حکمت و مشورت، دو رکن حکمرانی شهید رئیسی در مدیریت کشور

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشهمایش اولین کنگره بینالمللی الگوی حکمرانی آیتالله شهید رئیسی به تشریح مبانی و اصول حکمرانی سیاسی شهید رئیسی ذیل مکتب امامین انقلاب پرداخت.
در ابتدای سخنان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه ضمن تشکر از سرداران مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ارتشی بسیجی ولایت مدار به دلیل برگزاری این نشست علمی، یاد و خاطره شهدای جمهوری اسلامی ایران، شهدای مقاومت و به ویژه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهدای خدمت، به ویژه شهید آیتالله رئیسی و همراهانشان را گرامی داشت. وی با اشاره به برگزاری جلسات مردمی و نخبگانی در آستانه سالگرد شهادت این عزیزان، تاکید کرد که بسیاری از این نشستها به صورت خودجوش و مردمی برگزار میشود و علاقمندان به شهید رئیسی مشتاقانه در این مسیر قدم برمیدارند.
الگوی حکمرانی سیاسی شهید رئیسی ذیل مکتب امامین انقلاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه الگوی حکمرانی سیاسی شهید رئیسی ذیل مکتب امامین انقلاب تعریف میشود، به تشریح پارهای از مبانی و اصول حکمرانی سیاسی شهید رئیسی پرداخت و تاکید کرد که همراهان و شهدای عزیز سپاه و ارتش، از جمله تیم حفاظت شهید رئیسی و سه ارتشی بزرگواری که در این حادثه به شهادت رسیدند، نیز از همین اصول و مبانی برخوردار بودند.
حجت الاسلام خسروپناه در ادامه سخنان خود به چند اصل مهم حکمرانی سیاسی شهید رئیسی اشاره کرد و با اشاره به آیه "یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا"، تاکید کرد که شهید رئیسی در شناسایی مسائل، مشورت با کارشناسان و متخصصین و اخذ نظرات آنها، از اصل عقلانیت و حکمت بهره میبرد.
وی با ذکر مثالی از تعامل خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارتش جمهوری اسلامی در دوره شهید رئیسی، این امر را ناشی از تاکید ایشان بر استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی ارتش و سپاه در اسناد مهمی مانند سند هوش مصنوعی و سند فناوری دانست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حکمرانی باید برگرفته از توحید الهی باشد، این اصل را مهمی دانست که معمولاً سکولارها به آن توجه نمیکنند. وی تاکید کرد که برای شهید رئیسی مهم بود که مباحث حکمرانی، چه در ساحت سیاستگذاری و چه در ساحت اجرا، در ذیل احکام الهی تعریف شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه پیشهمایش اولین کنگره بینالمللی الگوی حکمرانی آیتالله شهید رئیسی به تشریح ابعاد دیگری از حکمرانی سیاسی شهید رئیسی پرداخت و بر اصول مهمی همچون سیاست اسلامی، جهاد، مردمداری و مشارکت مردمی تاکید کرد.
اصل سیاست اسلامی و تفکیک آن از اسلام سیاسی
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با تشریح اصل سیاست اسلامی، تصریح کرد که این مفهوم با تعبیر «اسلام سیاسی» متفاوت است. وی توضیح داد که «اسلام سیاسی» به معنای محدود کردن اسلام به احکام سیاسی و روابط دولت با مردم است، در حالی که اسلام به تمامی ابعاد زندگی انسان، از جمله رابطه با خدا، خویشتن و طبیعت، توجه دارد و رابطه دولت و حاکمیت با مردم تنها بخشی از این دین جامع است.
وی تاکید کرد که اسلام منحصر به سیاست به معنای خاص نیست و «سیاست اسلامی» به معنای این است که سیاست ما اسلامی و عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست است.
لزوم توجه به حقوق و تکالیف متقابل در سیاست اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با رد دیدگاه برخی روشنفکران مبنی بر تکلیفمدار بودن اسلام و حقمدار بودن نظامهای غربی، تأکید کرد که در اسلام، حق و تکلیف در هم تنیدهاند. وی با بیان اینکه هیچ تکلیفی بدون حق و هیچ حقی بدون تکلیف متصور نیست، به حقوق دانشآموزان و معلمان اشاره کرد و گفت سیاست اسلامی ترکیبی از حق و تکلیف است که باید در تعامل حاکمیت و مردم مورد توجه قرار گیرد.
جهاد به معنای تلاش خستگیناپذیر و مردمداری به عنوان دو اصل مهم حکمرانی شهید رئیسی
وی «جهاد» را به معنای تلاش خستگیناپذیر و مستمر در همه عرصهها دانست و گفت که شهید رئیسی در الگوی حکمرانی خود به این اصل توجه داشت. وی همچنین «مردمداری و سیاست مردمی» را از دیگر اصول مهم حکمرانی شهید رئیسی برشمرد و به اقدامات ایشان در قوه قضاییه و ریاست جمهوری برای حل مشکلات کارخانهها و حمایت از کارگران اشاره کرد.
استاد خسروپناه با اشاره به نقش مردم در مدرسه سازی، بیمارستان سازی و سایر عرصهها، بر اهمیت باور دولت به مردم و مشارکت دادن آنها در حکمرانی تاکید کرد. وی به نقش ارتش در کمک به مردم در حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت که ارتش با حضور خود در کنار مردم، مشکلات آنها را کاهش میدهد. همچنین به ظرفیت هلال احمر با ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر داوطلب مردمی اشاره کرد و این امر را نشان از باور به نقش مردم در حل مشکلات دانست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مردم در مدرسه سازی، بیمارستان سازی و سایر عرصهها، بر اهمیت باور دولت به مردم و مشارکت دادن آنها در حکمرانی تاکید کرد. وی به نقش ارتش در کمک به مردم در حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت که ارتش با حضور خود در کنار مردم، مشکلات آنها را کاهش میدهد. همچنین به ظرفیت هلال احمر با ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر داوطلب مردمی اشاره کرد و این امر را نشان از باور به نقش مردم در حل مشکلات دانست.
در پایان، حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد که مشارکت مردمی در عرصههای مختلف، از جمله عرصه ساخت و ساز و کمک به نیازمندان، میتواند نقش مهمی در پیشرفت و آبادانی کشور داشته باشد.
فیاضی: حکمرانی رصدی؛ ضرورتی در تئوریهای علمی و تاکیدات سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی
مسعود فیاضی، رئیس مرکز نظارت، رصد و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست به تبیین اهمیت حکمرانی رصدی و نقش آن در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی پرداخت. وی با اشاره به سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی که در زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی ابلاغ شد، بر ضرورت رصد و پایش مستمر حوزههای فرهنگی، آسیبهای اجتماعی، علم و فناوری تاکید کرد و تاسیس مرکز رصد برنامهریزی و ارزیابی در دبیرخانه شورا را در همین راستا دانست.
فیاضی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به تمایز امیران و سرداران نظامی انقلاب اسلامی نسبت به سایر کشورها، اظهار داشت: امیران و سرداران انقلاب اسلامی با الگو بودن، معنویت، تواضع، ادب و احترام، نه تنها در حوزه نظامی، بلکه در سطح عمومی جامعه نیز پیشگام هستند.
رئیس مرکز نظارت، رصد و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف از برگزاری این جلسات و بزرگداشتها را فراتر از صرف شناسایی شخصیت و ابعاد شخصیتی افراد دانست و تصریح کرد: هدف، علاوه بر شناساندن شخصیت و شناخت ابعاد وجودی او، طرح مباحثی برای رفع نیازهای کنونی ما نیز هست.
وی با اشاره به جامعیت شخصیت شهید رئیسی و تجربه ایشان در ریاست دو قوه، این شهید بزرگوار را الگویی سالم برای مسئولان برشمرد و زنده نگاه داشتن نام و یاد ایشان را به دلیل آثار و برکاتی که برای کشور به همراه خواهد داشت، ضروری دانست.
فیاضی، موضوع بحث را حکمرانی رصدی و الگوی حکمرانی شهید رئیسی عنوان کرد و محور مباحث خود را مسائل مطرحشده در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد.
وی با اشاره به طرح تحول شورا که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت، بیان کرد: نخستین وظیفهای که در سند تحول آمده و مورد تاکید شهید رئیسی نیز بود، موضوع رصد و پایش است که مورد اهتمام ایشان بود و در جلسات نیز پیگیری میشد.
فیاضی با اشاره به تاسیس مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی در دبیرخانه شورا، تصریح کرد که تئوریهای علمی حکمرانی نیز بر رصد، پایش و تعیین اولویتها تاکید دارند.
فیاضی در ادامه، دو مفهوم از حکمرانی رصدی را تبیین کرد و گفت: حکمرانی رصدپایه به این معنا که حکمرانی کشور در تمامی ساحتها باید رصدپایه باشد و با ارائه تصویری جامع و یکپارچه از وضعیت، امکان تشخیص جبهه خودی از معارض فراهم شود.
وی با اقتباس از تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر «قرارگاه اصلی حوزه فرهنگ و علم»، فضای فرهنگی را نبردی سختتر از جنگ نظامی توصیف و بر ضرورت رصد دقیق تحرکات دشمن در این عرصه تاکید کرد.
فیاضی با بیان اینکه حکمرانی فضای رصد به این معنا که فضای رصد کشور نیازمند حکمرانی است و با اشاره به اجرای پروژهای بزرگ در سالهای گذشته و شناسایی ۹۵ مجموعه رصدی در کشور که فاقد ارتباط با یکدیگر هستند، این وضعیت را نوعی بینظمی توصیف و بر لزوم یکپارچهسازی این مجموعهها و تعیین اولویت برای آنها تاکید کرد.
فیاضی با مقایسه جنگ سخت و جنگ نرم، عرصه نبرد در جنگ نرم را «ذهن مردم» دانست و بیان کرد: نیروهایی که در این عرصه به کار گرفته میشوند، درشتمقیاس نیستند؛ بلکه یک کلیپ، یک فایل صوتی کوتاه میتواند اثری به مراتب بیشتر داشته باشد. از این رو، ما با نیروهایی بسیار موثر، کوچکمقیاس و غیرقابلکنترل مواجه هستیم. وی با تاکید بر دشواری کنترل و پیشبینی تحرکات دشمن در جنگ نرم، ضرورت رصد دقیق و شناخت اولویتهای اصلی در این عرصه را مورد تاکید قرار داد.
رئیس مرکز نظارت، رصد و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اذعان به «وجود عقبماندگیهایی در حوزه فرهنگ»، دلیل اصلی این عقبماندگی را عدم اتخاذ تصمیمات رصدپایه دانست و گفت: شهید رئیسی این مسئله را به دقت تشخیص داد و در دبیرخانه شورا، مرکزی را برای این منظور ایجاد کرد. در غیر این صورت، تصمیمات ما سلیقهای خواهد بود.
انتهای پیام/