اقتصاد مقاومتی در جنگ ۱۲ روزه؛ صنعت خودرو نیازمند مسیر عملیاتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ در جریان نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی و مقاومت بی نظیر ایران در جنگ ۱۲روزه ، آنچه بیش از هر چیز جلوهگر شد، نتیجه عملی کردن توصیهها و رهنمودهای سالهای اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و اتکای به توان داخلی بود. مقاومت اقتصادی کشور، بهویژه در بخشهایی نظیر صنعت دفاعی و تولید ملی، نقش مؤثری در حفظ ثبات داخلی و قدرت بازدارندگی ایفا کرد. استمرار تولید در صنایعی مانند خودروسازی، حتی در روزهای بحرانی، نشان داد که اتکا به ظرفیتهای بومی و عمل به منویات رهبری نهتنها کشور را در برابر تهدیدات حفظ میکند، بلکه به الگویی موفق برای مقاومت هوشمند در جنگ ترکیبی تبدیل میشود.
امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با آنا با اشاره به شرایط اخیر کشور و تاثیر آن بر بخشهای مختلف صنعت، تأکید کرد: آنچه در هفتههای گذشته در کشور اتفاق افتاد، علاوه بر تلخیهایش، جلوهای روشن از مقاومت مردم و صنایع در برابر فشارها بود؛ بهویژه در حوزه خودروسازی، ما شاهد استمرار تولید در شرایط هشدار و بحران بودیم که این موضوع بهخوبی نشاندهنده ظرفیت اقتصاد مقاومتی در کشور است.
وی افزود: با وجود تهدیدات امنیتی، خطوط تولید برخی خودروسازان از جمله ایرانخودرو متوقف نشد و حتی با اضافهکاری کارکنان، تولید ادامه یافت. البته این اتفاق در حالی رخ داد که برخی بخشهای صنعتی حساس مانند رنگ کاری بهدلیل احتمال خطر مجبور به توقف موقت شدند، اما اراده در حفظ تداوم تولید کاملاً مشهود بود.
عاقبت بیتوجهی به شعارهای تولیدی رهبر انقلاب
کاکایی در ادامه، با انتقاد از سیاستهای دولت در بخش صنعت خودرو گفت: در حالی که مقام معظم رهبری سالهاست شعار سال را حول محور تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی مطرح میکنند و بارها نسبت به اهمیت حمایت از صنایع داخلی هشدار دادهاند، متاسفانه برخی تصمیمات در تضاد کامل با این رهنمودهاست.
وی با اشاره به آییننامه جدید واردات خودرو که در بحبوحه تنشهای منطقهای اعلام شد، اظهار کرد: در این آییننامه، تعرفه واردات خودروهای مشابه تولید داخل به شدت کاهش یافت؛ بهطوری که برای خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی به ۲۰ درصد و تا ۲۰۰۰ سیسی به ۴۰ درصد رسید. این تصمیم در واقع پیامی برای تضعیف تولید داخل بود، آن هم در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان با درصد بالای داخلیسازی در حال تلاش برای بقا هستند.
خسارت تصمیمات غیرمنطقی به صنعت خودرو
این کارشناس صنعت خودرو ضمن هشدار نسبت به نتایج این سیاستگذاریها گفت: تولیدکنندگانی که به بالای ۶۰ و حتی ۷۰ درصد داخلیسازی دست یافتهاند، امروز زیر فشار سیاستهایی قرار دارند که عملاً مسیر واردات را باز و تولید را بیصرفه میکند. از طرف دیگر، خودروسازان مونتاژی که بخش عمده قطعات خود را از خارج وارد میکنند، بهدلیل نبود محدودیت در قیمتگذاری، با سودهای کلان مواجه هستند.
فرصت بازنگری برای مسئولان
کاکایی با تأکید بر اینکه تجربیات اخیر باید برای مسئولان عبرت باشد، گفت: اینکه صنعت خودرو در بحرانیترین روزها هم متوقف نشد و تولید ادامه یافت، نشانهای از ظرفیت بالای این صنعت است. مسئولان باید به جای فشار و محدودسازی، به بازنگری در سیاستها و حمایت واقعی از تولید بپردازند. اگر امروز مدیران صنعتی ما در کنار کارگران ایستادگی کردند، فردا نباید با تصمیمات نادرست، آنها را زمینگیر کنیم.
پیروی از رهنمودهای رهبر، بهترین راه برای بهبود اوضاع اقتصادی
استاد دانشگاه علم و صنعت در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی فقط در شعار خلاصه نشده و رهبر انقلاب سالهاست با تکرار مستمر موضوع تولید، مسئولان را به سمت آن راهنمایی کردهاند. اما متأسفانه گاهی شاهد سیاستهایی هستیم که عملاً با این مسیر در تضادند. اکنون که کشور تجربه ارزشمندی از همبستگی و مقاومت را در جنگ ۱۲روزه از سر گذرانده، زمان آن رسیده که سیاستگذاران نیز در عمل، به این مسیر بپیوندند.
انتهای پیام/