تقریبا بازی غیر مجاز ایرانی نداریم

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بازیهای رایانهای امروزه به یکی از پرنفوذترین رسانههای فرهنگی و سرگرمی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان تبدیل شدهاند. این آثار، علاوه بر جنبه تفریحی، حامل پیامها، ارزشها و الگوهای رفتاریاند که میتوانند تأثیرات عمیقی بر شکلگیری شخصیت و نگرش مخاطبان داشته باشند. در چنین شرایطی، وجود یک نظام ردهبندی سنی دقیق و بومی، ضرورتی اجتنابناپذیر برای مدیریت محتوای مناسب و حفظ سلامت روانی کاربران محسوب میشود.
نظام ردهبندی سنی اسرا (اختصار «سامانه ردهبندی سنی بازیهای رایانهای») از سال ۱۳۹۰ توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای راهاندازی شده و بهعنوان نخستین چارچوب رسمی تنظیمگری محتوای بازی در ایران شناخته میشود.
اسرا با بهرهگیری از شاخصهای فرهنگی، تربیتی و روانشناختی، تلاش میکند تا متناسب با شرایط بومی کشور، سن مناسب برای تجربه هر بازی را تعیین کند. این نظام به والدین کمک میکند تا انتخابهای آگاهانهتری برای فرزندان خود داشته باشند، این نظام همچنین به توسعهدهندگان نیز چارچوبی روشن برای طراحی مسئولانه آثارشان ارائه میدهد.
درج ردهبندی سنی بر روی بازیها، به ارتقای شفافیت، افزایش اعتماد عمومی و کاهش آسیبهای احتمالی ناشی از مواجهه زودهنگام با محتوای نامناسب کمک میکند. در مقابل، فقدان چنین نظامی میتواند منجر به گسترش بیضابطه آثار پرخطر، تضعیف نظارت فرهنگی، و افزایش شکاف میان تولیدکننده و مصرفکننده شود.
در ساختار اسرا، علاوه بر ردهبندیهای متداول مانند +۳، +۷، +۱۲، +۱۵، +۱۸ و +۲۵، یک سطح نهایی تحت عنوان «غیرمجاز» نیز تعریف شده است. این ردهبندی به آثاری اختصاص دارد که از خطوط قرمز ارزشی جمهوری اسلامی ایران عبور کردهاند و به دلیل مغایرت بنیادین با اصول فرهنگی، اخلاقی یا امنیتی کشور، مجوز نشر دریافت نمیکنند.
محمد حاجیمیرزایی در گفتگوی زیر ضمن تشریح ساختار ردهبندی سنی اسرا، به فرآیند صدور مجوز نشر، نحوه اطلاعرسانی عمومی، و چالشهای موجود در همترازی فروشگاههای داخلی با استانداردهای جهانی پرداخته است. این مصاحبه، تصویری روشن از ضرورت تنظیمگری هوشمند در زیستبوم بازیهای دیجیتال کشور ارائه میدهد و بر اهمیت استمرار و ارتقای نظامهای بومی در مواجهه با تحولات جهانی تأکید میورزد.
محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای در ابتدای این گفتگو با خبرنگار فناوری آناتک ضمن اشاره به ساختار ردهبندی سنی بازیها در کشور، تأکید کرد که علاوه بر ردهبندیهای متداول، یک سطح نهایی تحت عنوان «غیرمجاز» نیز تعریف شده است که مختص آثاریست که از خطوط قرمز ارزشی جمهوری اسلامی ایران عبور کردهاند.
وی با بیان اینکه این سطح از ردهبندی در بازیهای ایرانی بسیار نادر است، گفت: بازیسازان داخلی بهخوبی با ارزشهای فرهنگی و ملی کشور آشنا هستند و بهصورت طبیعی ترجیح میدهند وارد حوزههای ممنوعه نشوند. به همین دلیل، مواردی که مشمول ردهبندی غیرمجاز شوند، در تولیدات داخلی بسیار کمتعدادند.
حاجیمیرزایی همچنین به فرآیند صدور مجوز نشر بازیها اشاره کرد و افزود: وظیفه بنیاد، صدور مجوز پس از تولید بازی است. یعنی بازیساز اثر خود را تولید میکند و سپس برای دریافت مجوز و ردهبندی به بنیاد مراجعه میکند. در این مرحله، نظام اسرا وارد عمل میشود و ردهبندی سنی مناسب را بر اساس محتوای بازی تعیین میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فهرست کامل بازیهای دارای مجوز و ردهبندی سنی، هماکنون در وبسایت رسمی اسرا و همچنین در پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دسترس عموم قرار دارد. این اطلاعات در فروشگاههای دیجیتال درج نمیشود، اما کاربران میتوانند با مراجعه مستقیم، از وضعیت ردهبندی آثار مطلع شوند.
انتهای پیام/

بازگشت به مدل خوداظهاری رده بندی سنی بازیها در مارکتهای موبایلی ضروری است

از تفریح تا تربیت؛ بازیها وطندوستی را نهادینه کردند
