کارت گرافیک نسل بعدی پلیاستیشن کیفیتی دو برابر PS۵ خواهد داشت

در شرایطی که هنوز چند سال تا رونمایی رسمی از پلیاستیشن ۶ باقی مانده، گزارشها و تحلیلهای فنی تازهای درباره توان سختافزاری این کنسول منتشر شده که نشان میدهد سونی ممکن است نسل بعدی کنسول خود را با قدرتی همسطح کارتهای گرافیک ردهبالای بازار عرضه کند.
منبع اصلی این گمانهزنیها، کانال یوتیوبی «Moore’s Law is Dead» است که سابقه تحلیل معماری سختافزاری و بررسی زودهنگام نسلهای جدید پردازندهها و کارتهای گرافیک را در کارنامه دارد. این کانال در یکی از ویدئوهای اخیر خود با استناد به مسیر پیشرفت فنی شرکت AMD و مقایسه با جهشهای نسلهای قبلی کنسولها، احتمال داده که پلیاستیشن ۶ از پردازنده مرکزی بر پایه معماری Zen ۵ و واحد گرافیکی مبتنی بر RDNA ۵ بهره بگیرد.
بر اساس گزارش Vocal، این ترکیب میتواند با استفاده از یک APU سفارشی با نام رمز «Project Amethy» که گفته میشود شامل ۱۲۰ واحد محاسباتی گرافیکی (CU) است، سطحی از عملکرد گرافیکی را فراهم کند که در مواردی با RTX ۴۰۹۰ برابری کند. این میزان توان، در قیاس با پلیاستیشن ۵ که تنها ۳۶ CU دارد، پیشرفتی چشمگیر به شمار میرود. حتی نسبت به PS۵ Pro که گفته میشود ۶۰ CU خواهد داشت، جهشی دو برابری محسوب میشود.
پلیاستیشن ۶ در صورت تحقق این پیشبینیها قابلیت پشتیبانی از ویژگیهایی مانند رهگیری پرتو بهصورت زنده، اجرای بازیهای ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه و حتی اجرای بازیهای ۸K با کمک فناوریهای ارتقای هوش مصنوعی را خواهد داشت.
بر اساس همین گزارش، انتظار میرود معماری RDNA ۵ در کنار بهبود عملکرد گرافیکی، در شتابدهی به فرایندهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بهینهسازی رندرگیری و افزایش راندمان در رهگیری پرتو نیز نقش قابل توجهی ایفا کند. نمونههای اولیه از این معماری که توسط AMD مورد آزمایش قرار گرفتهاند، در برخی بارهای کاری، افزایش عملکردی تا ۲.۵ برابر نسبت به نسل پیشین نشان دادهاند.
در زمینه نرمافزاری، سونی احتمالاً ویژگیهای جدیدی همچون نرخ تازهسازی متغیر در وضوح ۴K، بازخورد لمسی نسل بعد، فضای ذخیرهسازی فوق سریع و ادغام عمیقتر با سرویسهای ابری را در این کنسول لحاظ خواهد کرد. همچنین، برخی منابع غیررسمی از احتمال پشتیبانی PS۶ از بازیهای چهار نسل گذشته پلیاستیشن خبر دادهاند؛ قابلیتی که در صورت تحقق، میتواند تجربه بازی در این کنسول را برای کاربران متنوعتر و یکپارچهتر کند.
البته تحلیلگران یادآوری میکنند که مقایسه مستقیم عملکرد کنسول با کارتهای گرافیک دسکتاپ نیازمند دقت است. ساختار کنسولها به گونهای است که بهینهسازیهای نرمافزاری، طراحی فشرده و مدیریت حرارتی، نقش عمدهای در عملکرد نهایی دارند. به همین دلیل، اگرچه ممکن است عملکردی نزدیک به RTX ۴۰۹۰ در برخی سناریوها به دست آید، اما این الزاماً به معنای برابری کامل نیست.
پیشبینیها حکایت از عرضه پلیاستیشن ۶ در حوالی سال ۲۰۲۸ دارند. بدین ترتیب، RTX ۴۰۹۰ تا آن زمان دیگر محصولی نسلقدیم به شمار خواهد رفت و مقایسه عملکرد کنسول با آن بیشتر برای سنجش جایگاه نسبی PS۶ در زمان حال مطرح میشود.
طی هفتههای اخیر نیز برخی از مدیران و توسعهدهندگان سابق و فعلی پلیاستیشن، از جمله جیم رایان، نسبت به آغاز مراحل طراحی سختافزار کنسول جدید و بازنگری در تجربه کاربری آن اشارههایی داشتهاند. هدف اعلامشده در این اظهارات، ترکیب درسهای آموختهشده از نسل پنجم پلیاستیشن با قابلیتهای نوین در حوزه پردازش ابری، گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی و توزیع ماژولار بازیها بوده است.
ناظران معتقدند با توجه به رقابت فزاینده در بازار بازیهای ویدیویی و تمرکز رقیبی مانند ایکسباکس بر روی خدمات ابری و اشتراکمحور، به نظر میرسد سونی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و همچنان بر توان سختافزاری و تجربههای انحصاری تاکید دارد.
هرچند هنوز اطلاعات رسمی از سوی سونی منتشر نشده، اما روند انتشار این نوع گزارشها نشاندهنده برنامهریزی بلندمدت شرکت برای ورود قدرتمند به نسل آینده کنسولهای بازی است. بازاری که در آن، مرز میان کنسول و رایانه شخصی هر روز کمرنگتر میشود.
انتهای پیام/