پشت پرده ۳ مصوبه انقلابی؛ وقتی دانش، فرماندهی مجلس را در دست میگیرد

به گزارش خبرنگار آنا، نقش معاونت هماهنگی و امور مجلس در ساختار پیچیده و چندبعدی سازمانهای دانشبنیان و نهادهای جهادی به عنوان پیوند حیاتی بین اهداف استراتژیک، اجرای سیاستها و نظارت مجلسی شکل میگیرد.
در چارچوب جهاد دانشگاهی که همواره به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه علمی، فناوری و اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح بوده است، این معاونت وظیفهای محوری در تقویت ارتباطات بین بخشهای مختلف سازمان، هماهنگی برنامههای اجرایی و انتقال شفاف گزارشها و مصوبات به مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.
معاون هماهنگی و امور مجلس نه تنها به عنوان بازوی ارتباطی بین مدیریت عالی جهاد دانشگاهی و نهادهای نظارتی عمل میکند، بلکه در تسریع تصمیمگیریهای استراتژیک، رفع موانع اجرایی و ارتقای شفافیت و پاسخگویی سازمانی نقش بیبدیلی ایفا میکند. در این راستا، تأثیر این معاونت در تحقق اهداف جهاد دانشگاهی، به ویژه در حوزههای توسعه فناوری، حمایت از نوآوری و توانمندسازی جوانان دانشبنیان، غیرقابل انکار است.
به همین منظور با هدف بررسی جایگاه، وظایف و تأثیرگذاری معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در تقویت عملکرد سازمانی و ارتقای نقش این نهاد در عرصههای علمی و اقتصادی با عباس ناصری معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی گفتوگویی داشتهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
اهمیت و جایگاه جهاد دانشگاهی در مسیر قانونگذاری کشور را چگونه ارزیابی میکنید و چه اولویتهایی را از منظر ارتباط با مجلس دنبال میکنید؟
شرط لازم برای تحقق مجلس قوی، قطعاً انتخاب اصلح و به دنبال آن حضور نمایندگان متعهد، متخصص و انقلابی در مجلس شورای اسلامی است؛ امّا این تنها کافی نیست و اینجاست که ارتباطات و تعاملات نمایندگان با نهادها و دستگاههای اجرایی تعیینکننده است.
نهادی دانشبنیان با سهمی کلیدی در سیاستگذاری ملی
جهاددانشگاهی با داشتن تجربهی مشارکت در تدوین نقشهی جامع علمی کشور و همچنین ظرفیتهای بسیار خوب در حوزهی افکارسنجی و بهرهگیری از نتایج مطالعات و تحقیقات در حوزهی مسائل جامعه ایرانی و نیز آمایش سرزمینی و توسعهی استانها میتواند در مسیر قانونگذاری، نقش خود را ایفا کند.
در کنار این موضوعات، نقش تبیینی جهاددانشگاهی و رسانههای وابسته به این نهاد از یک سو و وجود ساختارهای پویا، منعطف و متعدد در حوزهی تعاملات با دانشجویان و دانشگاهیان در جهاددانشگاهی میتواند در حوزه تعاملات با مجلس شورای اسلامی بسیار اثربخش باشد.
جهاددانشگاهی در مسیر جوانی جمعیت و نظارت هوشمند بر اداره کشور
یکی از اولویتهای ما در جهاددانشگاهی، اتمام طرحها و پروژههایی است که طی سالهای قبل در تعدادی از استانها شروع شده است؛ از جمله مراکز درمان ناباروری و مراکز تشخیص زودهنگام سرطانهای بانوان است که بر مبنای سیاستهای جوانی جمعیت طرحریزی و اجرا شده است. موضوعاتی مثل شناسایی و مدیریت گلوگاههای تعارض منافع که جهاددانشگاهی تحقیقات دامنهداری در این زمینه دارد نیز میتواند از عناوین این همکاریها محسوب شود. به نظرم قابلیتهای جهاددانشگاهی در حوزه افکارسنجی هم در بُعد وظایف نظارتی نمایندگان مردم کمککننده خواهد بود.
چه سازوکارهایی برای پیگیری مصوبات و قوانین مرتبط با جهاد دانشگاهی در مجلس شورای اسلامی تعریف شده است؟
جهاددانشگاهی از طریق معاونت هماهنگی و امور مجلس این نهاد با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان، معاونتهای سهگانه مجلس و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به آن ارتباط خوب و مؤثری دارد؛ هرچند قانع به این سطح از تعاملات نیستیم و معتقدیم همکاریهای جهاددانشگاهی با مجلس و نمایندگان باید بیش از پیش گسترده و مؤثرتر شود.
در کنار معرفی ظرفیتهای ملی جهاددانشگاهی، قصد داریم با ارائه پیشنهادهای تخصصی و ارائه راهکارها برای حل مشکلات ملی یا استانی، حمایت فکری و عملی نمایندگان محترم را جلب کنیم. علاوه بر این که، جهاددانشگاهی در جریان مشروح مذاکرات و جلسات علنی قرار دارد، نیازمندیهای ارتباطی واحدهای سازمانی خود در سراسر کشور با نمایندگان حوزههای انتخابیه را جمعآوری، دستهبندی و تجمیع میکند و با اخذ تازهترین نظرات کارشناسی در حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگی، آموزشی و تجاریسازی دستاوردها و محصولات، شیوهی تعامل و ارتباط با نمایندگان مرتبط یا کمیسیونهای تخصصی را طرحریزی میکند.
هماهنگی بازدید نمایندگان از طرحها یا سایتهای تحقیقاتی، حضور در مراحل پایانی برنامههای ملی حوزهی فرهنگی و اختتامیه جشنوارهها و گردهماییهای ویژه دانشجویان، مطلعکردن نمایندگان از تازهترین نتایج طرحهای افکارسنجی اجراشده نمونههایی از سازو کار ارتباطی جهاددانشگاهی با مجلس شورای اسلامی است.
چگونه از ظرفیت نمایندگان مجلس برای حمایت از پروژهها و دستاوردهای جهاددانشگاهی استفاده میشود مصداقی بفرمایید که در چه پروژههایی این حمایتها موثر عمل کرده و نتیجه بخش بوده است؟
در مورد مصادیق میتوان به تصویب ۳ مصوبه ویژه برای جهاددانشگاهی در برنامه هفتم پیشرفت کشور اشاره کرد؛ روشهای نوین درمان ناباروری، داخلیسازی سالانه حداقل ده درصد از کالاها و خدمات راهبردی با بهرهگیری از ظرفیتهای جهاددانشگاهی و موضوع انتقال فناوری آبشیرینکنها.
با بررسی همکاری جهاددانشگاهی با دولت؛ آیا جهاد دانشگاهی در تدوین لوایح و طرحهای مرتبط با حوزه علم و فناوری، با دولت همکاری و تعامل دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، سازوکار این همکاری چگونه است؟
معاون علمی رئیسجمهور، وزرای علوم و بهداشت و همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای هیأت امنای جهاددانشگاهی هستند؛ این نهاد به نشستهای سیاستگذاری و کارشناسی این مجموعهها دعوت میشود؛ خروجی این جلسات، محتوای مقدماتی لوایح مرتبط تنظیم میشود؛ از طرف دیگر، جهاددانشگاهی بر مبنای فرهنگ جهادی خود، هیچ اِبایی از ابراز نقد سازنده و ارائه پیشنهادهای مختلف در مواقعی که تشخیص میدهد، ندارد.
بهترین سازو کار برای این موضوع، جلسات مسئلهمحور هیأت امنای جهاددانشگاهی است که البته به فراخور موضوع، از بدنهی مدیران متخصص جهادی هم برای ارائه مطلب در جلسات بهره گرفته میشود.
جهاددانشگاهی با طرحهای عملی در انرژی
با توجه به نیازها و چالشهای متفاوت در سطح کشور و همچنین وقوع جنگ، آیا جهاددانشگاهی پروژهای با همکاری نهادهای مختلف برای حل این موضوع انجام داده است که منتهی به نتیجه شود؟
بله؛ جهاددانشگاهی در بحث راه حلهای رفع ناترازی انرژی طرحهایی را در دست اجرا دارد؛ همچنین در بخشی از پاسخ به سؤال ابتداییتان به طرح شناسایی و مدیریت گلوگاههای تعارض منافع اشاره کردم که قطعاً به دولت برای پیشبرد اهدافش کمک خواهد کرد. در حوزههای فرهنگی و پژوهشی نیز با توجه به نیازهای جدید پیشآمده در حال تدوین طرحهای مختلفی هستیم.
چگونه از حمایتهای مجلس در حوزه اشتغال دانشبنیان و کارآفرینی، استفاده میکنید و چقدر تعاملات با مجلس در این بخش اثرگذار بوده است؟
سیاستهای کلی نظام، قانون جهش تولید و همچنین حمایتهای مهم و اثربخش برنامهی هفتم توسعه از موضوع پیشرفت دانشبنیان به طور کلی و اجزای آن نظیر اشتغال دانشمحور میثاق مشترک نهادی مثل جهاددانشگاهی و مجلس شورای اسلامی است؛ نظر به گستردگی موضوع در نظر داریم در دورهی جدید مدیریت حوزهی هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، کارگروه خبرهای را برای تعامل و استفادهی حداکثری واحدهای سازمانی این نهاد در سراسر کشور از ظرفیتهای موجود در قوانین و آییننامههای این حوزه تشکیل دهیم.
جهاددانشگاهی و سازمان جدید تجاریسازی، دست به دست هم برای اشتغال پایدار
البته در اینجا به این نکته اشاره کنم که موضوع اشتغال دانشبنیان در دستور کار جهاددانشگاهی قرار گرفته است و «سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشبنیان» موضوع همیاری و کمک به اشتغال دانشآموختگان را مدیریت خواهد کرد.
انتهای پیام/