به مناسبت هشتم شوال منتشر شد؛

اسامی اماکن تخریب شده در بقیع/ قصه یک فریاد خاموش

اسامی اماکن تخریب شده در بقیع  قصه یک فریاد خاموش
هشتم شوال روزی که مدینه النبی (ص) به سوگ نشست. در این روز، دستان جهل و تعصب، به حریمِ مقدسِ بقیع تجاوز کرد و قبورِ مطهرِ ائمه معصومین (ع) و بسیاری از صحابه و بزرگان اسلام را با خاک یکسان کرد.
گروه فرهنگ و جامعه: تخریب قبور مطهر ائمه بقیع در هشتم شوال که ناشی از تفکراتِ انحرافی وهابیت بود، زخمی عمیق بر پیکرِ اسلام وارد کرد و قلب میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان به درد آورد. آنچه در ادامه می خوانید، ضمن بررسی ابعاد مختلف این جنایت، به نقش شخصیت‌های برجسته در مقابله با این تفکر انحرافی و تلاش‌های صورت گرفته برای حفظ و احیای یاد بقیع خواهیم پرداخت.
 
زمینه تاریخی: ظهور وهابیت و تخریب آثار اسلامی
 
در طول تاریخ اسلام، همواره جریانات انحرافی وجود داشته‌اند که با تفسیرهای غلط از قرآن و سنت، به دنبال تفرقه و ایجاد خشونت بوده‌اند. یکی از این جریانات، وهابیت است که در قرن دوازدهم هجری قمری توسط محمد بن عبدالوهاب در عربستان شکل گرفت. وهابیون، با اعتقاد به اینکه هرگونه توسل و تبرک به مقربان درگاه الهی شرک است، به تخریب آثار اسلامی و قبور بزرگان دین پرداختند.
 
تخریب بقیع: دو مرحله از یک فاجعه
 
قبرستان بقیع، که مدفن چهار امام معصوم (ع) و بسیاری از صحابه و بزرگان اسلام است، دو بار مورد حمله وهابیون قرار گرفت:
 
تخریب اول (1218 قمری): در این سال، «مسعود بن عبدالعزیز» امیر نجد، با لشکری وحشی به مکه هجوم برد و به پیروی از مسلک وهابیت، بسیاری از گنبدها و آثار دینی مکه از جمله گنبد زادگاه پیامبر (ص)، خانه علی (ع) و گنبد مقبره حضرت خدیجه (س) را ویران کرد. سپس در سال 1220 قمری به مدینه منوره حمله کرد و این حمله را حمله اول وهابیان به مدینه و بقیع می‌دانند.
اسامی اماکن تخریب شده در بقیع
 
تخریب دوم (1344 قمری): پس از سقوط دولت عثمانی و تسلط «عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود» بر حجاز، وهابیون بار دیگر به مدینه حمله کردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، در 5 جمادی الاول 1344 وارد مدینه شدند. در هشتم شوال همان سال، سپاهیان وهابی به دستور عبدالعزیز بن عبدالرحمن، به سوی بقیع حرکت کردند و مرقد و بارگاه مجلل و باشکوه چهار امام معصوم (ع) و بسیاری از قبور دیگر را به صورت وحشیانه تخریب کردند.
 
اسامی اماکن تخریب شده در بقیع
 
_بارگاه مطهر امام حسن مجتبی (ع)_بارگاه مطهر امام سجاد (ع)_بارگاه مطهر امام محمد باقر (ع)_بارگاه مطهر امام جعفر صادق (ع)_قبر عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه (پدر و مادر پیامبر اسلام)_قبر مطهر فاطمه بنت اسد (س) (مادر امیرالمومنین (ع))_قبر مطهر حضرت ام‌البنین (س)_قبر عباس عموی پیامبرقبر ابراهیم پسر پیامبر_قبر اسماعیل فرزند حضرت امام صادق (ع)_قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع)_قبور شهدای زمان پیامبرهمچنین گنبدهای قبور حضرت عبدالمطلب (ع)، ابوطالب (ع)، خدیجه (س) و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) و «خیزران» عبادتگاه سری پیامبر (ص) و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد و قبر حضرت حوا در جده به دست این جریان تخریب شد.
 
انگیزه‌های وهابیون از تخریب بقیع
 
وهابیون، با برداشت‌های غلط از قرآن و سنت، هرگونه توسل و تبرک به قبور را شرک می‌دانستند و بر این اساس، به تخریب قبور اهل‌بیت و بزرگان تاریخ اسلام پرداختند. آن‌ها همچنین معتقد بودند که ساختن سقف و سایبان روی قبور، خواندن نماز در مشاهد مشرفه، مسافرت به قصد زیارت پیامبر اسلام و دیگر اولیاء و نیکان، توسل به اولیاء الهی پس از مرگ، درخواست شفاعت از شافعان واقعی، برگزاری یادواره پیامبران و اولیاء الهی، سوگند به غیر خدا و نذر بر اولیاء الهی حرام است.
 
جنایات دیگر وهابیون
 
وهابیون، علاوه بر تخریب بقیع، جنایات دیگری نیز مرتکب شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تخریب گنبد منور نبوی در مدینه (که به دلیل ترس از مسلمانان، از تخریب قبر شریف نبوی خودداری کردند).حمله به کربلای معلا و کندن ضریح مطهر حضرت امام حسین (ع) و غارت جواهرات و اشیای نفیس حرم مطهر و کشتن حدود ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا، سادات و مردم کربلا.حمله به نجف اشرف به قصد تخریب حرم امیرالمومنین علی (ع) (که موفق نشدند).
 
واکنش علمای اسلام به تخریب بقیع
 
تخریب بقیع، با واکنش گسترده علمای اسلام و مسلمانان جهان مواجه شد. بسیاری از علما، با صدور بیانیه و فتوا، این اقدام را محکوم کردند و خواستار بازسازی بقاع متبرکه شدند. علامه عبدالرحیم صاحب الفصول، یکی از این علما بود که با شجاعت و شهامت، به دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) پرداخت و با تفکرات انحرافی وهابیت مقابله کرد.
 
نامه عبدالعزیز آل سعود به علامه صاحب الفصول
 
عبدالعزیز آل سعود، در نامه‌ای به علامه عبدالرحیم صاحب الفصول، سعی کرد چهره خود را تطهیر کند و به علما اطمینان دهد که قصد تخریب قبه پیغمبر (ص) را ندارد و برای ایشان احترامی قائل است. اما در عین حال، تاکید کرد که در مورد قبور بقیع، تابع شریعت اسلام است و آماده است اوامر علمای مسلمین را محترم بشمارد. این نامه، نشان می‌دهد که عبدالعزیز به دنبال کسب مشروعیت برای حکومت خود بود و تلاش می‌کرد با فریب علما، آن‌ها را با خود همراه کند.
 
تخریب بقیع، فاجعه‌ای بزرگ در تاریخ اسلام است که ناشی از تفکرات انحرافی و تعصب‌آمیز وهابیت بود. این اقدام، قلب میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرد و باعث شد تا تلاش‌های گسترده‌ای برای بازسازی معنوی و فرهنگی این مکان مقدس صورت گیرد. امید است که روزی، شاهد بازسازی بقیع به شکوه و عظمت گذشته باشیم و این مکان مقدس، دوباره به مأمن عاشقان و دلسوختگان تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب