توسل ایلان ماسک به سانسور برای جلوگیری از انتشار آمار تصادفات خودروهای خودران تسلا

شرکت تسلا طی درخواست رسمی به دادگاه، خواستار جلوگیری از انتشار بخشی از دادههای تصادفات مربوط به خودروهای دارای سامانههای رانندگی خودکار شده است. به گزارش رویترز، تسلا اعلام کرده این اطلاعات محرمانه است و در اختیار قرار دادن آنها به عموم یا رقبا میتواند موجب تحلیل دقیق عملکرد نسخههای مختلف فناوری هدایت خودکار شود و حتی تعداد تصادفات مرتبط با سیستمهای متفاوت را مشخص کند.
به گزارش engadget، این اقدامات در واکنش به شکایت روزنامه واشنگتن پست انجام شده است. این روزنامه سال گذشته با استناد به قوانین افشای اطلاعات عمومی، از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) درخواست کرد جزئیات بیشتری از حوادث رخداده حین فعال بودن سامانههای کمکی راننده مانند “اتوپایلوت” و “فول سلفدرایوینگ” را منتشر کند. اگرچه این سازمان اطلاعات کلی مربوط به تصادفات را منتشر میکند، اما جزئیات مربوط به فناوری استفاده شده هنگام تصادف، شرایط حادثه و موقعیت دقیق وقوع آن افشا نمیشود که باعث انتقادهایی شده است.
تسلا تاکید دارد جزئیات مربوط به رفتار راننده، وضعیت جاده و نسخه دقیق سامانههای کمکی استفاده شده باید محرمانه بماند. این شرکت معتقد است حتی اگر برخی اطلاعات مانند نسخه نرمافزاری برای دارندگان خودرو قابل مشاهده باشد، ثبت و اشتراک آنها با تسلا با این فرض انجام میشود که این دادهها محافظت میشوند.
در مقابل، حقوقدانان واشنگتن پست عنوان کردهاند اطلاعاتی مانند نوع سختافزار و نسخههای نرمافزاری استفادهشده در زمان تصادف، محرمانه نیست، چون رانندگان میتوانند این بخشها را در داشبورد خودرو مشاهده نمایند.
تسلا با استفاده از برخی استثناهای سازمان NHTSA، موفق شده بخش عمده دادههای تصادفات خودروهایش را از گزارشهای عمومی حذف کند. این شرکت همچنین تأکید دارد فناوریهای فعلی «خودران» را صرفاً کمکراننده میداند و نه خودروهای مستقل، و نیاز به نظارت دائمی راننده دارد.
در همین حال، تسلا اعلام کرده در ماه جاری نخستین سرویس روباتاکسی خود را در آستین، تگزاس راهاندازی خواهد کرد.
گفتنی است تا پایان ماه مه، مدیریت کارآمدی دولت ــ که ایلان ماسک رهبری آن را برعهده داشت ــ منجر به کاهش حدود ۱۰ درصد از نیروی انسانی سازمان دولتی NHTSA شده بود؛ از جمله نیمی از اعضای تیمی که ایمنی خودروهای خودران را رصد میکردند. این تغییرات میتواند بر نظارت و انتشار اطلاعات مرتبط با فناوریهای نوین صنعت خودرو تأثیرگذار باشد.
انتهای پیام/