14:01 09 / 06 /1399
چالش‌های انجمن‌های علمی ۵۰/ پاک‌نژاد در گفتگو با آنا:

شاخص‌های استاندارد در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد/ پیشرفت انجمن‌های علمی در گرو جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی (مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی) دانشگاه گیلان گفت:‌ شاخص‌های استاندارد در جشنواره حرکت وزارت علوم که با ماهیت هر رشته برای ارزیابی فعالیت انجمن علمی متناسب باشد وجود ندارد.
157009115.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان دیبا پاک‌نژاد، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی (مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی) دانشگاه گیلان هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


وزارت علوم در سال ۹۸ هیچ تلاشی برای برگزاری انتخابات اتحادیه انجمن‌های علمی معدن نکرد/ لزوم حرکت انجمن‌های علمی به سمت اشتغال‌زایی




آنا: دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟
پاک‌نژاد: دانشگاه همانند یک سیستم است که از اجزای مختلفی شامل روسا، اساتید، کارمندان و دانشجویان تشکیل شده است و اگر ارتباط و همفکری میان این اجزا به خوبی و درستی تعریف شود موجب پیشرفت و توسعه سطح علمی کشور می‌شود.



مبدا و نقطه شروع هر تحولی در جامعه، از دانشگاه‌هاست و این مراکز آموزشی باید برای تولید علم تعامل درستی با نظام‌های حاکم بر جامعه مثل نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند تا تولید علم در راستای نیازهای جامعه باشد.
دانشجویان در انجمن‌های علمی راه‌های غلبه بر مشکلات و بحران‌ها را می‌آموزند
آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
پاک‌نژاد: برای گسترش علم و پرسش‌هایی که منجر به پاسخ و پیشرفت‌های علمی می‌شود، تجمع‌ها و ارتباطات علمی ضروری است. یک فرد نخبه بدون کار گروهی نمی‌تواند مفید و اثرگذار واقع شود. در کشورهای پیشرفته انجمن‌های علمی یک نوع سازمان و نهاد مستقل و رسمی شناخته شده است که به صورت جدی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود، چراکه یکی از مهم‌ترین کانون‌های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیت‌های علمی محسوب می‌شوند.
انجمن‌های علمی بستر مناسبی برای رشد علمی دانشجویان و آشنایی آنان با زوایای حرفه‌ای و کاربردی رشته برای یادگیری مباحث نظری و تئوری است. در این تشکل‌ها دانشجویان فرصت دارند عمل را در کنار علم به کار بگیرند و آنچه آموخته‌اند را تمرین کنند و آماده حضور در جامعه شوند. دانشجویانی که در انجمن‌ها فعالیت می‌کنند راه‌های غلبه بر مشکلات و بحران‌ها را می‌آموزند، صبر و انتقادپذیری را تمرین می‌کنند، با شیوه‌های رهبری و مدیریت یک گروه آشنا می‌شوند تا موفقیت کسب کنند.



شاخص‌های استانداردی در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاک‌نژاد: در سال‌های اخیر شاهد اقدامات امیدبخشی مانند برگزاری جشنواره حرکت در سطح کلان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم، البته پیرامون جشنواره هم می‌توان اشاره کرد که معیار و شاخص‌های استانداردی که با ماهیت هر رشته برای ارزیابی و بررسی فعالیت یک‌ساله انجمن علمی متناسب باشد به خصوص در رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد.
چون این معیارها بیشتر مربوط به فعالیت‌های پژوهشی، ابداع و اختراعات یا ساخت ابزار و… است که در برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی شاید امکان‌پذیر نباشد. اما به‌طور کلی این اقدامات وزارت علوم جای حمایت و پیشرفت بیشتری دارد، در حال حاضر هنوز به اهداف اصلی انجمن‌های علمی نرسیدیم و در مسیر تحقق اهداف انجمن‌ها، جایگاه وزارت علوم بیش از همه مهم و تاثیرگذار است.



عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیند کار انجمن‌های علمی از چالش‌های انجمن‌هاست
آنا: چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟
پاک‌نژاد: عدم ارتباط و همکاری‌های همسوی اساتید با انجمن‌های علمی و نبود بودجه و اعتبارات کافی برای انجمن‌ها مسئله جدیدی نیست و همواره با ما بوده و عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیند کار انجمن از جمله چالش‌های انجمن‌های علمی است. همچنین بی‌علاقگی، نداشتن آگاهی‌های درست دانشجویان و عدم حمایت‌های معنوی از انجمن‌ها بیش از هر چیز به ضرر انجمن‌ها تمام می‌شود.
جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه می‌تواند موجب پیشرفت انجمن علمی شود
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟
پاک‌نژاد: انجمن‌های علمی باید در دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی مستقل باشند تا مشکلات و مسائل مختلف آن‌ها دیده شود. مسئله دیگر، وجود رابطه بین انجمن‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی غیر دانشگاهی و حضور بدنه دانشجویی در این عرصه است. جذب و پرورش دانشجویان فعال، با انگیزه، خلاق و نخبه علمی می‌تواند موجب پیشرفت انجمن علمی شود.



آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟
پاک‌نژاد: در سال اولی که وارد دانشگاه شدم، انجمن علمی رشته ما تازه تاسیس بود و از طریق دوستانم که از اعضای انجمن بودند و راهنمایی یکی از اساتید، علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی و فرهنگی شدم و در انجمن علمی حضور یافتم.



اقدامات انجمن‌ علمی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه گیلان
آنا: درباره انجمن علمی علوم تربیتی (مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی) دانشگاه گیلان توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری این انجمن تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
پاک‌نژاد: انجمن علوم تربیتی (مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی) در سال ٩۶ تاسیس شد و از جمله فعالیت‌های این انجمن برگزاری همایش جلوه‌های انسان دانشگاهی با حضور محمدرضا نیستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و معاون مرکز نظارت و ارزیابی تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی بازی درمانی کودک، پروپوزال‌نویسی، مقاله نویسی و…، نشست و گفتگو در خصوص نقد نظام آموزش و پرورش، جشن‌های مختلف و همچنین بزرگداشت مقام معلم در ایام کرونا به‌صورت مجازی، انتشار مطالب علمی و… است.


* گفتگو از علیرضا محمدی
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب