در آنا بخوانید

پرده برداری از راز افزایش قیمت تولیدات داخلی خودرو در شرایط پساجنگ

پرده برداری از راز افزایش قیمت تولیدات داخلی خودرو در شرایط پساجنگ
مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد سیاسی صنعت، افزایش ناگهانی قیمت خودرو‌های داخلی در میانه جنگ با رژیم صهیونیستی را ناشی از نبود مدیریت واحد و تصمیم‌گیری‌های پراکنده در این صنعت دانست و به تبعات این وضعیت هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی، یکی از مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر کشور بود که همزمان با نبرد‌های سخت و پیچیده، شاهد اتحاد و همدلی بی‌نظیر مردم بودیم. در این ایام، مردم ایران با روحیه‌ای بالا و انگیزه‌ای قوی در حمایت از جبهه‌ها و رزمندگان حاضر شدند و هرگونه اختلاف و مشکلات روزمره را کنار گذاشتند تا پشتوانه‌ای مستحکم برای نیرو‌های نظامی باشند.

 از تامین وعدم خرید بی دلیل کالا‌های ضروری گرفته تا حضور فعال در تظاهرات و حمایت‌های معنوی، همه و همه نشان‌دهنده عزم ملی برای مقابله با دشمن بود.

با این حال، گرانی‌های ناگهانی و به‌خصوص افزایش قیمت خودرو در میانه این بحران جنگی، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد. خودرو به‌عنوان یکی از نیاز‌های اصلی مردم، هم در زندگی روزمره و هم در جابجایی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در شرایطی که مردم باید در کنار جنگ سخت نظامی، با مشکلات اقتصادی نیز دست و پنجه نرم کنند، نارضایتی‌هایی را به دنبال داشت و باعث شد که انتشار این خبر به نوعی موجب رنجش اذهان عمومی شود. 

هر چند که با توجه به تورم، تعدیل قیمت خودروهای تولیدی بدیهی می نمود اما چرا قیمت خودرو به یک باره در میان جنگ افزایش یافت؟ مقصر این بی برنامگی چه کسی بود؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس برجسته صنعت خودرو، در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا به تشریح دلایل افزایش ناگهانی و بی‌موقع قیمت خودرو‌های تولید داخل در شرایط حساس کنونی کشور پرداخت و آن را ناشی از چالش‌های ساختاری و مدیریتی این صنعت دانست.

مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد سیاسی صنعت با اشاره به نبود مدیریت واحد و هماهنگ در صنعت خودرو، اظهار داشت: «متأسفانه به دلیل وجود گروه‌ها و نهاد‌های مختلف با منافع سیاسی و اقتصادی متعارض و همچنین حضور مدیریت شبه‌دولتی، حکمرانی یکپارچه و منسجمی در این صنعت وجود ندارد. برخلاف ماهیت کلان و استراتژیک صنعت خودرو که نیازمند فرماندهی واحد است، ما شاهد تصمیم‌گیری‌های پراکنده و جزیره‌ای هستیم.»

مدیریت صنعتی به شیوه شتر مرغی !

مصطفوی این وضعیت را عامل اصلی تعلل در اتخاذ تصمیمات کلان و سیاست‌گذاری‌های مؤثر خواند و گفت: سیاست‌های فعلی صنعت خودرو بیشتر حالت شترمرغی دارد؛ به این معنا که تصمیمات مهم به تعویق می‌افتد و مسئولان از پاسخگویی واقعی طفره می‌روند. این امر باعث شده بسیاری از موضوعات مهم این صنعت بلاتکلیف بماند.

وی درباره اختلاف نظر‌ها در زمینه قیمت‌گذاری خودرو افزود:خودروسازان بخش خصوصی نزدیک به سه ماه است که خواستار تعیین قیمت‌های خود هستند و نمی‌توانند به قیمت‌های دستوری اکتفا کنند، اما این خواسته با تصمیم‌گیری تأخیرآمیز مواجه شده است. این تأخیر موجب شده تولید خودرو به حالت نیمه‌تعطیل درآید و بازار نیز با نوسانات غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود.

شوک مضاعف در بدترین زمان

مصطفوی ضمن تأکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو در شرایط جنگی شوکی مضاعف به بازار است، تصریح کرد: این تصمیم در زمانی گرفته شده که نیاز است بازار و مردم در آرامش باشند، اما این اقدام شوک جدیدی به بازار وارد کرده و بار اصلی آن بر دوش مصرف‌کنندگان است.

مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد سیاسی صنعت در پایان خاطرنشان کرد: مقصر اصلی این وضعیت تنها خودروسازان نیستند، بلکه مشکلات ساختاری، فقدان حکمرانی واحد و پراکندگی تصمیم‌گیران است که مانع از عملکرد مؤثر صنعت خودرو شده است. اگر قرار باشد صنعت خودرو پیشرفت کند و بازار به ثبات برسد، لازم است هرچه سریع‌تر ساختار مدیریتی و سیاست‌گذاری این صنعت اصلاح و یکپارچه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب