دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی برگزار شد/ سینما؛ ابزاری مهم در جهت انسجام ملی

دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی برگزار شد  سینما؛ ابزاری مهم در جهت انسجام ملی
دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی با عنوان الزامات و راهکار‌های ارتقای همگرایی و همبستگی ملی در سینمای ایران روز  گذشته سه شنبه ۲۸ مرداد در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی با عنوان الزامات و راهکار‌های ارتقاء همگرایی و همبستگی ملی در سینمای ایران روز  گذشته سه شنبه ۲۸ مرداد در خانه سینما برگزار شد.

در این نشست که به همت دفتر مطالعات و دانش سینمایی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برگزار شد، جمعی از کارشناسان، مسئولان سینمایی، هنرمندان و علاقمندان سینما حضور داشتند.

در این نشست علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برگزاری سلسله نشست‌ها و برنامه‌هایی است تا پاسخگوی بخشی از نیاز‌های مخاطبین و اصحاب سینما باشیم، گفت: در این راستا برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است  به عنوان مثال در همین مکان حدود یک ماه پیش همایش دو روزه‌ای برگزار شد همچنین یکی دیگر از برنامه‌های سالانه معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی انتشار فراخوانی است که از محققین کشور می‌خواهد بر اساس محور‌های آن فراخوان طرح‌های خود را ارائه دهند. امسال این فراخوان منتشر شده و تعدادی از طرح‌ها به دست ما رسیده که در جلسات هفتگی بررسی می‌شوند.

دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی برگزار شد/ سینما؛ ابزاری مهم در جهت انسجام ملی

وی با اشاره به اینکه همگرایی و همبستگی ملی یکی از پربسامد‌ترین کلمات و واژه‌ها در رسانه‌های ما در این روزهاست، افزود:  شکی نیست که همبستگی نیاز مستمر کشور و بی تردید دستیابی به اهداف ملی و تامین منافع ملی بدون رسیدن به این همبستگی و انسجام تحقق پیدا نمی‌کند. همانطور که می‌دانید  یکی از مهمترین راه‌ها برای رسیدن به انسجام ملی، استفاده از رسانه است و سینما یکی از مهمترین ابزار‌های رسانه‌ای است.

اسماعیلی با بیان اینکه سینما به شکل غیر مستقیم می‌تواند به انسجام ملی کمک کند، بیان داشت: امیدواریم مجموعه کار‌هایی که در حوزه تحقیق و پژوهش انجام می‌شود منتج به این شود که آثار سینمایی با محوریت همبستگی و انسجام ملی  بیشتر تولید و حمایت شوند.

در ابتدای این نشست حسین یزدان شناس سرپرست دفتر مطالعات، توسعه و دانش و مهارت‌های سینمایی نیز با بیان اینکه سینمای ایران یک هنر- صنعت- رسانهِ آبرومند است، خاطر نشان کرد: در کشور ما سینما در بین تمام هنر‌ها از استقبال بیشتری برخوردار بوده است و به همان اندازه هم توفیق‌های جهانی خوبی  به همراه داشته است. اگرچه که باید گفت هنوز ضعف‌هایی نیز دارد. قطعا پژوهش و تحقیق‌های مشابه می‌تواند به ما برای رسیدن به نقشه راهی که ضعف‌های سینمای ایران را مرتفع کند، کمک کند.

دومین نشست ارائه یافته‌های پژوهشی سازمان سینمایی برگزار شد/ سینما؛ ابزاری مهم در جهت انسجام ملی

در ادامه این نشست فروزنده جعفرزاده پور، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی  به ارائه بخشی از پژوهشی با عنوان الزامات و راهکار‌های ارتقاء همگرایی و همبستگی ملی در سینمای ایران پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش گفت:  انسجام اجتماعی موضوع مهمی است و همه حکومت‌ها هم سعی می‌کنند از رسانه سینما در جهت نزدیک کردن ارکان جامعه به یکدیگر، بهره ببرند. درواقع  فیلم‌های سینمایی ابزار بسیار مهمی هستند که می‌توانند همبستگی ملی را از طریق انتقال مفاهیم ملی و هویتی به جامعه تقویت کنند. زیرا یک اثر سینمایی  می‌تواند ارزش‌های یک جامعه مثل هویت ملی و هویت دینی را به خوبی به تصویر بکشد، بنابراین رسانه قدرتمند و مهمی است.

وی با اشاره  به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام نوشته استاد شهید مرتضی مطهری گفت: مطالعات اخیر که در ارتباط با هویت ملی ایرانیان انجام شده، نشان می‌دهد که هویت ملی ایرانیان مهم‌ترین رکن تقویت انسجام اجتماعی است و مانند دو بال بسیار مهم است یک بال ملی هویت ایرانی و دیگری بال دینی هویت ایرانی؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از مهمترین کارکرد‌های سینمای ما این است که موجب همگرایی عمیق بین ابعاد مختلف هویت ایرانی شود.

وی در این تحقیق به اهمیت موضوع پرچم، تقویت فرهنگ‌های قومی، استفاده از گویش‌های مختلف در جهت همدلی و انسجام، بهره‌مندی از ظرفیت‌های ادیان و قومیت ها، اهمیت جایگاه خانواده و... در آثار سینمایی تاکید کرد.

در ادامه بهارک محمودی جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در سخنانی در نقد این پژوهش و فیلم‌های انتخاب شده گفت: به نظرم  باید در انتخاب فیلم‌ها برای این پژوهش دقت بیشتری صورت می‌گرفت و اگر من می‌خواستم این کار را انجام بدهم بدون شک فیلم‌هایی را انتخاب می‌کردم که مخاطب بیشتری داشته باشند و  عامه پسند باشند،   زیرا فیلم‌های عامه پسند فیلم‌هایی هستند که بیشتر دیده می‌شوند. ما چه دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم  مردم به جای اینکه بروند فیلم گیلانه را ببینند، فیلم مارمولک را دیدند و در طول سالیان سال هنوز دارند مارمولک را می‌بینند که این خود نکته مهمی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا