16:16 12 / 04 /1404

بازگشت به عقب فراری در طراحی

بازگشت به عقب فراری در طراحی
شرکت فراری اعلام کرد با توجه به نارضایتی گسترده مالکان از عملکرد کلیدهای لمسی روی فرمان، تصمیم گرفته در تمامی مدل‌های جدید خود از دکمه‌های فیزیکی استفاده کند؛ تغییری که با معرفی مدل جدید آمالفی آغاز شده و به‌زودی به دیگر محصولات این برند نیز تسری خواهد یافت.

فراری با معرفی مدل جدید Amalfi ۲۰۲۷، تغییر مهمی در طراحی کابین خودرو‌های خود اعمال کرده و دکمه‌های فیزیکی را به فرمان بازگردانده است. این تغییر در پاسخ به بازخورد‌های منفی مشتریانی صورت گرفته که استفاده از کلید‌های لمسی را دشوار و نامناسب برای رانندگی دانسته‌اند.

بر اساس اظهارات انریکو گالیرا، مدیر تجاری فراری، تمام محصولات آینده این شرکت به دکمه‌های فیزیکی مجهز خواهند بود. او در گفت‌و‌گو با Autocar تأکید کرده که استفاده از این نوع کلید‌ها از این پس به استانداردی ثابت در تمامی مدل‌های جدید تبدیل خواهد شد.

به گزارش motor1، هم‌زمان، جان‌ماریا فولجنزی، مدیر توسعه محصول فراری، در گفت‌و‌گو با Top Gear اعلام کرده امکان نصب این دکمه‌ها برای مدل‌های فعلی نیز وجود دارد. به گفته او، تنها قسمت مرکزی فرمان نیاز به تعویض دارد و این عملیات بدون ارسال خودرو به کارخانه، در نمایندگی‌های رسمی انجام‌پذیر است.

استفاده از کلید‌های لمسی نخستین‌بار با مدل SF۹۰ آغاز شد، زمانی که فراری تلاش داشت جدیدترین فناوری‌ها را به خودرو‌های خود بیاورد. با این حال، گالیرا اذعان کرده که این رویکرد از نظر کارایی «کاملاً مناسب شرایط رانندگی نبود» و شرکت بازخورد‌های منفی قابل‌توجهی در این زمینه دریافت کرده است.

به گفته او، هدف اولیه از این طراحی، تقلید از تجربه کاربری تلفن هوشمند بوده، اما در عمل، تمرکز راننده را مختل و استفاده حین رانندگی را دشوار کرده است. گالیرا ضمن دفاع از نوآوری در طراحی، اذعان کرده که فراری در این زمینه نتوانسته تعادلی میان فناوری و ایمنی برقرار کند.

با وجود این انتقادات، فروش فراری در سال ۲۰۲۴ رشد داشته و با تحویل ۱۳٬۷۵۲ دستگاه خودرو، رکورد جدیدی ثبت کرده است؛ افزایشی ۰.۷ درصدی نسبت به سال قبل. شرکت اعلام کرده سفارش‌های فعلی تولید را تا پایان سال آینده پوشش می‌دهد و خودرو‌هایی که اکنون سفارش داده می‌شوند، زودتر از سال ۲۰۲۷ تحویل نخواهند شد.

بازگشت دکمه‌های فیزیکی تنها محدود به فراری نیست. سال گذشته نیز شرکت فولکس‌واگن این کلید‌ها را در مدل‌های GTI، R و نسخه‌های R-Line بازگرداند. این روند نشان می‌دهد که تولیدکنندگان خودرو در حال بازنگری در استفاده از صفحات لمسی در طراحی داخلی هستند.

با وجود این بازگشت، بسیاری از خودروسازان همچنان مسیر طراحی مبتنی بر نمایشگر‌های لمسی را دنبال می‌کنند. هرچند برند‌هایی مانند تویوتا و هیوندای/کیا همچنان به حفظ کلید‌های مستقل برای کنترل تهویه و تنظیمات پرکاربرد ادامه می‌دهند، استفاده از صفحات نمایش بزرگ در داشبورد‌ها به‌ویژه در برند‌های لوکس، رو به افزایش است. در نمونه‌ای از این رویکرد، فراری اکنون نمایشگری مجزا برای سرنشین جلو نیز در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب