20:20 21 / 04 /1404

هزینه‌های زیرساخت‌های ابری در چین ۱۶ درصد افزایش یافت

هزینه‌های زیرساخت‌های ابری در چین ۱۶ درصد افزایش یافت
در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، هزینه‌های چینی‌ها برای خدمات زیرساخت‌های ابری به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این رشد با بهره‌گیری بیشتر شرکت‌ها از هوش مصنوعی همراه شده است.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Canalys، هزینه‌های چین بر روی خدمات زیرساخت‌های ابری (Cloud Infrastructure Services) در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۱.۶ میلیارد دلار رسید و نسبت به سال قبل ۱۶ درصد رشد داشت. این افزایش به دلیل توسعه فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی (AI) در شرکت‌های داخلی چین صورت گرفته است.

گروه علی‌بابا (Alibaba Group Holding) با واحد محاسبات ابری خود همچنان رهبر بازار باقی مانده است. طبق داده‌های Canalys، این شرکت در سه‌ماهه مارس با سهم ۳۳ درصدی بازار، ۱۵ درصد رشد درآمدی نسبت به سال قبل داشته است. علی‌بابا مالک «South China Morning Post» نیز است.

شرکت «هوآوی» (Huawei Technologies) در رتبه دوم قرار گرفته و سهم خود از بازار را به ۱۸ درصد افزایش داده است. در همین دوره، درآمد این شرکت ۱۸ درصد رشد کرده است. واحد ابری «تنسنت» (Tencent Holdings) نیز با ۱۰ درصد سهم از بازار، رشد محدودی در درآمد خود داشته است؛ این موضوع به دلیل محدودیت در تأمین تراشه‌های GPU و اختصاص اولویت‌دار این تراشه‌ها به عملیات داخلی تنسنت بوده است. این آمار‌ها نشان‌دهنده تقاضای قوی داخلی برای خدمات زیرساخت‌های ابری است، حتی در شرایطی که تحریم‌های صادراتی آمریکا دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در مراکز داده را محدود کرده است.

یی ژانگ، تحلیلگر ارشد Canalys می‌گوید: «ارائه‌دهندگان خدمات ابری بزرگ فعالانه در حال جستجوی راه‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی هستند، ظرفیت‌ها را فعال می‌کنند و اکوسیستم‌های خود را از طریق انتشار منبع‌های باز مدل‌ها گسترش می‌دهند، همزمان با تسهیل اجرای وظایف و تحویل سناریو‌ها از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر عامل‌های هوشمند»

رشد کل بازار ابری چین

به گزارش scmp، خدمات ابری امکان توسعه، خرید، فروش، اجاره یا توزیع نرم‌افزار و دیگر منابع دیجیتالی را به‌صورت درخواستی و از طریق اینترنت فراهم می‌کنند.همان‌طور که برق از شبکه توزیع انرژی در دسترس قرار می‌گیرد.

این منابع درون مراکز داده مدیریت می‌شوند. طبق گزارش Canalys، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد از درآمد خدمات ابری چین مربوط به فروش‌های مبتنی بر شریک بوده است. این شرکت تحقیقاتی پیش‌بینی کرده که این سهم با گسترش همکاری‌های اکوسیستمی افزایش یابد، زیرا چنین همکاری‌ها نقش کلیدی در تبدیل ظرفیت‌های هوش مصنوعی به ارزش تجاری دارند. با تسریع در توسعه فناوری هوش مصنوعی توسط شرکت‌ها، پتانسیل بازار خدمات ابری چین به‌طور فزاینده‌ای در حال آشکار شدن است. گزارش مذکور تأکید کرد که «نیاز‌های محاسباتی بزرگ مدل‌های بنیادی» باعث افزایش چشمگیری در وابستگی شرکت‌ها به منابع GPU مبتنی بر ابر شده است. 

راشل بریندلی، مدیر ارشد در Canalys در این راستا گفت: «هوش مصنوعی، پذیرش خدمات ابری را در تمام بخش‌ها تسریع کرده است. سازمان‌هایی که قبلاً به مراکز داده محلی متکی بودند، اکنون در حال انتقال به محیط ابری برای پشتیبانی از بار‌های کاری هوش مصنوعی هستند.»

پیش‌بینی هزینه‌های آینده

هزینه‌های چین برای خدمات ابری در سال ۲۰۲۴ به ۴۰ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود امسال به ۴۶ میلیارد دلار برسد. سه ارائه‌دهنده خدمات اصلی برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های خود اعلام کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، «موو یونگ‌مینگ»، مدیرعامل علی‌بابا، برنامه خود برای ایجاد یک «شبکه ابری جهانی یکپارچه» را تقویت کرده است. چند ماه پیش این شرکت برنامه ۳ ساله‌ای به ارزش ۳۸۰ میلیارد یوان (معادل ۵۲ میلیارد دلار) برای سرمایه‌گذاری در منابع محاسباتی و زیرساخت‌های هوش مصنوعی در چین اعلام کرده بود. همچنین، سه اپراتور اصلی شبکه تلفن همراه دولتی چین «چاینا موبایل»، «چاینا یونی‌کام» و «چاینا تله‌کام»، نیز سرمایه‌گذاری بیشتری در زیرساخت‌های ابری برای خدمت‌رسانی به مشتریان شرکتی خود را اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب