کارشناسان برجسته هشدار می‌دهند: مدل آموزش عالی غرب مانع از عدالت جهانی است؛ نگاه‌ها به آفریقا معطوف می‌شود

کارشناسان برجسته هشدار می‌دهند: مدل آموزش عالی غرب مانع از عدالت جهانی است؛ نگاه‌ها به آفریقا معطوف می‌شود
در آستانه روز جهانی دسترسی به آموزش عالی ۲۰۲۵ (WAHED)، دو کارشناس برجسته آموزش عالی بین‌المللی با صدور یک بیانیه مشترک هشدار دادند که نظام‌های آموزش عالی در اروپا و آمریکای شمالی، به دلیل ریشه‌های تاریخی و نخبه‌گرایانه خود، الگوهای نامناسبی برای برقراری عدالت در مقیاس جهانی هستند.

به گزارش خبرگزاری آنا، پروفسور گراهام آترتون، مدیر شبکه جهانی دسترسی به آموزش عالی، و پروفسور پیتر جان، رئیس این شبکه و معاون رئیس دانشگاه وست لندن، در یادداشت خود که امروز منتشر شد، اعلام کردند که جنبش برابری در آموزش عالی دیگر تنها با موانع اقتصادی روبرو نیست، بلکه با چالش‌های سیاسی و ایدئولوژیک فزاینده‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

پروفسور جان، با اشاره به تحولات سیاسی اخیر، اظهار داشت: بازگشت ترامپ به کاخ سفید و افزایش پوپولیسم در سراسر جهان به این معناست که دیگر نمی‌توان فرض کرد که اصل عدالت در آموزش عالی، حمایت گسترده‌ای دارد. اکنون خودِ این اصل زیر سوال رفته است.

این دو کارشناس، سیاست‌های دولت دوم ترامپ، به‌ویژه قطع بودجه برنامه‌های بین‌المللی در آفریقا و جنوب را عاملی دانستند که توجه جهانی را به مسائل داخلی ایالات متحده منحرف کرده است. با این حال، آن‌ها تأکید کردند که با وجود این موانع، بزرگترین چالش‌ها و هم‌زمان بزرگترین فرصت‌ها در آفریقا قرار دارند.

شکاف خیره‌کننده نابرابری و فرصت بزرگ آفریقا

آمارها وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهند. طبق گزارش این کارشناسان، در آفریقا، افراد ثروتمند تا ۳۳ برابر بیشتر از افراد فقیر احتمال دارد در آموزش عالی شرکت کنند، در حالی که این شکاف در کشورهای توسعه‌یافته مانند بریتانیا و ایالات متحده تنها ۱.۴ برابر است.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که تعداد دانشجویان آموزش عالی در آفریقا تا سال ۲۰۳۴ به بیش از ۶۴ میلیون نفر افزایش یابد که این رقم از کل جمعیت ایتالیا بیشتر است. پروفسور آترتون معتقد است این رشد بی‌سابقه، فرصتی طلایی برای ایجاد نظام‌های دانشگاهی از پایه است که عدالت را در ذات خود نهادینه کنند. او به راه‌حل‌هایی مانند دوره‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و مبتنی بر «معرفت‌شناسی آفریقامحور» اشاره کرد که می‌توانند نیازهای اجتماعی و اقتصادی این قاره را برطرف کنند.

انتقاد از رویکرد دانشگاه‌های غربی

این یادداشت به شدت از رویکرد فعلی دانشگاه‌های غربی در قبال بین‌المللی‌سازی انتقاد می‌کند. به جای تمرکز بر عدالت، این نهادها عمدتاً بر گسترش شعبات خود در خارج از کشور یا جذب دانشجویان بین‌المللی با شهریه‌های بالا تمرکز دارند. نویسندگان تأکید می‌کنند که طرح‌های بورسیه، هرچند ارزشمند، نباید تنها راهکار برای تعامل با جنوب جهانی باشند.

این کارشناسان با اشاره به فشارهای مالی داخلی بر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکای شمالی، به این مؤسسات توصیه می‌کنند که اگر قصد دارند در بازارهای نوظهور آموزش عالی در آفریقا سرمایه‌گذاری کنند، باید مدل‌های مبتنی بر عدالت را ارائه دهند و از صدور نسخه‌های کپی شده و نابرابر خود خودداری کنند.

رویداد اصلی و چشم‌انداز آینده

این دو نویسنده اعلام کردند که کنفرانس اصلی WAHED ۲۰۲۵ در ۲۸ اکتبر در دانشگاه کیپ غربی در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد تا توجه جهانی را به تجربیات و چالش‌های آفریقا و جنوب جهانی معطوف کند. آن‌ها ابراز امیدواری کردند که این رویداد، آغازی برای تغییر در توازن قدرت و توجه در بحث عدالت آموزشی باشد، به‌طوری که کشورهای خارج از غرب نیز مالکیت این موضوع را بر عهده بگیرند و راه‌حل‌های بومی خود را پیش ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا