رئیس دانشگاه ملی مهارت به آنا خبر داد

بازنگری دوره‌ای رشته‌ها برای هماهنگ کردن آنها با فناوری‌های نوظهور

بازنگری دوره‌ای رشته‌ها برای هماهنگ کردن آنها با فناوری‌های نوظهور
تغییرات سریع بازار کار و ظهور مشاغل جدید باعث شده تا دانشگاه ملی مهارت هر چند سال یکبار به بازنگری رشته‌های مرتبط با فناوری‌های نوین و تربیت نیرو‌های انسانی متخصص اقدام کند.

غلامرضا زمانی رئیس دانشگاه ملی مهارت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی و توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور، اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت با رویکردی مبتنی بر آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی‌های خود را پیش می‌برد. ما دو شاخص کلیدی را در این زمینه مد نظر داریم. اول، وجود و توانمندی دانش آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در هر منطقه که منبع ورودی‌های دانشجویی ما هستند و دوم، تطابق رشته‌های مهارتی ایجاد شده با نیاز‌های صنایع بومی آن منطقه است.

وی با بیان اینکه، اگر در منطقه‌ای هنرستان‌های فعال و دانش‌آموزان مستعد وجود نداشته باشند یا هدایت تحصیلی به سمت هنرستان‌ها انجام نشده باشد، فعالیت‌های ما در آنجا با ضعف رو‌به‌رو خواهد شد؛ تاکید کرد: به همین دلیل، تأسیس دانشکده‌ها را منوط به وجود مخاطبان بومی و امکانات لازم از جمله خوابگاه می‌دانیم.

زمانی اضافه کرد: همچنین رشته‌های مهارتی در هر استان باید متناسب با ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی همان منطقه تعریف شود؛ برای مثال، در استان‌های معدنی، تربیت تکنسین‌های متخصص برای معادن یکی از اولویت‌هاست.

رئیس دانشگاه ملی مهارت ادامه داد: دانشگاه ملی مهارت یک ستاد ویژه برای حمایت از استان‌های کمتر توسعه‌یافته و مناطق محروم تشکیل داده است که با رعایت شاخص‌های حداقلی عدالت آموزشی را دنبال می‌کند و در مسیر توانمندسازی این مناطق تلاش خواهد کرد. 

وی درباره تناسب برنامه‌های درسی با فناوری‌های نوظهور، گفت: در راستای به‌روز نگه داشتن آموزش‌ها، بازنگری دوره‌ای رشته‌ها هر سه سال در مقطع کاردانی و هر پنج سال در مقطع کارشناسی با نظارت شورای برنامه‌ریزی درسی انجام می‌شود تا رشته‌ها متناسب با تحولات فناوری، از جمله هوش مصنوعی و دیجیتال، به روز شوند.

تربیت نیروی انسانی متخصص برای مشاغل فردا

رئیس دانشگاه ملی مهارت با توجه به تغییرات سریع بازار کار و ظهور مشاغل جدید، تاکید کرد که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص، رویکردی مبتنی بر آینده‌پژوهی را در پیش خواهد گرفت. بر این اساس، رشته‌های تحصیلی و دوره‌های آموزشی متناسب با مشاغل در حال حذف و مشاغل نوظهور تدوین و ارائه می‌شوند تا فارغ‌التحصیلان از فرصت‌های شغلی آینده بهره‌مند شوند.

زمانی بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت تنها دانشگاه تفکیک جنسیتی کشور است و ۵۵ دانشکده از ۱۸۳ دانشکده دخترانه است، یعنی بالغ بر ۴۴ درصد دانشجویان این دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، افزایش حضور زنان در رشته‌های فنی و مهارتی برای ما اهمیت فراوانی دارد و دانشگاه در این زمینه با داشتن دانشکده‌های دخترانه و پسرانه تفکیکی، بستر مناسبی را فراهم ساخته است.

وی، گفت: دانشگاه ملی مهارت متعهد به ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و توسعه مهارت‌های متناسب با نیاز‌های کشور در تمام مناطق، خصوصاً در مناطق محروم است. برای مثال، با یکی از مسئولان شهرستان‌های خراسان رضوی صحبت کردم و قرار شد که دانشکده‌ای دخترانه در آن تاسیس شود؛ چرا که تقاضای زیادی وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا