نامه ۳۱ نهجالبلاغه، حکمت جاودان در قلب مهدویت

غلامرضا کاظمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در گفتوگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه نامه ۳۱ نهجالبلاغه سندی جاودانه از عشق، حکمت و ادب است، اظهار کرد: امام علی(ع) در این نامه نه فقط پدری مهربان که استادی خردمند و شاعری حکمتگوست. واژهها در این نوشتار نهفقط حامل معنا؛ بلکه جاریکننده نورند؛ چنانکه گویی هر جملهاش، تپشی از قلبی بوده که برای هدایت انسان میتپد.
وی افزود: آغاز این نامه با آن تعبیر شگفت از خود و فرزندش ـ از «الوالد الفانی» تا «الأسیر الموت» ـ فقط خطاب نیست، تمثیلی از گذر زمان و خویشاوندی روحهاست. تصویر پدری که جهان را دیده و اکنون میخواهد مشعل معرفت را به دست فرزندش بسپارد. کلامی که از دل برمیخیزد، و به جان مینشیند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه این نامه گنجینهای از تصویرسازی، بلاغت و صناعات بدیعی است، عنوان کرد: وقتی میفرماید «قلب الحدث کالأرض الخالیة» در حقیقت همه علم روانشناسی تربیت را در تشبیه شاعرانه خلاصه کرده یا آنجا که دنیا را تاجر الغرور مینامد، جهانی از فلسفه زهد و بیداری را در یک واژه میریزد.
کاظمیادامه داد: ساختار نامه از توحید تا اخلاق از معرفت نفس تا عبرت تاریخ، چنان منظم و موسیقایی بوده که گویی سورهای منظوم از حکمت است. «احی قلبک بالموعظة و أمتْه بالزهادة»؛ این جناس موسیقایی فقط توصیه نیست؛ بلکه آهنگی است برای نجات دل.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: این نامه، رسالهای فراتر از عصر خود است. مفاهیم آن نه محدود به قرن اول هجری؛ بلکه برای هر قرنی پیامی دارد. آنجا که میفرماید: «ذلّلْ نفسک بذکر الموت»، مخاطب را با قدرتی عرفانی به تأمل در چرایی حیات میکشاند.
به گفته کاظمی، محور قرار دادن نامه ۳۱ نهجالبلاغه برای پنجمین جشنواره علمی، فرهنگی، هنری امامت و مهدویت، ابتکار و نبوغ استثنایی بود که در تبیین این متن ارزشمند بسیار مؤثر است.
وی تأکید کرد: امروز، تبیین هنرمندانه و دقیق این نامه در فضای دانشگاهی، میتواند روح پرسشگر و جستوجوگر جوانان را با سرچشمهای زلال از معرفت پیوند دهد. ما معتقدیم هر دانشجو، اگر لحظهای در آینه این نامه چشم بدوزد، حقیقت را نه در شعار، که در شعور خواهد یافت.
انتهای پیام/

پنجمین جشنواره امامت و مهدویت چگونه برگزار میشود؟ + شیوهنامه

موج فرهنگی در مشهدالرضا(ع)؛ از روایت نهجالبلاغه با ابزارهای نوین تا ورود هنر به احیای مفاهیم دینی

پیوند رشتههای تحصیلی با مفاهیم امامت و مهدویت؛ استفاده از نهجالبلاغه در تولیدات فرهنگی
