اختصاص سهم از درآمد ترافیکی به تولیدکنندگان محتوای خُرد را مثبت میدانم

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در مسیر تحول دیجیتال و توسعه زیستبوم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، یکی از مهمترین اسناد راهبردی که اخیراً توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده، «سند سیاستها و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» است. این سند با هدف ایجاد تعادل میان تولیدکنندگان محتوا، اپراتورها و نهادهای تنظیمگر، تلاش دارد تا سازوکاری منصفانه برای تقسیم درآمد حاصل از مصرف ترافیک اینترنتی طراحی کند؛ بهویژه در شرایطی که بخش قابل توجهی از مصرف کاربران به سمت محتوای داخلی سوق یافته و ظرفیتهای بومی در حال رشد هستند.
اجرای این سند میتواند نقطۀ عطفی در حمایت از تولید محتوای غنی و متنوع در کشور باشد. با اختصاص سهمی از درآمد ترافیکی به تولیدکنندگان محتوا، انگیزهای اقتصادی برای توسعه محتوای بومی و ارتقاء کیفیت آن فراهم میشود. این حمایت مالی، بهویژه برای تولیدکنندگان خُرد و نوپا، میتواند زمینهساز شکوفایی استعدادهای داخلی و افزایش رقابتپذیری محتوای ایرانی در برابر نمونههای خارجی باشد. همچنین، با کاهش وابستگی به سکوهای خارجی، امنیت فرهنگی و اطلاعاتی کشور نیز تقویت خواهد شد.
این سند از سوی دیگر با کاهش حقالسهم دولت از درآمد اپراتورها و اصلاح تعرفههای ترجیحی، زمینهساز سودآوری بیشتر برای اپراتورها نیز خواهد بود. برآوردهای برخی کارشناسان نشان میدهد که اجرای دقیق این سند میتواند منجر به افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی درآمد اپراتورها شود. این موضوع، در کنار ایجاد شفافیت در روابط مالی میان اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا، به توسعه پایدار زیستبوم ارتباطات کشور کمک خواهد کرد.
شرکت مخابرات ایران، به عنوان یکی از بازیگران اصلی این زیستبوم، تجربه همکاری با برخی سکوهای محتوایی از جمله سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی (VOD) را در قالب قراردادهای تسهیم درآمد دارد. عمومی شدن این مدل همکاری، میتواند به گسترش بازار محتوا و رشد سکوهای داخلی منجر شود. همچنین، مخابرات با رویکرد سرویسمحوری، در حال توسعه خدماتی فراتر از تلکام سنتی است؛ از جمله سرویسهای ابری، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال و خدمات تخصصی در حوزههای انرژی و معدن، که میتواند با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی به بهرهبرداری ملی برسد.
محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این مصاحبه با خبرنگار فناوری آناتک به بررسی ابعاد مختلف سند تسهیم درآمد، چالشهای اجرایی آن، نقش اپراتورها در حمایت از تولید محتوا، و چشمانداز سرویسمحوری مخابرات پرداخته است که شرح این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
تأثیر سند تسهیم درآمد بر زیستبوم تولید محتوا
سند تسهیم درآمد از محل تولید ترافیک که اخیراً در شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است را چقدر برای ارتقای زیستبوم تولید محتوا مفید میدانید؟ با توجه به اینکه مخابرات همین حالا هم با برخی تولیدکنندگان محتوا مانند سکوهای نمایش ویدئویی درخواستی (VOD) قرارداد تسهیم درآمد حاصل از ترافیک دارد، عمومی شدن چنین روشی چقدر به کشور کمک خواهد کرد؟
معتقدم موضوع پیچیدگیهای خود را دارد. شکی نیست که حوزهٔ محتوا نیاز به حمایت دارد، ولی از طرفی اپراتورها نیز نیازمند حمایت هستند. به همین جهت امیدواریم در حوزهٔ اجرا، سند طوری پیادهسازی شود که اپراتورها نیز متضرر نشوند و زیستبوم ارتباطات کشور هم با چالش روبهرو نشود.
همۀ اعضای زیستبوم در صورت ابلاغ با سند تسهیم درآمد همراهی خواهند کرد
حامیان سند تسهیم درآمد از محل تولید ترافیک و کارشناسان این حوزه معتقدند که اجرای این سند با توجه به کاهش حقالسهم دولت از درآمد اپراتورها و تغییر شرایط مربوط به تعرفهٔ ترجیحی، در مجموع منجر به سود ۸ تا ۱۰ درصدی اپراتورها خواهد شد. با این شرایط، شما ترجیح میدهید که همچون گذشته، خود مستقیم و صرفاً با تعدادی محدود از تولیدکنندگان محتوا وارد قرارداد تسهیم درآمد حاصل از فروش ترافیک شوید یا عمومی شدن چنین ظرفیتی را مناسب میدانید؟
موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد، ولی آنچه مسلم است، اگر سند ابلاغ و الزام شود، بهطور قطع همهٔ اعضای زیستبوم باید همراهی کنند. بنده معتقدم در مسیر اجرا امکان دارد که ذینفعان با برخی چالشها روبهرو شوند که رفع این دغدغهها نیاز به بررسی و تبیین دقیق مفاد سند دارد تا اجرای آن تسهیل شود و اپراتور هم از اجرای آن متضرر نشود.
ما از هر تصمیمی که زیستبوم ارتباطات و محتوای کشور را ارتقاء دهد، حمایت خواهیم کرد
در کل، اجرای سند را به نفع زیستبوم میدانید؟
من نمیدانم سازوکار ارزیابی محتوایی که بناست مورد حمایت قرار گیرد، چگونه خواهد بود و براساس چه معیارهایی تولیدکنندگان مشمول حمایت انتخاب میشوند. تنظیمگری که این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت، به نظرم کار بسیار سختی را در پیش خواهد داشت، ولی در عین حال امیدواریم که هر تصمیمی که اتخاذ میشود، به صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور کمک کند. ما هم حمایت خواهیم کرد.
نتیجۀ اسنادی مانند تسهیم درآمد وابستگی زیادی به شیوۀ اجرا دارد
بهطور کل، اختصاص سهم از درآمد ترافیکی به تولیدکنندگان محتوای خُرد را امر مثبتی میدانید؟
این موضوع را مثبت میدانم، همانطور که گفتم، اما در حوزهٔ اجرا باید به نحوی عمل شود که بعدها چالشی پیش نیاید. نتیجهٔ چنین مصوباتی وابستگی زیادی به نحوهٔ عملیاتی شدن آنها دارد.
سرویسمحوری در مخابرات؛ فراتر از تلکام سنتی است
اینکه چند بار شما تأکید کردهاید که مخابرات بنا دارد تا یک اپراتور سرویسمحور شود و دیگر فقط یک اپراتور تلکام نباشد، به این معناست که برای مثال شما بنا دارید یک سکوی نمایش ویدئویی درخواستی یا هر نوع سکوی محتوایی دیگری راه بیندازید و آن را برای توسعهٔ بازار اداره کنید؟
خیر، ما بنا داریم سرویسهای مختلفی را عرضه کنیم. برای نمونه، قصد ارائهٔ سرویسهای مبتنی بر ابر را داریم؛ کاری که همین الان هم شروع کردهایم و بسیاری از سازمانهای بزرگ از مخابرات سرویسهای ابری دریافت میکنند. ارائهٔ سرویس یک ارزشافزوده برای مخابرات است، ولی لزوماً مقصود ما از سرویسمحوری، تأسیس و ادارهٔ یک سکوی نمایش خانگی یا VOD نیست. سرویسهای دیگری نیز وجود دارند که ما امکان بهرهبرداری از آنها بهصورت مشارکتی با تولیدکنندگان محتوا را داریم.
مصادیق سرویسهای هدف در همکاری با شرکتهای دانشبنیان
بهطور مصداقی میتوانید بگویید که منظور شما چه سرویسهایی است؟
سرویسهای مختلفی در حوزهٔ هوش مصنوعی، سلامت، سرویسهای مرتبط با حوزهٔ صنایع یا نفت و انرژی، معدن و... مدنظر ما هستند.
شرکتهای دانشبنیان متعددی هستند که در این حوزهها سرویسهای خوبی ارائه میدهند، اما امکان توسعهٔ فعالیت خود را ندارند. مخابرات از این شرکتها حمایت خواهد کرد تا سرویس ارائهشده از سوی آنها بهصورت مشارکتی پیادهسازی و عملیاتی شود و بهصورت کشوری به بهرهبرداری برسد.
انتهای پیام/