دو آرزوی برآورده نشده استاد فرشچیان؛ دانشگاه مستقل و بازگشت به نظام استاد-شاگردی

بهمن نامورمطلق پژوهشگر هنر و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به بهانه درگذشت زنده یاد محمود فرشچیان با اشاره به نگاه انتقادی استاد نسبت به آموزش عالی در ایران گفت: استاد معتقد بود نظام آموزشی فعلی نمیتواند هنرمند تربیت کند و تنها به پرورش هنرشناسان میپردازد. در حالیکه هنر نیازمند فرآیند استاد-شاگردی، شناخت عمیق استعدادها و کار مداوم است.
وی افزود: بسیاری از هنرهای ایرانی و اسلامی مانند خوشنویسی، نگارگری، نقاشی و صنایعدستی، در قالب نظام ترمی و واحدی شکل نمیگیرند و بقای آنها به همین دلیل به خطر افتاده است. این هنرها تنها در سایه ارتباط عمیق استاد و شاگرد و انتقال «فوت کوزهگری» قابل تداوم هستند.
طرح تأسیس دانشگاه استاد فرشچیان
به گفته نامورمطلق، در سالهای گذشته طرحی با عنوان «دانشگاه استاد فرشچیان» توسط فرهنگستان هنر پیشنهاد و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأیید شد. قرار بود این دانشگاه به شیوه سنتی و با بهرهگیری از استادان برجسته فعالیت کند.
او ادامه داد: از همان ابتدا، دانشگاه زیرمجموعه دانشگاه آزاد قرار گرفت و به مرور تحت فشار ساختار آکادمیک و اداری وزارت علوم و دیگر مسائل، اهداف اولیه کمرنگ شد. در حالیکه قرار بود این مرکز آموزشی مستقل و متفاوت از سایر دانشگاهها عمل کند.
آموزش باید پیش از دانشگاه آغاز شود
نامورمطلق یادآور شد: استاد فرشچیان باور داشت که آموزش هنر باید پیش از دانشگاه و از سطح هنرستانها آغاز شود. او همواره تأکید میکرد که استعداد هنرجویان در سنین پایین باید شناسایی و پرورش داده شود، همانطور که خودش در هنرستان اصفهان آموزش دیده بود و برایش هم مهم بود که سیستم هنرستانی از جمله خود هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به شکل استاد شاگردی و متفاوت از شرایط فعلی شود.
ضرورت بازنگری در تحقق آرزوهای استاد
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دو آرزوی استاد فرشچیان یعنی تأسیس دانشگاهی مستقل مبتنی بر نظام استاد-شاگردی و احیای هنرستانها هنوز محقق نشده است. امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور با نگاهی تازه به اندیشههای این هنرمند جهانی، زمینه تحقق این خواستهها را فراهم کنند؛ چرا که فرشچیان با آثارش همواره مایه افتخار ایران در عرصه بینالمللی بوده است.
انتهای پیام/