حوالی ناهار حتما در امتحان قبول میشوید

برای موفقیت در دانشگاه، دانشجویان ایتالیایی باید در امتحانات شفاهی به سبک مصاحبه قبول شوند. اکنون دانشمندان با بررسی نتایج این آزمونهای شفاهی دریافتهاند که زمان امتحان میتواند عامل بسیار مهمی در موفقیت یا شکست شرکت کنندگان باشد. حتی وقتی که سایر عوامل حذف شدند، شانس قبولی در حدود زمان ناهار بیشترین و در ابتدا یا انتهای روز کمترین بود.
در این ارتباط، پروفسور «کارملو ماریو ویکاریو» (Carmelo Mario Vicario) میگوید: «ما نشان میدهیم که نتایج ارزیابی تحصیلی به طور سیستماتیک در طول روز متفاوت است و اوج واضحی در میزان قبولی در حدود ظهر وجود دارد.» او میافزاید: «دانشجویان در اواخر صبح در مقایسه با اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر بیشتر احتمال قبولی داشتند.» ویکاریو مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب اجتماعی-شناختی در دانشگاه مسینا است که اخیرا مقالهای در این زمینه در ژورنال معتبر «پیشگامان روانشناسی» (Frontiers in Psychology) منتشر کرده است. همین مقاله، در کانون توجه گزارشی از «ساینس دیلی» (ScienceDaily) قرار گرفته است.
با توجه به شباهتها میان امتحانات شفاهی و مصاحبههای شغلی، پروفسور ویکاریو و سایر همکاران او در این پژوهش معتقدند که یافتههای این دست از مطالعات میتواند در مورد رفتار افراد در موقعیتهای استخدامی نیز کاربرد داشته باشد.
ویکاریو میافزاید: «ما معتقدیم که این الگو میتواند به مصاحبههای شغلی یا هر فرآیند ارزیابی برنامهریزی شده در طول روز نیز تعمیم یابد. ما بسیار علاقهمند به بررسی این موضوع هستیم که آیا تصمیمات مربوط به استخدام نیز بسته به زمان روز از نظر منصفانه بودن یا نتیجه متفاوت است یا خیر.»
این پژوهش از کجا الهام گرفته است
پژوهشگران دانشگاه دولتی مسینا در ایتالیا (University of Messina)، از تحقیقاتی الهام گرفتند که نشان میداد قضات به احتمال زیاد پس از استراحت برای صرف غذا یا در ابتدای جلسه، به نفع متهم رأی میدهند.
پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که احتمال صدور حکم آزادی مشروط در ابتدای جلسه ۶۵ درصد است؛ اما قبل از وعده غذا تقریبا به صفر کاهش مییابد. این پژوهش در هفتهنامه علمی «مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America) که به اختصار «پیانایاس» (PNAS) خوانده میشود، منتشر شده است. این تاثیر به عنوان اثر گرسنگی بر تصمیمگیری قاضی شناخته میشود.
از همین رو، پژوهشگران سعی کردند الگوی مشابهی را در رفتار شرکت کنندگان در آزمونها بیابند. آنها با مراجعه به پایگاه داده دانشگاه مسینا به نتایج امتحانات انجام شده میان اکتبر ۲۰۱۸ و فوریه ۲۰۲۰ دسترسی پیدا کردند. پژوهشگران زمان، تاریخ و نتیجه ۱۰۴ هزار و ۵۵۲ ارزیابی انجام شده را از سوی ۶۸۰ ممتحن برای هزار و ۲۴۳ واحد درسی جمعآوری کردند.
پرفسور ویکاریو توضیح میدهد: «امتحانات شفاهی در دانشگاههای ایتالیا در زمانهای مشخصی برنامهریزی میشوند که معمولاً ۱۰ تا ۳۰ دقیقه برای هر دانشجو طول میکشد. هیچ قالب استانداردی وجود ندارد. اساتید بر اساس محتوای درس سوال میپرسند و نمرات بیدرنگ تعیین میشوند. این امتحانات به علت ماهیت غیرقابل پیشبینیشان و اهمیت زیادی که در پیشرفت تحصیلی دارند، میتوانند بسیار استرسزا باشند.»
آنها دریافتند که در مجموع، تنها ۵۷ درصد از امتحانات با موفقیت پشت سر گذاشته شدند و میزان قبولی طبق الگوی منحنی زنگولهای تغییر کرد و در ظهر به اوج خود رسید. چنانچه امتحان ساعت ۱۱ صبح یا ۱ بعد از ظهر برگزار میشد، تفاوت معناداری در شانس قبولی وجود نداشت؛ با این حال چنانچه امتحان ساعت ۸ صبح یا ۹ صبح یا ۳ بعد از ظهر یا ۴ بعد از ظهر بود، شانس قبولی کمتر بود.
ریتم بیولوژیکی
پروفسور «آلسیو آوانانتی» (Alessio Avenanti) از دانشگاه بولونیا (University of Bologna) و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این یافتهها پیامدهای گستردهای دارند. آنها این مسئله را برجسته میکنند که چگونه ریتمهای بیولوژیکی - که اغلب در زمینههای تصمیمگیری نادیده گرفته میشوند - میتوانند به طرز نامحسوس، اما قابل توجهی نتیجه ارزیابیهای سرنوشتساز را شکل دهند.»
سایت «وبامدی» (WebMD) که اخبار و اطلاعات مربوط به سلامتی را منتشر میکند ریتمهای بیولوژیکی را اینگونه تعریف میکند که این ریتمها مجموعهای از عملکردهای بدنی هستند که از سوی ساعت داخلی [بدن]تنظیم میشوند و چرخههایی مانند خواب و بیداری، دمای بدن و ترشح هورمون را کنترل میکنند. این ساعت مرکزی در بخشی از مغز به نام هسته فوق کیاسمایی قرار دارد و در طول روز سیگنالهایی را برای تنظیم فعالیت بدن شما ارسال میکند.
بیشتر این ریتمها دورهای حدود ۲۴ ساعته دارند؛ اما برخی کوتاهتر یا طولانیتر هستند. هر نوع ریتم بیولوژیکی نام خاصی دارد که نشان میدهد چقدر طول میکشد. از جمله آنها چرخه شبانه روزی است که ۲۴ ساعته است.
عواملی مانند نور، عادات غذایی و زمانبندی خواب میتوانند این ریتمها را حفظ یا مختل کنند.
سایر عوامل موثر در نتیجه امتحان
پروفسور «مسیمو موچیاردی» استاد دانشگاه مسینا و نویسنده ارشد این پژوهش میگوید هرچند که ما اثر سطح دشواری آزمون را کنترل کردیم؛ اما نمیتوانیم به طور کامل سایر عوامل اندازهگیری نشده را نادیده بگیریم. ما به دادههای دقیق دانشجو یا ممتحن مانند عادات خواب، سطح استرس یا ساعت زیستی دسترسی نداشتیم. به همین علت است که انجام مطالعات تکمیلی با استفاده از معیارهای فیزیولوژیکی یا رفتاری برای کشف مکانیسمهای نهفته این پدیده را تشویق میکنیم.
انتهای پیام/