در گفتگو با آنا مطرح شد؛

دیده‌شدن «آخرین کوسه نهنگ» مسئولیت من را بیشتر کرد/ مستندساز محیط‌زیستی و چالشی به نام مجوز

دیده‌شدن «آخرین کوسه نهنگ» مسئولیت من را بیشتر کرد  مستندساز محیط‌زیستی و چالشی به نام مجوز
کارگردان مستند «آخرین کوسه نهنگ» با اشاره به این که دیده‌شدن این مستند مسئولیت او را در فیلمسازی بالا‌برده، از چالش‌های ساخت مستند در حوزه محیط زیست گفت.

رامتین بالف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، رباره اهمیت توجه به مستند‌ها محیط زیستی گفت: در فیلمسازی مستند خصوصا در حوزه محیط زیست، باید موردتوجه کسانی که دست اندرکار در نهاد‌ها و سازمان‌ها مربوطه هستند، باشد. یعنی کسانی که تصمیم‌گیری‌ها بزرگی در حوزه محیط زیست کشور انجام می‌دهند باید آثاری که در رابطه با این حوزه تولید می‌شوند را مورد بررسی قرار دهند و از مستندات موجود بهره ببرند. درواقع در حوزه محیط زیست، خصوصا در مسئله آب که امروز تبدیل به یک بحث کاملا جدی شده است، فیلمساز‌ها خوبی کار کرده‌اند، اما کافی نبوده است و به جزئیات زیادی توجه نشده است.

کارگردان مستند«آخرین کوسه نهنگ» درباره چالش‌های موجود برای مستندسازان در حوزه محیط زیست، بیان کرد: در جامعه ما اساسا درخصوص اعطای مجوز چه به فعالان محیط زیست چه به فیلم‌سازان، مشکل وجود دارد. چنانچه فیلمسازی مجوز ساده‌ای هم برای ورود به منطقه حفاظت شده بخواهد، همچنان با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. درواقع چالش دیگر، بحث امکانات است. برای مثال بنده که بیشتر در حوزه دریا کار می‌کنم، طبیعتا امکانات گسترده‌تر و بیشتری لازم دارم که تامین آن مشکل است، چه بسا که همه آن امکانات مورد نیاز را متاسفانه ندارم.

این مستندساز با اشاره به ضرورت حمایت از سینما مستند و مستندساز، گفت: ما در حوزه مستند محیط زیست آثار خیلی خوبی از مستندساز‌های توانمند داریم. اما نکته‌ای که وجود دارد، آن است که این مستند‌ها کجا قرار است به نمایش درآمده و با مردم ارتباط برقرار کند، چه مکان و محیط‌ها در کشور برای نمایش آنها فراهم است و چه تبلیغاتی برای آثار مستند صورت می‌گیرد؟ دولت و کسانی که امور فرهنگی را جامعه به دست دارند، موظف هستند توجه لازم را به این موارد داشته باشند. دستگاه‌ها دیگر مثل مرکز گسترش سینما مستند، به تنهایی نمی‌تواند همه این بار را از جمله اکران و تبلیغ را به دوش بکشد، قطعا باید سازمان‌ها و ادارات و وزارتخانه‌ها مربوطه دیگر هم این مسئله را درک کنند. همچنین از سوی دیگر، ضمن آنکه مستندسازی باید از هر جهت حمایت شود، به مستندساز‌ها هم باید اعتماد شود تا اثر تولیدی مستندساز بتواند با این حمایت‌ها و اعتمادها، برای حال و آینده مانایی داشته باشد.

بالف از تجربه حضور مستند《آخرین کوسه نهنگ》در جشنواره‌ها بین‌المللی گفت و افزود: دیده شدن《آخرین کوسه نهنگ》در جشنواره‌ها متعدد چه داخل و چه در عرصه بین‌الملل، برای من مسئولیت بیشتری می‌آورد. یعنی باعث می‌شود احساس مسئولیت بیشتری برای کار بعدی خود داشته باشم. درواقع باتوجه به اینکه《آخرین کوسه نهنگ》در جشنواره‌ها بین‌المللی مختلف خود را محک زده است و حضور آن بدون کارگردان یا نماینده‌ای از این فیلم بوده است، برای من خیلی مهم است. همچنین این نکته خیلی قابل توجه است که در جشنواره‌ها مربوط به محیط زیست در دنیا، علی‌رغم تماشاگران و مخاطبین، دانشمندان آن حوزه نیز حضور پیدا کرده و توجه ویژه‌ای به مستند محیط زیستی می‌کنند. چیزی که فکر می‌کنم در کشورمان کمتر به آن توجه می‌کنیم.

رامتین بالف در پایان با اشاره به اثر جدید خود گفت: اثر جدید من، فیلمنامه داستانی دارد به نام《طوفان پسر نوح》که جنبه محیط زیستی دارد و به آثار مخربی که حفاری‌ها نفتی و غارت‌ها کمپانی‌ها نفتی، غارت جنگل‌ها و اراضی و منابع زیرزمینی بر جا می‌گذارند، می‌پردازد. درواقع بر فضا کار، رئالیسم جادویی حاکم است و زمان و مکان خاصی را در بر نمی‌گیرد. چه بسا که در هر جا دنیا این فیلم می‌تواند ساخته شود، چون معتقد هستم بحث محیط زیست، فقط مرتبط با یک کشور یا یک محیط جغرافیایی خاص نیست و همه اینها زنجیره‌ای به هم متصل هستند.

«آخرین کوسه نهنگ» روایتگر کوسه نهنگی است که دنبال همزاد و عشق خود در دریا می‌گردد.

مستند «آخرین کوسه نهنگ» برنده جایزه بهترین موسیقی و بهترین تصویربرداری از هفدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» است و دیپلم افتخار بهترین مستند چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را در کارنامه دارد. این فیلم سفر‌های فراوانی به جشنواره‌های مختلف داشته است که از جمله آنها می‌توان به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کامبوج، جشنواره محیط زیست بریتیش کلمبیا، سی و ششمین جشنواره فیلم خیرونای اسپانیا، «آسولو» ایتالیا و جشنواره واید اسکرین انگلستان اشاره کرد. همچنین این مستند جایزه ویژه هیات داوران اولین دوره جشنواره سازمان همکاری‌های شانگهای را دریافت کرد.

عوامل این مستند ۷۵ دقیقه‌ای عبارتند از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: رامتین بالف، فیلمبردار رشاد بالف و رامتین بالف، تدوین و صداگذاری: رشاد بالف، تحقیق و پژوهش: رامتین بالف و رشاد بالف، موسیقی: اکبر ابراهیمی، دستیار فیلمبردار: کوشیار یزدانی، دستیار تهیه: معصومه شهریاری، دستیار تدوین: سبیکه رحیمی، مدیر هماهنگی تولید: عباس مطاف، گوینده: رامتین بالف، تولید مشترک مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و کارگاه سینمایی برادران بالف.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب