10:26 04 / 04 /1404

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در تقویت امنیت روانی جامعه هنگام بحران

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در تقویت امنیت روانی جامعه هنگام بحران
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان گفت: صیانت از سلامت روان جامعه دانشگاهی در شرایط بحرانی، زیربنای پویایی علمی و اجتماعی بوده و نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف، تعاملات دوسویه و آموزش مهارت‌های مدیریت استرس است.

سیدمسعود داودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اهمیت امنیت روانی جامعه دانشگاهی در شرایط بحرانی اظهار کرد: امنیت روانی، زیربنای پویایی و اثربخشی هر دانشگاه است. اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان فقط در فضایی امن و فارغ از تشویش می‌توانند نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

وی افزود: در شرایط جنگی یا بحرانی، اضطراب‌های فردی و جمعی ممکن بوده عملکرد علمی، آموزشی و اجتماعی را مختل کند. به همین دلیل، صیانت از سلامت روان جامعه دانشگاهی، مسئولیت مشترک مدیران و فعالان دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با اشاره به اقدامات ارتباطی این واحد دانشگاهی برای ارتقای امنیت روانی گفت: بر سه محور اصلی تمرکز کرده‌ایم. نخست، اطلاع‌رسانی شفاف و سیستماتیک از طریق کانال‌های رسمی، تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی بحران، راه‌اندازی سامانه‌های مشاوره روان‌شناسی آنلاین و انتشار پیام‌های آرام‌بخش و امیدآفرین.

داودی اضافه کرد: دوم، افزایش تعاملات و شنیدن دغدغه‌ها با برگزاری نشست‌ها و میزگرد‌های مجازی و حضوری برای بیان سوالات و نگرانی‌های دانشجویان و کارکنان و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی برای گسترش گفت‌و‌گو‌های اطمینان‌بخش.

وی ادامه داد: سوم، آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت استرس از طریق کارگاه‌های آموزشی با همکاری استادان روان‌شناسی و علوم ارتباطات، ارائه محتوای چندرسانه‌ای برای مقابله با بحران و آموزش سواد رسانه‌ای به دانشگاهیان برای کاهش اثرات شایعات و اطلاعات نادرست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره نقش استادان و مدیران در مدیریت امنیت روانی دانشجویان در شرایط بحران عنوان کرد: استادان و مدیران به‌عنوان الگو و مرجع با همدلی، انعطاف‌پذیری و حمایت عاطفی می‌توانند حس تعلق و امنیت را در دانشجویان تقویت کنند. استادان باید با آموزش صحیح، دانشجویان را برای مواجهه علمی و منطقی با اخبار بحران مجهز کرده و خود به‌عنوان منبعی برای اعتماد و آرامش عمل کنند.

داودی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات عملی قابل‌ اجرا برای سایر دانشگاه‌ها بیان کرد: ایجاد شبکه‌های ارتباطی دوسویه بین مدیریت و دانشجویان از طریق سامانه‌های پاسخگویی شبانه‌روزی و فرم‌های ارتباط مستقیم با مدیران، برگزاری پویش‌های مشارکتی با محور امید و تاب‌آوری، تشکیل کمیته‌های مداخله روانی با مشارکت متخصصان، طراحی دوره‌های آموزشی مدیریت استرس و سواد رسانه‌ای و انتشار مستمر اخبار مثبت و دستاورد‌های علمی برای ایجاد موج امید و خودباوری می‌تواند اقدامات عملی قابل‌ اجرا برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی در تشریح شیوه مقابله با شایعات و اخبار کاذب که روان جامعه را آشفته می‌کند، تأکید کرد: شفافیت و سرعت در اطلاع‌رسانی رسمی اولویت اصلی است. با رصد فضای مجازی دانشجویان، به‌محض شناسایی شایعه به اصلاح سریع اطلاعات اقدام می‌کنیم و پاسخگویی کارشناسان روابط عمومی و استادان معتمد، فضای اطمینان را بازآفرینی می‌کند. همچنین، دانشجویان آموزش می‌بینند که فقط به منابع رسمی دانشگاه توجه کرده و نقش امانت‌دار اطلاعات صحیح را ایفا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تبیین کرد: دانشگاهیان به‌عنوان نخبگان جامعه، نقش پیشگامی در ساختن فضایی برای امید، اعتماد و همدلی دارند.اگر بتوانیم ارتباطات را به‌صورت هوشمند و اخلاقی مدیریت کنیم و همه افراد دانشگاه را در فرآیند تصمیم‌سازی مشارکت دهیم، نه فقط امنیت روانی دانشگاه؛ بلکه جامعه پیرامونی نیز تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب