بانویی که هواپیمای ۱۸ تنی را جابهجا کرد سوژه فیلم مستند شد

مینا قاسمی زواره در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه گیتی قدرت فیزیکی قابل توجه و منحصر به فردی دارد، افزود: سال گذشته توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که او یک هواپیمای ۱۸ تنی را روی زمین بکشد. با وجود همه مشکلات و عدم تمایل شرکتهای هواپیمایی این کار عملیاتی و اقدام گیتی تقدیم شهدای فراجا شد.
وی با بیان اینکه این عملیات بخشی از مستندی بود که در مورد گیتی ساخته میشود، افزود: تولید این مستند به دلیل وقوع جنگ ۱۲ روزه به تأخیر افتاد، اما ادامه دارد تا بتوانیم قابلیت بینظیر گیتی را ثبت و ضبط کنیم.
کارگردان فیلم «آن شب» همچنین با اشاره به تولید مستندی از قربانیان جنگ گفت: ما از روز دوم جنگ فعالیت تولید فیلمی مستند از خانوادههای شهدا را آغاز کردیم و به معراج شهدا و سردخانه مراجعه داشتیم.
بازماندگان شهدا؛ بهترین راویان جنگ
این کارگردان متذکر شد: این مستند به دنبال نگاهی انسانی به خانوادههای شهدا است و صرفاً موضوع شهادت را مطرح نمیکند. لازم است نگاه انسانی و اجتماعی اتفاقی مانند جنگ بررسی شود.
این مستندساز با اشاره به ثبت و ضبط موجی از اندوه و غم از خانوادههای شهدای جنگ ۱۲ روزه، ادامه داد: قربانیان جنگ خانوادههایی هستند که دنبال زندگی عادی خود بودند، اما با تجاوز دشمن عزیزان خود را از دست دادند و گروهی نیز دچار آسیبهای جدی شدند.
وی معتقد است زمانی که حادثهای مانند جنگ اتفاق میافتد این بازماندگان هستند که میتوانند ابعاد مختلف آن را روایت کنند و برای آیندگان به یادگار بگذارند تا آنها مسیر درستتری بپیمایند.
قاسمی زواره با اشاره به اینکه این مستند از صحنههای واقعی مراجعه خانوادههای شهدا به سردخانه و معراج شهدا و تحویل جسد شهدا برخوردار است، افزود: در نظر داریم این فیلم در جشنواره سینماحقیقت امسال برای اولین بار اکران شود.
کارگردان فیلم «در گروعشق» همچنین دغدغه اصلی خود در فیلم سازی را توجه به زنان و کودکان عنوان کرد و گفت: به واسطه فعالیت موسسه خیریهای که داریم از نزدیک با مشکلات متعدد زنان و کودکان آشنا هستم و این قشر را محور اصلی فعالیتهای فیلم سازی خود قرار دادهام.
به اعتقاد کارگردان «سمفونی امنیت»، زنان و کودکان قشری هستند که به جایگاه واقعی خود دست نیافتهاند و وقتی ما هنوز لایحههای منع خشونت علیه زنان و کودک آزاری را به جایی نرساندیم یعنی در عمل زنان و کودکان جایگاه مطلوبی ندارند.
قاسمی زواره تاکید دارد که طرح این دغدغه به تنهایی نمیتواند از سوی اصحاب رسانه و با درج چند خبر انجام شود بلکه این کار مستندسازهاست که بتوانند معضلات قشر زنان و کودکان را با زبان فیلم که مؤثرتر است مطرح کنند.
وی افزود: به عنوان یک فیلمساز طرح این دغدغه را مسیر اصلی خودم قرار دادهام و فیلمهایی که ساختم نیز با توجه به آن بوده است. نه اینکه به عنوان مثال از سر بیکاری یا دغدغه مالی به ساخت فیلمی متمایل شوم.
انتهای پیام/

دیدهشدن «آخرین کوسه نهنگ» مسئولیت من را بیشتر کرد/ مستندساز محیطزیستی و چالشی به نام مجوز
