در گفت‌وگو با آنا تاکید شد

مکانیسم ماشه مانع یا سکوی پرتاب/ فرصت‌های تجارت خارجی ایران در سایه تصمیمات هوشمندانه

مکانیسم ماشه مانع یا سکوی پرتاب  فرصت‌های تجارت خارجی ایران در سایه تصمیمات هوشمندانه
نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران اعلام کرد: با وجود چالش‌های ناشی از فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها اتخاذ تصمیمات خردمندانه و همکاری سیاست‌گذاران می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای بهبود تجارت خارجی ایران و تقویت اقتصاد کشور ایجاد کند.

ندیر پورجم در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در رابطه با تأثیر فعال شدن مکانیسم ماشه بر تجارت خارجی ایران گفت:فعال شدن مکانیسم ماشه، بر اساس متمم ماده ۴۲ فصل ۷ منشور سازمان ملل باعث شکل‌گیری اجماع سیاسی و امنیتی علیه ایران خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران افزود: پیامد اصلی این اجماع محدود شدن فضای اقتصادی کشور است به‌طوری‌که تمام کشور‌های عضو سازمان ملل حتی چین و روسیه که عضو شورای امنیت هستند مراودات تجاری خود را با ایران قطع خواهند کرد این امر باعث کاهش شدید صادرات نفت ایران می‌شود.

پورجم تصریح کرد: هم‌اکنون صادرات نفت ایران به محدوده روزانه یک و دو دهم میلیون بشکه رسیده است و اگر این میزان هم کاهش یابد درآمد ارزی کشور به شدت کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجه آن کسری بودجه، افزایش تورم و بالا رفتن نرخ ارز است.

افزایش نرخ ارزموجب بی‌ثباتی اقتصادی

وی تاکیدکرد: افزایش نرخ ارز که در حال حاضر به حدود ۱۰۴ هزار تومان رسیده است موجب بی‌ثباتی اقتصادی، کاهش درآمدها، تعطیلی خطوط تولید و کاهش اشتغال خواهد شد.

همچنین نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران ادامه داد: از پیامد‌های مهم دیگر، تضعیف اعتماد فعالان اقتصادی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران از انجام فعالیت‌های اقتصادی دست بکشند و اقتصاد وارد دوره‌ای از بلاتکلیفی و بی‌اعتمادی شود.

پورجم در ادامه در رابطه با هزینه‌های ترخیص کالا و تأثیر تحریم‌ها بر مبادلات بانکی گفت: با بازگشت تحریم‌ها هزینه‌های ترخیص کالا افزایش می‌یابد و بسیاری از کالا‌ها از مسیر‌های غیررسمی مانند کالای همراه ملوان وارد کشور می‌شوند.

افزایش هزینه‌های خدمات بندری، تخلیه و بارگیری

وی افزود: هزینه‌های حمل و نقل که بخش قابل توجهی از هزینه‌های واردات را تشکیل می‌دهد نیز به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی و پرداخت با ارز آزاد افزایش خواهد یافت و این موضوع باعث افزایش هزینه‌های خدمات بندری، تخلیه و بارگیری و کشتیرانی می‌شود.

پورجم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تجار برای کاهش هزینه‌ها کالا‌های خود را ابتدا به کشور‌های همسایه مانند امارات بفرستند و سپس با شناور‌های سنتی به بنادر ایران منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوال درباره افزایش موانع گمرکی و رسوب کالا گفت: افزایش موانع گمرکی و پیچیدگی تشریفات باعث افزایش حجم رسوب کالا در گمرکات خواهد شد، مگر اینکه تصمیم‌گیرندگان تصمیمات درستی بگیرند و روند ترخیص کالا را تسهیل کنند.

نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران تأکید کرد: متأسفانه سیاست‌های نابخردانه رانت‌خواری و نبود هماهنگی در مدیریت‌ها باعث شده کالا‌هایی که نیاز به ارز دولتی ندارند به دلیل ایجاد رانت در گمرکات باقی بمانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا