پژوهش، محور اصلی ارتقای ایمنی و توسعه حمل‌ونقل کشور است

پژوهش، محور اصلی ارتقای ایمنی و توسعه حمل‌ونقل کشور است
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش محوری پژوهش در ارتقای ایمنی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: تدوین ضوابط فنی، بازنگری آیین‌نامه‌ها و تهیه اسناد بالادستی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، با هدف افزایش تاب‌آوری، ایمنی و کارآمدی شبکه‌های راه، ریل، هوا و دریا به‌صورت مستمر در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری آنا؛ غزال راهب معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر جایگاه پژوهش در توسعه پایدار بخش حمل‌ونقل، از تدوین و بازنگری مجموعه‌ای از ضوابط، مقررات و اسناد بالادستی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل خبر داد و گفت: هم‌زمانی هفته حمل‌ونقل با هفته پژوهش را به فال نیک می‌گیریم و این تقارن، اهمیت نقش پژوهش در تصمیم‌سازی‌های کلان این حوزه را دوچندان می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با تبریک ششم آذرماه به‌عنوان روز حمل‌ونقل به فعالان این حوزه اظهار کرد: مرکز تحقیقات در بخش‌های مختلفی از جمله برنامه‌ریزی حمل‌ونقل دریایی، هوایی و ریلی، لجستیک، مدیریت بحران و ایمنی حمل‌ونقل فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به بخشی از مهم‌ترین اقدامات این مرکز افزود: تدوین و بازنگری ضوابط و مقررات فنی از جمله بازنگری نشریه ۱۰۱ (مشخصات فنی عمومی راه)، بازنگری نشریه ۲۶۷ با موضوع ایمنی راه‌ها، بازنگری نشریه ۴۰۱۱ در حوزه حمل‌ونقل ریلی و همچنین آیین‌نامه‌های طراحی و نگهداری در بخش راه‌آهن، از جمله اقدامات شاخص مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر بوده است.

راهب ادامه داد: در حوزه اسناد بالادستی نیز، تدوین «سند برنامه عملیاتی توسعه لجستیک کشور» در دست انجام است و هم‌زمان سه پروژه مهم با همکاری نهاد‌های مرتبط آغاز شده که از جمله آنها می‌توان به ارزیابی و ارتقای ظرفیت ترانزیتی کریدور‌های کشور، نوسازی و بهینه‌سازی ناوگان هوایی کشور با همکاری دانشگاه‌ها و پشتیبانی از پیاده‌سازی برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به استفاده از راهکار‌های مهندسی ارزش در پروژه‌های عمرانی گفت: طی یک سال گذشته و با همراهی سازمان برنامه و بودجه، چهار پروژه مهم شامل ارتقای ظرفیت راهی حل‌مشک، قطعه سوم آزادراه تهران–شمال، شبکه بهینه ریلی کشور و شبکه قطار شهری با رویکرد مهندسی ارزش مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در تصمیم‌سازی‌های کلان سرمایه‌گذاری بخش راه مؤثر بوده است.

وی همچنین بر نقش مرکز تحقیقات در برگزاری همایش‌های تخصصی تأکید کرد و افزود: دبیرخانه علمی پنجمین همایش توسعه دریا محور که قرار است بهمن‌ماه سال جاری با همکاری انجمن کشتیرانی ایران برگزار شود، بر عهده مرکز تحقیقات است و هم‌زمان برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش تخصصی ایمنی نیز در دستور کار قرار دارد.

راهب یکی دیگر از محور‌های فعالیت مرکز تحقیقات را کنترل کیفیت و صدور گواهینامه‌های فنی دانست و گفت: در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان فعال در حوزه قیر و بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان آسفالت، دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات هستند. همچنین دستورالعمل‌های استفاده از فناوری‌های نوین، مواد افزودنی، کنترل ناوگان‌های حمل‌ونقل و اجرای پروژه‌های عمرانی در این مرکز تدوین و ابلاغ شده است.

وی از آغاز آموزش نیرو‌های فنی ماهر با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: صدور گواهینامه‌های فنی در حوزه رنگ‌های ترافیکی و تجهیزات ایمنی راه نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرگذاری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین‌شده اظهار کرد: این مقررات در حوزه‌هایی مانند روسازی راه، نیوجرسی‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی نقش مؤثری در ارتقای کیفیت پروژه‌ها داشته‌اند، هرچند برای لازم‌الاجرا شدن برخی از آنها نیازمند تعامل بیشتر با نهاد‌های متولی هستیم.

راهب با هشدار نسبت به مخاطرات فرونشست زمین در زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت: سازه‌های خطی از جمله راه‌ها، خطوط ریلی و باند‌های فرودگاهی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها در برابر فرونشست هستند. در این زمینه، موارد پرخطر شناسایی و به دستگاه‌های متولی اطلاع‌رسانی شده است.

وی در پایان از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل ملی تاب‌آوری راه و ریل در برابر فرونشست خبر داد و افزود: این دستورالعمل با هدف مقاوم‌سازی و کاهش خسارات ناشی از فرونشست زمین در دست تهیه است و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده به‌عنوان مبنای ملی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا