تلویزیون خود را به رایانه تبدیل کنید

تلویزیون خود را به رایانه تبدیل کنید
با سرویس جدید JioPC، دیگر برای داشتن کامپیوتر نیازی به خرید لپ‌تاپ یا کیس ندارید؛ فقط یک تلویزیون، یک ست‌تاپ‌باکس Jio و یک کیبورد و ماوس کافی است تا تجربه‌ای شبیه به رایانه شخصی را روی صفحه تلویزیون خود داشته باشید.

پلتفرم دیجیتال شرکت هندی Reliance Industries به نام Jio Platforms، یک سرویس دسکتاپ مجازی برای کاربران دستگاه‌های گیرنده تلویزیونی (ست‌تاپ‌باکس) راه‌اندازی کرده است. این یعنی موکش آمبانی، رئیس شرکت ریلاینس و ثروتمندترین فرد هند، امیدوار است میلیون‌ها تلویزیون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان را به کامپیوتر تبدیل کند.

به گزارش techcrunch، این سرویس که JioPC نام دارد، تجربه استفاده از یک رایانه ابری (Cloud PC) را از طریق ست‌تاپ‌باکس Jio فراهم می‌کند؛ دستگاهی که همراه با سرویس اینترنت خانگی این شرکت به صورت رایگان عرضه می‌شود یا می‌توان آن را به‌طور جداگانه با قیمت ۵۴۹۹ روپیه (حدود ۶۴ دلار) خریداری کرد.

در حال حاضر این سرویس به صورت آزمایشی و رایگان در دسترس است و کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در فهرست انتظار و پس از دریافت دعوت‌نامه، با اتصال کیبورد و ماوس به تلویزیون خود از آن استفاده کنند.

البته در حال حاضر این سرویس محدودیت‌هایی دارد؛ مثلاً از دوربین و پرینتر‌های خارجی پشتیبانی نمی‌کند. همچنین تنها نرم‌افزار LibreOffice به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده که یک مجموعه نرم‌افزاری متن‌باز مشابه آفیس مایکروسافت است. برای استفاده از برنامه‌های Microsoft Office نیز کاربران باید آنها را از طریق مرورگر باز کنند.

با این حال، حرکت جدید آمبانی با JioPC روی کاغذ امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

به گفته تارون پاتاک، مدیر تحقیقاتی موسسه Counterpoint، JioPC راهکار مؤثری برای جذب کاربران جدید است. شرکت Jio در حال حاضر بیش از ۴۸۸ میلیون کاربر دارد.

پاتاک می‌گوید: «حدود ۷۰ درصد خانوار‌های هندی تلویزیون دارند، اما فقط ۱۵ درصد آنها صاحب رایانه شخصی هستند. با این حال، چالش Jio در این خواهد بود که مردم را متقاعد کند می‌توان با یک ست‌تاپ‌باکس روی تلویزیون هم از کامپیوتر استفاده کرد.»

طبق داده‌های دولتی، در حال حاضر حدود ۵۷ میلیون کاربر فعال تلویزیون‌های ماهواره‌ای (DTH) در هند وجود دارد. اما بازار سنتی تلویزیون‌های ماهواره‌ای رو به کاهش است و بسیاری از مصرف‌کنندگان به سرویس‌های مبتنی بر اینترنت روی آورده‌اند. به عنوان مثال، تا مارس گذشته، تعداد مشترکان فعال DTH نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است.

پراپهو رام، معاون گروه تحقیقات صنعتی در مؤسسه CMR نیز معتقد است که Jio با JioPC می‌تواند کاربران جدیدی را از مناطق روستایی و کم‌درآمد جذب کند. او گفت: «اگرچه دامنه این طرح گسترده است، موفقیت آن به نحوه اجرای درست بستگی دارد به‌ویژه در رفع مشکلات ارتباطی، ارتقاء سواد دیجیتال، و توانایی در جذب کاربران فراتر از گروه‌های پیشگام.»

در سه‌ماهه اول سال جاری، بازار کلی رایانه‌های شخصی در هند نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸ درصد رشد داشته و به ۳.۳ میلیون دستگاه رسیده است این هفتمین فصل پیاپی رشد این بازار به شمار می‌رود. با این حال، نفوذ رایانه‌های شخصی در هند همچنان پایین است و از کشور‌هایی مانند آمریکا و چین عقب‌تر است؛ دلیل اصلی آن نیز درآمد محدود مردم و استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزار اصلی محاسباتی است.

پاتاک تأکید می‌کند که برای موفقیت JioPC، Jio باید با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و ارائه‌دهندگان ابزار‌های بهره‌وری همکاری کند تا بتواند سرویس خود را ارزشمندتر کند.

اگرچه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و دیگر ارائه‌دهندگان رایانش ابری مدت‌هاست خدمات دسکتاپ مجازی را برای مشتریان شرکتی ارائه می‌دهند، اما به گفته رام، حرکت Jio اولین تلاش جدی در ارائه این خدمات به مصرف‌کنندگان عادی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب