‌عنوان محصولی استراتژیک دیده نمی‌شود. به همین دلیل، بودجه‌ای برایش تعریف نمی‌شود یا اگر هم بشود، برنامه‌ای برای توزیع و پخش وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب