پیشنهادی برای ساماندهی دریافت وجه و هزینهکرد در مدارس

به گزارش خبرگزاری آنا، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره طرح ساماندهی و شفافیت دریافت و نحوه هزینه کرد کمکهای مردمی در مدارس دولتی، گفت: طرح مذکور از سوی علی جعفری آذر نماینده تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تدوین شده و به امضای 91 تن از نمایندگان رسیده بود.
وی با اشاره به مقدمه و دلایل توجیهی تدوین این طرح گفت: طبق بند 3 اصل سوم قانون اساسی آموزش و پرورش باید در ایران رایگان باشد، اما به دلیل برخی مشکلات موجود تامین همه هزینههای اداره مدارس با اعتبارات دولتی سخت است و از طرف دیگر خیرین و تعداد زیادی از فرهنگیان، دانش آموزان و اولیای آنها علاقمند هستند در تامین نیازهای ضروری عمرانی و آموزشی و فرهنگی مدارس کمک و مشارکت کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در همین راستا ادامه داد: از سوی دیگر عدم وجود قانون مشخص و عدم شفافیت و عدم نظارت بر دریافت و هزینه کرد این کمکها موجب ایجاد شائبهها و بعضا سوء استفاده و در نهایت بیاعتمادی و کاهش مشارکت مردمی میشود.
عظیمی راد بیان کرد: لذا این طرح با تاکید بر داوطلبانه و اختیاری بودن کمکهای همه اشخاص مختلف اعم از حقیقی، حقوقی، اولیا دانش آموزان، خیرین و ... برای ساماندهی و شفافیت دریافتها و هزینه کردها و نظارت بر آنها از سوی این نماینده تدوین شده بود.
سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به بررسی طرح ساماندهی و شفافیت دریافت و نحوه هزینه کرد کمکهای مردمی در مدارس دولتی در کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: همه دستگاههای متولی، از جمله وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهشهای مجلس، ایراداتی به مواد طرح گرفتند.
نماینده مشهد با بیان اینکه پیشنهاد افزایش سرانه دانشآموزی در این نشست ارائه شد، اظهار داشت: هدف از این پیشنهاد رشد سرانه دانشآموزی از حدود 250 هزار تومان فعلی به یک میلیون تومان بود تا مدیران و معاونان مدارس مجبور به دریافت پول از والدین نشوند؛ با نظر مخالف اکثریت اعضا، طرح اولیه رد شد و مقرر شد پیشنهادی با هماهنگی نماینده تبریز و مرکز پژوهشهای مجلس مطرح شود تا بندی ناظر بر شفافیت هزینه کرد مدارس دولتی به طرح تقویت نظام آموزش و پرورش که در حال بررسی در کمیسیون است، اضافه شود.
انتهای پیام/