دانشگاه آزاد اسلامی در گذار به گام دوم: از دانشگاه مدرکمحور به دانشگاه جامعهپرداز، تمدنساز و پیشرو

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس این دانشگاه که صبح امروز (دوشنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۴) در تالار شهید مطهری برگزار شد، سخنانی ایراد کرد.
طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم سالگرد این دانشگاه، با تأکید بر ضرورت تحول و گذار از رویکرد مدرکمحور به سمت جامعهمحوری و کنشگری فعال، چشمانداز و راهبردهای دانشگاه آزاد در گام دوم انقلاب را با تفصیل تشریح کرد. وی با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب و با الهام از آیات قرآن کریم و روایات، خودسازی، جامعه پردازی و تمدنسازی را سه رکن اساسی پیشرفت دانشگاه آزاد برشمرد و کنشگری فعال، مسئولانه، اثربخش و ارزشمدار در عرصههای اجتماعی، علمی، فرهنگی و فناورانه را لازمه تحقق این آرمانها دانست. طهرانچی با یادآوری نقش بیبدیل امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در بنیانگذاری و هدایت انقلاب اسلامی، بر لزوم تداوم راه آنان و پایبندی به ارزشهای انقلاب تأکید کرد. وی همچنین یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای علم و سلامت را گرامی داشت.
رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه دانشگاه باید در خدمت مردم باشد، منفعت برای مردم (ما ینفع الناس) را شرط لازم و ارزش عمل نزد خداوند را شرط کافی حرکت دانشگاه عنوان کرد. وی با اشاره به آیه 57 سوره اسراء «وَالْفُلْكَ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ النَّاسَ»، دانشگاه را به کشتی نجات تشبیه کرد که باید با حمل بار علم و دانش، مردم را در دریای زندگی به سرمنزل مقصد برساند. طهرانچی با بیان اینکه ملاک استفاده از هر چیزی، تنها نفع رساندن به مردم نیست، بلکه باید ذکر خدا و ارزشهای الهی نیز در آن لحاظ شود، به آیه 164 سوره انعام اشاره کرد: «وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَإِلَيْهَا تُحْشَرُونَ». وی با تاکید بر اینکه در همه امور باید رضایت خداوند مدنظر باشد، به آیه 32 سوره حج اشاره کرد که تعظیم شعائر الهی را مایه تقوای قلوب و منفعت برای مردم میداند: وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ.
رئیس دانشگاه آزاد با ذکر مثالهایی از قرآن کریم، از جمله آیه 25 سوره حدید «وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ»، بر اهمیت «بأس شدید» و ایجاد قدرت، استحکام و محافظت در دانشگاه تأکید کرد. وی با اشاره به نقش میدان مغناطیسی زمین، که به واسطه هسته آهنی زمین ایجاد میشود، در حفاظت از حیات در برابر تشعشعات کیهانی، دانشگاه را به سپری محافظ در برابر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی تشبیه کرد. طهرانچی با بیان اینکه «بأس شدید» تنها به معنای قدرت و استحکام نیست، بلکه به معنای همراستایی و همافزایی نیروها نیز هست، به آیه 4 سوره سبأ اشاره کرد که قوم سبا خود را صاحب «قوه» و :بأس شدید» میدانستند: «قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَبَأْسٍ شَدِيدٍ». وی با تاکید بر لزوم همفکری، همجهتی و همکنشی در دانشگاه، خاطر نشان کرد که اگر اجزای دانشگاه با یکدیگر همسو نباشند، نمیتوان انتظار «بأس شدید» و تأثیرگذاری مطلوب را داشت.
لزوم تحول در ساختار و نظامهای دانشگاه
طهرانچی با تشریح ساختار و نظامهای دانشگاه آزاد در گام دوم، بر لزوم تحول و گذار از «سازمان آموزش» به «سازمان جامعهپرداز» تأکید کرد. وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در گام اول به عنوان «سازمان آموزش» و در گام بعد به عنوان «سازمان پژوهش» فعالیت کرده است، افزود: اکنون زمان آن رسیده است که دانشگاه آزاد به سازمان فناوری و کارآفرینی و سازمان جامعهپرداز تبدیل شود تا بتواند نقش موثرتری در تمدنسازی ایفا کند.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه چهار سازمان به عنوان ارکان اصلی فعالیت این دانشگاه در گام دوم در نظر گرفته شده است، به تشریح وظایف و مأموریتهای هر یک پرداخت و گفت: سازمان آموزش با تمرکز بر اساتید سرآمد، کرسیهای علمی، ارتقای کیفیت تدریس، بازنگری در محتوای دروس و روشهای آموزشی و همچنین توجه به نیازهای روز جامعه و بازار کار فعالیت میکند. سازمان پژوهش با محوریت دانشجویان دکتری، پژوهشهای کاربردی، بینرشتهای و نیازمحور، ارتباط با صنعت و حل مسائل جامعه، تاکید بر خلق دانش و نه فقط انتشار مقاله دارد. سازمان فناوری و کارآفرینی با تمرکز بر سرای نوآوری، مراکز رشد، شتابدهندهها، دانشکدههای فناوری، حمایت از ایدههای نوآورانه و ایجاد زیستبوم پویا و کارآمد برای کارآفرینی، برای تبدیل علم به ثروت و ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان برنامهریزی میکند.
وی ادامه داد: سازمان جامعهپرداز با فعالیت در حوزههای سلامت، آموزش و فرهنگ از طریق بیمارستانها، مدارس، دانشکدههای مرتبط و ارائه خدمات به جامعه در پی تأثیرگذاری در فرهنگ عمومی و ارتقای سطح آگاهی و بینش اجتماعی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم همافزایی، هماهنگی و تعامل سازنده میان این چهار سازمان تأکید کرد و با انتقاد از صورتگرایی و شکلگرایی، خواستار تمرکز بر کیفیت، اثربخشی و نتیجهگرایی در فعالیتها شد. طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه نباید فقط به دیوارها و ساختمانهای فیزیکی محدود شود، بلکه باید به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز توجه داشته باشد، از لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش و پژوهش سخن گفت.
وی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، بر لزوم پایبندی به اهداف، راهبردها و راهکنشهای این سند تأکید کرد.
چشمانداز دانشگاه آزاد در افق ۱۴۱۴
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در سالهای اخیر با چالشهای مختلفی از جمله کاهش جمعیت دانشجویی، مشکلات مالی و شیوع ویروس کرونا مواجه بوده است، افزود: با تلاش و همدلی دانشگاهیان و با اتکا به توانمندیهای داخلی، توانستیم بر این چالشها غلبه کنیم و به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابیم.
وی با اشاره به افزایش جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد به 45 درصد جمعیت آموزش عالی در سالهای اخیر رسیده است، این موفقیت را نشانه اعتماد مردم به این دانشگاه دانست و بر لزوم حفظ و تقویت این اعتماد تأکید کرد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه چشمانداز این دانشگاه در افق ۱۴۱۴، تبدیل شدن به دانشگاهی پیشرو، کارآمد، مردمی و انقلابی است، افزود: برای تحقق این چشمانداز، باید بر سه محور راهبردی کارآمدی و پایداری، سرآمدی و پاسخگویی و تربیت قوه عاقله و توسعه فضای انقلابی تمرکز کنیم. وی همچنین بر لزوم رعایت سه قید فرمان ولی فقیه، گسترش فضای انقلابی و ارتقای علمی و حفظ کیان دانشگاه در همه فعالیتها تأکید کرد.
طهرانچی در پایان سخنان خود، با ابراز امیدواری نسبت به آینده دانشگاه آزاد، از همه دانشگاهیان، اساتید، کارکنان و دانشجویان خواست تا با تلاش، همدلی و پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی، در مسیر تحقق اهداف و آرمانهای این دانشگاه و خدمت به میهن اسلامی گام بردارند. وی تأکید کرد که با توکل به خدا و تلاش و همت جمعی، میتوان بر همه چالشها غلبه کرد و به قلههای رقیب در عرصه علم و دانش دست یافت.
انتهای پیام/